Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Ulver - Nattens Madrigal - Aatte Hymne Til Ulven I Manden
Jaar van release: 1997
Label: Century Media Records
Het gerucht dat Ulver Nattens Madrigal in een Noors bos heeft opgenomen met een achtsporenrecorder en het opnamebudget besteedde aan Armani-pakken, cocaïne en een Corvette, kunnen we inmiddels wel naar het rijk der fabelen verwijzen. Frontman Garm heeft de roddelpraatjes over het derde plaat in de blackmetaltrilogie van Ulver al lang en breed ontkracht. De trilogie is in korte tijd verschenen. Voorgangers Bergtatt - Et Eeventyr I 5 Capitler en het rustige Kveldssanger komen beide uit 1995. Ook Nattens Madrigal is in dat jaar geschreven. Het conceptalbum over wolven, de nacht, de maan en de donkere kant van de mensheid verscheen echter pas in 1997.

De plaat klinkt vooral schel. Het doet zelfs pijn aan de oren om de ruisende, lawaaierige songs tot je te laten komen. De gebrekkige sound is echter een bewuste keuze. Garm was fan van de oude demo’s van Burzum, Mayhem en Celtic Frost. Voor de puristen is die rammelende undergroundsound een genot. Die puristen kunnen dan ook minder met de geremasterde versie uit 2014. Daarop is het pijnlijke aspect sterk verminderd. Daarnaast zijn de bijzondere baslijnen ook te horen. Bijzondere baslijnen, omdat ze niet standaard de gitaarlijnen volgen. De geremasterde versie bevat trouwens nog vier instrumentale rehearsaltracks die opmerkelijk helder klinken. Ze zijn beslist een aanwinst.

Drie elementen zijn overheersend: Garm die zijn venijnige screams laat gelden, razendsnelle tremoloriffs en geraas met blastbeats. Net als de baslijnen verdwijnen de blasts echter gedeeltelijk onder een dikke laag gitaarwerk. Het zijn vooral de melodieuze tremoloriffs met de distortion op standje maximaal die prominent in de mix staan en elkaar goed aanvullen. Memorabel zijn er vele, zoals die in het melodieuze I en VII, het thrashende en ijzige II, het harmonieuze, epische III en VI. Slechts tussen de tracks door is er ruimte voor variatie in de vorm van experimentele geluiden en in I is kort een break voor twee akoestische gitaarpartijen.

Hoewel het debuutalbum Bergtatt meer variatie biedt en mede daardoor favoriet is bij veel fans, is Nattens Madrigal - Aatte Hymne Til Ulven I Manden een plaat met een specifieke sfeer. Een plaat die voor uiteenlopende reacties heeft gezorgd. Eén die misschien wat aan de eentonige kant is, maar er zijn liefhebbers die zweren bij het rauwe karakter met zijn kenmerkende sfeer. Je zou Bergtatt - Et Eeventyr I 5 Capitler verwachten als derde plaat in de trilogie, omdat deze eigenlijk een mix bevat van de twee opvolgende platen in de trilogie, maar de volgorde is dus anders. Eigenwijs, zoals Garm en consorten het ook daarna aanpakken met Themes From William Blake's The Marriage Of Heaven And Hell uit 1998. Ulver verliest daarmee veel fans, maar bindt nieuwe liefhebbers aan zich met een avantgardebenadering. De Noren blijven daarna eigenzinnig experimenteren, met het sterke The Assassination Of Julius Caesar als meest recente wapenfeit. Een groep fans die daar helemaal niets mee heeft, pakt veel liever de blackmetaltrilogie uit de kast.

1. I
2. II
3. III