10-05-2021

Negen nieuwe clips: Herman Frank, Artillery, Lindemann ...
Geplaatst op 09-05-2021 om 21:45u

Vanwege het warme weer zijn we vandaag wat later met de clips dan normaal. Maar beter laat dan nooit, toch? Er zit namelijk vast wel weer wat voor iedereen bij, of je nu van old school metal (Herman Frank, Artillery en Venom), of van moderne klanken houdt.

• Herman Frank (heavy metal)
  • Artillery (thrash metal)
  • Lindemann (Neue Deutsche Härte)
  • Hanging Garden (melodic doom metal)
  • Noira (nu metal)
  • Big City (melodic rock/metal)
  • Ludovico Technique (alternative rock)
  • Diva Satanica and Jeff Mantas (Venom-cover)
  • Secret Rule (symphonic metal)

Debuutsingle van vader en zoon Byford
Geplaatst op 09-05-2021 om 21:00u

Biff Byford (Saxon) en zijn zoon Seb (Naked Six) hebben onder de naam Heavy Water een clip opgenomen voor de track Red Brick City, de eerste single en tevens titeltrack van het debuutalbum, dat op 23 juli via Silver Lining Music verschijnt. Er staan tien nummers op de plaat, waarvoor Seb de gitaarpartijen inspeelde en Biff de baspartijen. Beiden zingen. Het idee voor de samenwerking is tijdens de lockdown ontstaan. Het duo, dat de plaat zelf produceerde, werkte samen met drummer Tom Witts (opgenomen door Ben Hammond in Reel Recording Studio in York), toetsenist/saxofonist Dave Kemp, Jacky Lehmann (mastering) en fotograaf Steph Byford. Het songmateriaal zit in de hoek van classic rock, heavy riffs, blues, Biffs solo-album School Of Hard-Knocks en Saxons Inspirations.

Toyah & Robert's Sunday Lunch
Geplaatst op 09-05-2021 om 17:15u

De meeste lezers zullen inmiddels kennis genomen hebben van Toyah & Robert's Sunday Lunch, een wekelijks terugkerende serie korte clips, waarin zangeres/actrice Toyah Willcox en haar man Robert Fripp (gitarist King Crimson) op geheel eigenzinnige wijze vanuit hun keuken nummers coveren van bands als Metallica, Iron Maiden, Alice Cooper en Guns N' Roses. Zo niet, dan is het de hoogste tijd dat je een keer een clip hebt gezien. De meest recente cover is die van Firestarter van The Prodigy, waarvan je de clip in dit artikel kunt bekijken. Je bent gewaarschuwd.

Het idee voor de serie is volgens de 62-jarige Willcox ontstaan in de lockdown: "Ik ben de serie begonnen om mijn man bezig te houden. Hij baalde ervan dat hij niet meer kon touren en trok zich terug. Onze generatie moet echter in beweging blijven, dus heb ik hem leren dansen." De 74-jarige Fripp: "Mijn vrouw stond erop dat ik meedeed aan haar idee. Wij moeten als performers onze verantwoordelijkheid nemen om mensen te vermaken, zeker in deze bijzondere tijd. Vanwege de lockdown raak je verveeld en word je melig. Een goed referentiepunt is Ministry Of Silly Walks van Monty Python. Zo is het filmpje van mij in een tutu en Toyah in onze tuin ontstaan. Toyah geeft me een lijst nummers waaruit ik vervolgens een keuze maak. Zij zorgt verder voor de opnamen, het concept en de belichting."

Review: Stormwind - Rising Symphony
Geplaatst op 09-05-2021 om 13:15u

Review: Stormwind - Rising SymphonyDe Zweedse formatie Stormwind begon in het midden van de jaren negentig en is na het uitkomen van Rising Symphony (2002) en het livealbum Legacy (2004) niet meer actief als band. De melodieuze metalgroep onder leiding van gitarist Thomas Wolf is in de korte periode van zijn bestaan met zes studioplaten zeer productief geweest. Het Zweedse label Black Lodge Records brengt enkele platen opnieuw uit. Resurrection (oorspronkelijk uit 2000) kreeg vorig jaar een nieuwe editie. Dit jaar is het vooralsnog laatste studioalbum Rising Symphony aan de beurt.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe clips: Skynd, The Night Flight Orchestra, Macabre ...
Geplaatst op 08-05-2021 om 21:05u

Bayern München is kampioen geworden. Ter ere daarvan hebben we enkele bands uit Duitsland opgenomen in ons momenteel dagelijkse videoclipoverzicht. Dat betekent niet alleen Neue Deutsche Härte, maar ook metalcore en een nieuwe versie van een zomerhit.

• Skynd (dark industrial poprock)
  • The Night Flight Orchestra (classic rock)
  • Macabre (murder metal)
  • Sleeping Romance (acoustic track)
  • Stahlmann (Neue Deutsche Härte)
  • Defocus (metalcore)
  • Breathe Atlantis (metalcore)
  • Kayak (prog rock)
  • Saltatio Mortis Vs Eskimo Callboy (electronicore)

Commercieel succes voor Gojira
Geplaatst op 08-05-2021 om 18:01u

De populariteit van Gojira is de afgelopen jaren gestaag gestegen en dat vertaalt zich nu, in elk geval in Nederland, in uitstekende verkoopcijfers voor het zevende studio-album Fortitude. De kersverse cd van de Franse metalband komt in zijn eerste week op nummer 4 binnen van de Dutch Album Top 100. Voorganger Magma was vijf jaar geleden de eerste Gojira-release die de wekelijkse albumverkooplijst van Nederland penetreerde, maar reikte destijds niet hoger dan plaats 43.

Fortitude is deze week de hoogste binnenkomer in de Dutch Album Top 100 en verslaat grote namen als Royal Blood (op 5 met Typhoons), Pink Floyd (op 6 met Live At Knebworth 1990), Gary Moore (op 12 met How Blue Can You Get), Mick Fleetwood & Friends (op 23 met Celebrate The Music Of Peter Green And The Early Years Of Fleetwood Mac) en The Dropkick Murphys (op 51 met Turn Up That Dial). Die platen zijn ook allemaal nieuw in de lijst.

Commercieel succes voor Gojira

Review: Gatecreeper - An Unexpected Reality
Geplaatst op 08-05-2021 om 14:00u

Review: Gatecreeper - An Unexpected RealityBegin dit jaar bracht de Amerikaanse deathmetalformatie Gatecreeper onverwachts de ep An Unexpected Reality uit. De band uit Arizona maakt OSDM met duidelijke invloeden uit hardcore en doom. Op deze ep hebben de heren zich daarnaast laten beïnvloeden door punk en grindcore. Zeker dat laatste is in eerste oogopslag terug te zien in de lengte van de nummers. De eerste zeven duren namelijk gemiddeld minder dan een minuut. Daartegenover staat de afsluiter, die meer dan de helft van de tijdsduur van de schijf in beslag neemt.

Eenentwintigste solo-album van Yngwie Malmsteen
Geplaatst op 08-05-2021 om 09:00u

Op 23 juli verschijnt het nieuwe album van Yngwie Malmsteen via Music Theories Recordings/Mascot Label Group. Parabellum is het eenentwintigste solo-album van de Zweedse gitarist/zanger wiens carrière inmiddels bijna vijftig jaar duurt. Vier van de tien nummers bevatten zang. Hoewel het lijkt alsof er keyboards gebruikt zijn, zijn alle partijen toch op gitaar gespeeld, zelfs in Wolves At The Door. Dat is de openingstrack en eerste single van de plaat, waarin referenties aan Paganini te horen zijn. David Benegas is verantwoordelijk voor de creatie van de albumhoes. Het schilderij zelf wordt waarschijnlijk verkocht om geld bijeen te brengen voor April Way Children's Foundation.

Clips: Die Apokalyptischen Reiter, Five Finger Death Punch ...
Geplaatst op 07-05-2021 om 20:40u

Vaccinatie-paspoort of niet, James Hetfield (die samen met Lars Ulrich en Kirk Hammett tien nummers heeft geschreven via Zoom) hoopt dat ze niet nodig zijn. Gelukkig heb je in ieder geval nog geen prik nodig om videoclips te mogen bekijken. Check daarom onderstaande beelden.

• Die Apokalyptischen Reiter ()
  • Five Finger Death Punch (alternatieve rock)
  • Subway To Sally (folkrock)
  • BatiBatt (industrial metalcore)
  • Betrayme (blackened death)
  • Lost Division (hardrock/metal)
  • Erase Me (metalcore)
  • Year Of No Light (post-metal)
  • Raphael Weinroth-Browne (cello music)

Een krachtige storm van Dukkha
Geplaatst op 07-05-2021 om 20:00u

Hoewel het in Nederland aardig waait, doet de Franse moderne metalband Dukkha er nog een schepje bovenop met Giant Storm. Dat is de nieuwe single van Julien Sartorius (zang), Maxim Payot en Fabien Belissard (beiden gitaar), Maxime Mangeant (drums) en Jérôme Salomon (bas). Het kwintet uit Lyon werkt in Giant Storm samen met gastvocalist PY (Buy Jupiter, Dead Kiwis) en is geïnspireerd oor onder meer Meshuggah, Gojira, Hypno5e, Heaven Shall Burn en After The Burial. Het nummer gaat over je machteloos voelen tegen een onoverwinnelijk obstakel. Aurélien Mariat regisseerde bijgaande clip. De single blikt vooruit op het eind dit jaar te verschijnen album Remanence, de opvolger van Legacy (2018).

Derde album van Lost In Grey
Geplaatst op 07-05-2021 om 19:50u

Op 2 juli komt Under The Surface van Lost In Grey uit via Reaper Entertainment Europe. Dat is het derde album album van de Finse band, die symfonische "theatrale" metal maakt. De plaat is geproduceerd (met hulp van de andere bandleden) en opgenomen door zanger/toetsenist/songwriter Harri Koskela in Grey Realm Studio en Deep Noise Studios. Juhis Kauppinen en assistent Salli Pöyry (Shedstudios) zijn verantwoordelijk voor de mix en Daniel Hagström (Finnvox Studios) voor de mastering.

Het artwork komt van de hand van gitarist Miika Haavisto. De eerste single heet Souffrir. Daarin krijgt de band hulp van Camille André (make-up), Nils Courbaron, Emma Zoldan (beiden Sirenia) en Andi Kravljaca (Aeon Zen). De clip is geregisseerd, gefilmd en gemaakt door zangeres Anne Lill Rajala.

PelleK werkt samen met Charlotte Wessels
Geplaatst op 07-05-2021 om 19:35u

De Noorse rock/metalzanger, acteur en YouTuber PelleK werkt in zijn nieuwe single Into Fury samen met zangeres Charlotte Wessels. PelleK schreef het nummer samen met William Graney (orkestraties, teksten, productie) en de ex-frontvrouw van Delain (zanglijnen). Animind Studio is verantwoordelijk voor de bijgaande animatie. Arsafes Productions is verantwoordelijk voor de productie, mix en mastering. Into Fury is de vierde vrijgegeven track van het nog te verschijnen album Darken The Shadow, waarop hij samenwerkt met verschillende gastvocalisten.

Nieuwe single van Sabaton
Geplaatst op 07-05-2021 om 16:30u

Sabaton heeft de smaak te pakken qua nieuwe singles. Onlangs bracht de band al een eerbetoon uit aan de Zweedse Koninklijke garde, met de nieuwe single Defence Of Moscow herdenken de mannen de slag om Moskou uit de Tweede Wereldoorlog. Dat de single nu uitkomt is geen toeval. Op 9 mei wordt namelijk in Rusland de overwinning op Nazi-Duitsland gevierd. De nieuwe single is een cover van Radio Tapok, die zelf al eens het Sabaton-nummer Attack Of The Dead Men in het Russisch gecoverd heeft. De single is vanaf nu tot en met 9 mei te bestellen op rood vinyl.

An Autumn For Crippled Children zet nieuwe single online
Geplaatst op 07-05-2021 om 15:45u

An Autumn For Crippled Children heeft een nieuwe single uitgebracht, als voorbode voor het aankomende album. Je kunt het nummer Splendour Unnoticed hieronder beluisteren. De song zal te vinden zijn op de cd As The Morning Dawns We Close Our Eyes, die op 21 mei zal verschijnen.

Nieuwe ep van Mayhem
Geplaatst op 07-05-2021 om 15:27u

Op het laatste album Daemon had Mayhem bij sommige versies wat bonustracks. De Noorse band gaat deze nu op een ep zetten getiteld Atavistic Black Disorder / Kommando. Op kant A zullen de genoemde bonustracks staan, evenals een nieuw nummer getiteld Voces Ab Alta. De B-kant zal een viertal covers bevatten. Deze waren ook bedoeld als bonustrack voor het laatste album, maar zijn uiteindelijk toen niet gebruikt. Met deze covers wil de band eer betuigen aan enkele bands die de grondleggers waren van het geweld dat later zou komen. Naast zanger Attila Czar zijn ook de vocalen van Messiah en Maniac weer bij Mayhem te horen. Beide hebben een nummer op de schijf voor hun rekening genomen. Atavistic Black Disorder / Kommando moet vanaf 9 juli verkrijgbaar zijn.

Nieuwe ep van Mayhem