• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Wolvennest - WLVNNST
Label: WeMe Records
Wolvennest - WLVNNST
Wat ze tegenwoordig in België in de grond stoppen weet ik niet, maar feit is dat de extreme metalscene daar momenteel vruchtbaarder dan ooit is. Naast een grootmacht als Amenra timmeren groepen als Oathbreaker en Alkerdeel nadrukkelijk aan de weg. En wat te denken van Wiegedood, de band met Amenra-lid Levy Seynaeve in de line-up, die inmiddels twee ijzersterke platen heeft uitgebracht? Sinds eind vorig jaar mogen we de naam Wolvennest aan dit indrukwekkende rijtje toevoegen. Hoewel de muziek anders is van opzet – en nog het meest doet denken aan de ritualistische drone/black van Urfaust – is het kwaliteitsstempel onmiskenbaar aanwezig.

Wolvennest is het muzikale partnerschap van Kirby Michel (La Muerte), Corvus von Burtle (Cult Of Erinyes) en Marc De Backer (Mongolito). Met WLVNNST levert deze band een fenomenaal debuut af. De band heeft hulp gekregen van niemand minder dan Albin Julius en Marthynna (twee leden van Der Blutharsch And The Infinite Church Of The Leading Hand). Beiden hebben bijgedragen aan de composities van dit album. Met vereende krachten is men erin geslaagd om een hypnotiserend meesterwerk te creëren, waarin repetitieve riffs zich eindeloos uitstrekken, ritualistisch drumwerk voor een solide basis zorgt en psychedelische synths voor een spookachtige retro-horrorsfeer zorgen.

Ik zag Wolvennest onlangs voor het eerst live tijdens Roadburn. Het bleek een fantastisch optreden, waarin zangeres Shazzula met haar bibberige, bezwerende stemgeluid de aanwezigen in trance wist te krijgen. De slepende, repetitieve riffs en psychedelische effecten versterkten dat effect alleen maar. De genialiteit van deze liveperformance blijkt ook op het debuutalbum WLVNNST moeiteloos overeind te blijven. De vijf monotone begrafenishymnes zijn als een mysterieuze, donkere mist die langzaam alle delen van het bewustzijn overneemt. Vechten heeft geen zin; de muziek van Wolvennest is even sluipend als effectief.

Hoewel de overige vier nummers allemaal fantastisch zijn, vormt het bijna twintig minuten durende Out Of Darkness Deep letterlijk en figuurlijk het middelpunt van het album. Het vormt een niets minder dan briljant hoogtepunt. Na vijf minuten geestverruimende ambient, waarmee de luisteraar in een staat van ontvankelijkheid wordt gebracht, is er geen houden meer aan als de band een eindeloos herhalende mammoetriff inzet, waar Shazzula haar bezwerende mantra’s overheen reciteert. Pas tijdens de laatste minuten volgt een langzame terugkeer in het hier en nu.

WLVNNST is duister, beklemmend, psychedelisch, hypnotiserend en ontzettend verslavend. Vooral live komt het effect van deze muziek tot volledige wasdom. Tot nu toe zijn de live-rituelen van deze groep nog zeldzaam, maar totdat de band weer op de planken staat kan WLVNNST hier op heel wat draaibeurten rekenen. Briljant spul!

1. Unreal
2. Partir
3. Out Of Darkness Deep