13-04-2021

Review: Intrøspect - Midnight Sun
Geplaatst op 09-04-2021 om 15:00u

Review: Intrøspect - Midnight Sun"Elk nadeel hep se voordeel", zei een bekende voetballer ooit. En hij had gelijk. In het geval van het Australische Intrøspect gaat die wijsheid in ieder geval op. De progressieve formatie wilde gaan touren ter promotie van de eerste ep Ad Astra (2019), maar kon door het welbekende virus de plannen in de ijskast zetten. Het kwintet ging niet bij de pakken neerzitten, maar pakte de instrumenten op en schreef materiaal voor de tweede ep Midnight Sun.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Zevende album van Minas Morgul
Geplaatst op 09-04-2021 om 12:48u

Op 23 april brengt Trollzorn Records het zevende album uit van Minas Morgul, getiteld Heimkehr. De opvolger voor het vier jaar oude Kult is het eerste album met zanger Robse (Equilibrium), bassist Janko Jentsch en gitarist Haffi. De Duitse band heeft zojuist alvast de track Weltenfall online gezet.

Derde single van tweede album Off The Cross
Geplaatst op 09-04-2021 om 11:53u

Eind deze maand komt het langverwachte tweede album van Off The Cross uit. De plaat heet Enjoy It While It Lasts en bevat gastbijdrages van onder meer Coen Janssen (Epica) en Joost van den Broek (Ayreon). Laatstgenoemde was ook verantwoordelijk voor de mix van het album. Als voorproefje heeft de Belgische band nu de single This Too Shall Pass online gezet. In deze song gaat vocalist Daan Swinnen het duet aan met Fabienne Erni van Eluveitie.

Review: Blaze Bayley - War Within Me
Geplaatst op 09-04-2021 om 10:00u

Review: Blaze Bayley - War Within MeNa zijn avonturen met de Britse legende Iron Maiden begon zanger Blaze Bayley aan een aardige solocarrière. Dat heeft een aantal bijzonder aangename, traditioneel getinte heavymetalplaten opgeleverd. Denk maar eens aan Silicon Messiah (2000) en Tenth Dimension (2002). Bayley heeft daarna niet stilgezeten, ondanks dat zijn solowerk vaak niet de aandacht en waardering heeft gekregen die het verdient. Zijn latere albums hebben niet het hoge niveau van de vroege jaren nul geëvenaard, maar zijn desondanks de moeite. Na een serie conceptalbums keert Bayley terug naar zijn wortels met een stevige, gitaargedreven plaat: War Within Me.

Flotsam And Jetsam zet nieuw nummer online
Geplaatst op 09-04-2021 om 09:16u

De thrashers van Flotsam And Jetsam hebben hun nieuwe album klaar. De nieuwe plaat heet Blood In The Water en verschijnt op 4 juni via AFM Records. Dit is de eerste plaat met nieuwe bassist Bill Bodily. Volgens gitarist Michael Gilbert is het album de perfecte opvolger voor de vorige plaat The End Of Chaos, die twee jaar terug verscheen. Je kunt het zelf al een beetje beoordelen aan de hand van het nu uitgebrachte nummer Burn The Sky.

Negen nieuwe clips met onder meer Volturian en Árstíðir
Geplaatst op 08-04-2021 om 23:00u

Een erg laat videoclipoverzicht vandaag, maar dat kwam omdat we ons aan het verdiepen waren in het verhaal rond Johan Andersson (zie separaat artikel). Beter laat dan nooit gelukkig en daarom volgen hier alsnog de clips. Welterusten, of goedemorgen, goedemiddag, goedenavond, afhankelijk van wanneer je dit bericht bekijkt.

• Volturian (modern metal)
  • Árstíðir (artrock)
  • Deconsecrate (deathcore)
  • Veile (blackened horror metal)
  • Distinguisher (metalcore)
  • Old Wish (ballad)
  • Chugun (death/thrash)
  • Skyliner (heavy/power metal)
  • Diamante (alternatieve rock)

Voormalig Sabaton-gitarist veroordeeld vanwege misbruik
Geplaatst op 08-04-2021 om 21:40u

Voormalig Sabaton-gitarist (Björn) Rikard Sundén, tegenwoordig bekend onder zijn nieuwe naam Johan (Daniel) Andersson, is veroordeeld vanwege misbruik met het achtjarige vriendinnetje van zijn dochter, zo meldt Metalsucks, dat zich beroept op officiële documenten van een Zweedse rechtbank. Andersson, die tot februari nog in Civil War speelde (zijn plaats is overgenomen door ex-Sabaton-gitarist Thobbe Englund, een reden voor de positieovername is niet genoemd) zou het meisje (geanonimiseerd tot NN3) vorig jaar in de nacht van 14 februari onzedelijk betast hebben toen zij een nacht bleef slapen bij zijn dochter.

Ze deed net of ze sliep toen hij de kamer waarin zij sliep binnenliep en haar vervolgens onzedelijk betastte. Toen ze bewoog, zou hij de kamer verlaten hebben. Het meisje probeerde daarna de aandacht te wekken van Sigrid, de vrouw van Andersson (waarmee hij drie kinderen heeft). NN3 vertelde Sigrid dat ze buikpijn had en naar huis wilde. Omdat het midden in de nacht was, is dat niet gebeurd. Het meisje vertelde dagen later op school aan een vriendin wat er gebeurd was. Via de moeder van die vriendin werd Sigrid ingelicht en die lichtte vervolgens de autoriteiten in op 6 maart vorig jaar. De verklaring van NN3 werd op 17 maart opgemaakt.

Andersson werd ook veroordeeld vanwege het bezit van kinderpornografie op 3 april vorig jaar in Falun. Hij bevestigt dat hij kinderporno bekeek, maar geeft aan dat de bestanden op zijn twee computers (zes bestanden) en telefoon (één bestand) niet van hem zijn en dat andere mensen, zoals tour-bandleden, een computerreparateur en de vorige eigenaar van één computer, toegang hadden tot die computers. Over de porno op zijn telefoon (waartoe hij als enige toegang had) verklaart hij dat hij niet wist dat één of meerdere minderjarigen in de clip te zien zijn.

Review: Autarkh - Form In Motion
Geplaatst op 08-04-2021 om 13:20u

Review: Autarkh - Form In MotionBij het horen van de naam Dodecahedron zal het hart van menig fan van complexe black metal waarschijnlijk harder gaan kloppen. Met slechts twee albums onder de riem wordt de band door de internationale pers en fans geprezen om de intense soundscapes die worden neergezet door middel van verpulverend strak gespeelde progressieve black metal. Helaas bestaat deze groep niet meer, maar uit de as is een nieuwe band gerezen: Autarkh. Oprichter en gitarist van Dodecahedron Michel Nienhuis is met een paar anderen dit project gestart. De muziek is nog steeds intrigerend en complex, maar van gitzwarte black metal is niet meer te spreken. De Tilburgers combineren extreme metal met elektronische beats die te vergelijken zijn met onder andere die van Aphex Twin. Het resultaat kan haast niet anders dan interessant zijn.

Eerste single van het debuutalbum van Crypta
Geplaatst op 08-04-2021 om 11:00u

Op 11 juni brengt Napalm Records het debuutalbum Echoes Of The Soul van Crypta uit. De Braziliaans/Nederlandse deathmetalcombinatie bestaat uit vocaliste/bassiste Fernanda Lira, drumster Luana Dametto (beiden ex-Nervosa), gitariste Tainá Bergamaschi (ex-Hagbard) en de Nederlandse leadgitariste Sonia Anubis (ex-Burning Witches, Cobra Spell, Ursinne).

De dames werkten samen met Thiago Vakka (productie), Arthur Rizk (mix) en Jens Bogren (master). André "Délão" Gustavo regisseerde de beelden bij de eerste single From The Ashes.

Ted Nugent heeft een vraag over Covid
Geplaatst op 08-04-2021 om 09:25u

In een livestream op Facebook stelde de Amerikaanse hardrocker Ted Nugent gisteren een opvallende vraag: "De tournee van dit jaar is opnieuw afgelast. De productiemaatschappijen laten ons dit jaar weer niet touren. Vuile bastaard-, liegende, oplichters-, rookgordijn-, Covid-19-gekken. Weet je, ik geloof dat ik jullie zou vragen, omdat ik verslaafd ben aan waarheid, logica en gezond verstand, en mijn gezondverstandmeter zou het antwoord eisen op: 'Waarom werd er niets stilgelegd voor Covid-1 tot en met -18?' Er was een Covid-1, en er was een Covid-2, -3, -4, -5, -6, -7, -8, -9, -10, -11, -12, -13, -14, -15, -16, -17, -18. Voor Covid-1 tot en met -18 werd er niets stilgelegd, maar woah, voor Covid-19 wel, ondanks dat het voor 99,8 procent te overleven is." Weet jij het antwoord op de vraag van de meestergitarist?

Ted Nugent heeft een vraag over Covid

Eerste namen voor Soulcrusher
Geplaatst op 07-04-2021 om 13:30u

Op 1 en 2 oktober vindt het Soulcrusher festival weer plaats in Doornroosje te Nijmegen. De eerste namen zijn nu bekendgemaakt: Enslaved, Oranssi Pazuzu, The Ruins Of Beverast, Wiegedood, Schammasch, Verwoed, Hexis, Coilguns, Psychonaut en Pothamus. Daar komen er natuurlijk nog meer bij. Combitickets kosten 75 euro en zijn nu verkrijgbaar. Dagkaarten volgen op een later tijdstip. Alle informatie vind je op www.doornroosje.nl.

Eerste namen voor Soulcrusher

Review: Metalite - A Virtual World
Geplaatst op 07-04-2021 om 12:30u

Review: Metalite - A Virtual WorldMetalite heeft de vaart er goed in zitten. De productieve en gedreven eurodancemetalgroep werd in 2015 opgericht, in 2017 verscheen het debuutalbum Heroes In Time (2015), de opvolger Biomechanicals verscheen in 2019 en weer twee jaar later brengt AFM Records de derde full-length uit, de tweede met zangeres Erica Ohlsson.

Judas Priest eerste headliner Graspop Metal Meeting 2022
Geplaatst op 07-04-2021 om 10:07u

De eerste headliner van Graspop Metal Meeting 2022 is bekend. Volgend jaar zal Judas Priest het 50-jarig jubileum (dat tegen die tijd eigenlijk al wat meer is) vieren op het grootste metalfestival van de Benelux. De legendarische Britse band zal headlinen op zaterdag 18 juni. Onlangs werd bekend dat Graspop 2021 overslaat vanwege de aanhoudende coronapandemie. De 25e verjaardag van Graspop Metal Meeting zal worden gevierd van 16 t/m 19 juni 2022. De organisatie doet zijn uiterste best om zoveel mogelijk bands van de line-up van 2021 mee te nemen naar volgend jaar.

Nieuwe enquête: Hoe vaak heb jij Guns N' Roses live gezien?
Geplaatst op 07-04-2021 om 09:00u

Guns N' Roses komt volgend jaar naar Groningen toe. Hoe vaak heb jij de band van Axl Rose al live gezien? Stemmen kan via de bijgaande link. We zouden het leuk vinden als je ons in een reactie bij de poll laat weten wat jouw live-ervaringen zijn met de Amerikaanse hardrockers.

Uitslag enquête: Favoriete album van maart 2021
Geplaatst op 07-04-2021 om 08:25u

De afgelopen maand is er wederom een flinke hoeveelheid nieuwe metal verschenen. Lezers van Metalfan.nl konden de afgelopen week in onze enquête stemmen op hun favoriete album van de maand maart. Twee albums zijn favoriet, maar daarna zijn de keuzes behoorlijk gespreid met een berg platen die elkaar op de voet volgen.

De grote winnaar in deze populariteitspoll is het derde album van de Amerikaanse formatie Witherfall. Curse Of Autumn gaat voor goud met zo'n 14% van de stemmen. Het zilver is voor het gitaristenduo Adrian Smith en Richie Kotzen. Het debuutalbum van hun fijne, bluesy samenwerking met titel Smith/Kotzen is blijven steken op 9% van de stemmen.

Op het moment van schrijven gaat het brons naar Wheel met Resident Human. Deze plaat wordt op de voet gevolg door Final Days van Orden Ogan, The Lunar Injection Kool Aid Eclipse Conspiracy van Rob Zombie en Necro Sapiens van Baest. Op hun beurt worden deze platen op de hielen gezeten door het Friese Kjeld. De tweede langspeler Ôfstân van deze blackmetalformatie van eigen bodem is niet veel stemmen verwijderd van een bronzen plak. Datzelfde geldt voor Enforced met Kill Grid en The Bitter Truth van Evanescence. Zoals gezegd ligt het deze maand erg dicht bij elkaar.