Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Inferum - Modern Massacre
Label: Eigen Beheer
Inferum - Modern Massacre
Publieks- en juryprijs bij de Metal Battle 2017, winnaar van de Nederlandse Wacken Open Air-finale 2017 en de derde plaats op Wacken zelf in een competitie van meer dan dertig internationale bands. Dat staat mooi op je cv, zeker als je nog geen twee jaar actief bent en de gemiddelde leeftijd van de bandleden negentien jaar is. Sinds kort is de door Bart Hennephof en Yuma van Eekelen gemixte en gemasterde ep Modern Massacre op de markt.

Daarop laten brulboei Morrison de Boer, leadgitarist Lars Deelman, ritmegitarist Ozzy Voskuilen, bassist Stan Albers en drummer Wouter Macare een mix horen van Thy Art Is Murder, Meshuggah, Textures, Gojira en Slaughter To Prevail. Mechanisch strakke, groovy, moderne death metal met progressieve twists. Juist de hoekige riffs, zoals in de ijzersterke titeltrack, geven de muziek iets eigens. Ze zijn regelmatig gesynchroniseerd met de ritmesectie. De complexe twists zijn zodanig verwerkt dat je nergens struikelt over de ritmiek.

Waar Blinding Supremacy deels door Decapitated en Textures geïnspireerd lijkt te zijn, neigt Rotten King, dat er hard inklapt met een breakdown, meer naar Thy Art Is Murder. Behalve staccatoriffs zitten er ook atmosferische elementen in de muziek verweven om voor de afwisseling en gelaagdheid te zorgen. Ook Morrison varieert met grunts en gutterals zodat het geheel ook op het vocale gebied niet eentonig over komt. Ruimte voor verbetering is er natuurlijk altijd. Zo moeten de jongens uitkijken niet té veel elementen in een nummer te willen steken.

Modern Massacre is echter een prima visitekaartje van dit jonge kwintet. Het is een release die je graag nog eens opzet. Alhoewel de metal van Inferum extra power en impact heeft in een livesetting (de Eindhovenaren deden de grond in Wacken letterlijk schudden), is deze op de ep vooral definieerbaar, deels memorabel en toont het de technische en songwritingkwaliteiten. Nu is het een kwestie van veel optreden en doorzetten met een full-length. Inferum staat op onder andere Tattoofest en Baroeg Open Air. Gaat dat zien!

1. Modern Massacre
2. Blinding Supremacy
3. Rotten King