27-09-2021

Achtste album van Volbeat aangekondigd
Geplaatst op 23-09-2021 om 15:10u

De mannen van Volbeat maken zich klaar voor de release van een nieuwe plaat. Het achtste studioalbum van de Deense band heet Servant Of The Mind en verschijnt op 3 december op cd en diverse kleuren vinyl. De band heeft nu gelijk al de nieuwe single Shotgun Blues online gezet. Eerder deze zomer verschenen er al twee nieuwe songs van Volbeat, Wait A Minute My Girl en Dagen Før. Beide staan ook op de nieuwe plaat. Volbeat is bevestigd voor Graspop Metal Meeting 2022. De band staat daar op donderdag 16 juni.

Oprichter verlaat Black Star Riders
Geplaatst op 23-09-2021 om 14:05u

Black Star Riders-oprichter Scott Gorham verlaat die band om zich te richten op Thin Lizzy. Het nieuws komt op het moment dat de rockband een multi-album-deal bij Earache Records heeft getekend en plannen voor een wereldwijde tour ter promotie van het aankomende vijfde album zijn gemaakt. De Amerikaanse gitarist richtte Black Star Riders aan het einde van 2012 op om onderscheid te maken tussen het touren met Thin Lizzy en nieuw songmateriaal voor op een album. De zeventigjarige muzikant is op de eerste vier albums te horen. Op 14 oktober duiken de resterende leden met producer Jay Ruston (Stone Sour, Steel Panther, Uriah Heep) de studio in om te werken aan de vijfde langspeler, die begin 2023 wordt verwacht. Gorham zal niet vervangen of opgevolgd worden. De gitaarpartijen zullen gespeeld worden door Ricky Warwick en Christian Martucci.

Oprichter verlaat Black Star Riders

Review: Spiritbox - Eternal Blue
Geplaatst op 23-09-2021 om 13:20u

Review: Spiritbox - Eternal BlueSpiritbox is één van die voorbeelden van de juiste band op het juiste moment. De Canadese formatie, die vernoemd is naar een apparaat dat met de doden kan communiceren, brak halverwege vorig jaar door met de single Holy Roller en sindsdien heeft de groep het momentum weten te behouden. Bij gebrek aan tourmogelijkheden (de Europese tour met After The Burial begin vorig jaar kwam abrupt tot een stop vanwege de pandemie) doet het kwartet dat met name door regelmatig singles (Constance, Circle With Me, Secret Garden, Hurt Me) uit te brengen. Na lang wachten is het uitgestelde debuutalbum Eternal Blue een feit.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe clips: Hammerfall, Carcass, Bring Me The Horizon ...
Geplaatst op 22-09-2021 om 21:35u

Het tweede video-artikel in de herfst, en dat op een zomerse dag. We vliegen vandaag weer van het ene uiterste in het andere. Van de vooruitstrevende death metal van Carcass naar de metalcore van Thecityisours en van de alternatieve rock van Bring Me The Horizon naar de old school death metal van The Lurking Fear.

• Hammerfall (heavy metal)
  • Carcass (death metal)
  • Bring Me The Horizon (alternative rock)
  • Phinehas (metalcore)
  • Suspyria (alternative rock/metal)
  • The Lurking Fear (death metal)
  • Distorted Visions (modern metal)
  • As God Created (melodeath)
  • Thecityisours (metalcore)

Line-up Northern Darkness compleet
Geplaatst op 22-09-2021 om 21:00u

De line-up van Northern Darkness is compleet. De organisatie van het festival, dat op 4 december in Iduna te Drachten plaatsvindt, maakte eerder al de komst van Molassess, Verwoed en Doodswens bekend. Daar komen evenveel bands bij. Dat zijn Laster (obscure dance music/avantgardistische post-black metal), The Spirit Cabinet (doomy heavy metal plus elementen uit black, met leden van onder meer Urfaust, Cirith Gorgor, Zwartketterij en Grimmmet) en Mortifero (occulte, akoestische, duistere folkmuziek).

Line-up Northern Darkness compleet

Elfde langspeler van Theatres Des Vampires
Geplaatst op 22-09-2021 om 20:55u

Op 19 november brengt Scarlet Records In Nomine Sanguinis van Theatres Des Vampires uit. Het elfde album van de Italiaanse gothic/horrormetalband is geschreven en geproduceerd door Riccardo Studer (Time Collapse Recording Studio, Rome). De hoes is geïllustreerd door Francesco Franz Benvenuti (foto) en Francesca Colella (grafische bijdragen). Enkele teksten van zangeres Sonya Scarlet vinden hun oorsprong in romantische literatuur, zoals Goethe’s The Bride Of Corinth en Francis Marion Crawford’s For The Blood Is The Life.

Avenged Sevenfold vierde headliner Graspop
Geplaatst op 22-09-2021 om 16:31u

Graspop heeft de vierde headliner bekendgemaakt voor 2022. Voor vrijdag 17 juni was die positie nog leeg, maar vandaag maakt de organisatie van het grootste metalfestival van de Benelux bekend dat Avenged Sevenfold het gat opvult. Graspop Metal Meeting vindt volgend jaar plaats van 16 t/m 19 juni, met naast Avenged Sevenfold ook Iron Maiden, Judas Priest en Aerosmith als headliners. Andere bands zijn nog niet bekend voor het 25e jubileum van Graspop, maar in het geruchtencircuit vingen we op dat die wellicht morgen komen. Alle informatie vind je op www.graspop.be.

Nieuwe clip van Dream Theater
Geplaatst op 22-09-2021 om 15:34u

Over iets meer dan vier weken ligt het nieuwe album A View From The Top Of The World van Dream Theater in de winkels. De vijftiende studioplaat bevat zeven tracks met een totale lengte van zeventig minuten en werd geproduceerd door gitarist John Petrucci en gemixt en gemasterd door Andy Sneap. Eerder al bracht de band de eerste single The Alien uit, nu heeft de band ook een clip online gezet bij het nummer Invisible Monster.

Nieuwe enquête: Wat is het beste album uit 1997?
Geplaatst op 22-09-2021 om 09:00u

Ditmaal staan we in de wekelijkse frontpage-enquête stil bij het muziekjaar 1997. Uiteenlopende artiesten als Channel Zero, Dimmu Borgir, Emperor, The Gathering, God Dethroned, Hammerfall, Rammstein, Strapping Young Lad, Stratovarius en Within Temptation boekten dat jaar succes met uitstekende releases. Wat is jouw favoriete studio-album uit 1997? Via de bijgaande link kun je stemmen en een toelichting geven.

Om de keuzelijst niet overdreven lang te maken, hebben we 24 populaire albums voorgeselecteerd. Voor de (al dan niet lovend ontvangen) langspelers van bijvoorbeeld Aerosmith, Arcturus, Burzum, Enslaved, Enthroned, Fates Warning, Foo Fighters, Guano Apes, Incubus, Judas Priest, Kreator, Limp Bizkit, Megadeth, Metallica, The Prodigy, Radiohead, Testament, Tiamat, Ulver, Vader en al die andere interessante releases uit 1997 hadden we geen plaats meer. Staat jouw favoriet niet bij de voorgedrukte opties? Stem dan s.v.p. op de keuzemogelijkheid "een ander album uit 1997" en vertel ons in een reactie naar wie jouw stem gaat.

Uitslag enquête: Wat vinden jullie van de coronapas?
Geplaatst op 22-09-2021 om 08:39u

De afgelopen week vroegen we onze lezers in de wekelijkse frontpage-enquête: "Wat vind je van de kabinetskeuze om de anderhalvemeterregel los te laten, maar alleen gevaccineerde, genezen en geteste personen toe te laten tot horeca en evenementen?" De beslissing van het demissionaire kabinet om de coronapas te verplichten bij bezoek aan de Nederlandse horeca en evenementensector roept veel discussie op. Bij Metalfan.nl nemen we een neutraal standpunt in, maar we waren wel benieuwd hoe onder metalfans de verhoudingen liggen tussen voor- en tegenstanders.

Nu we na een week de balans opmaken, luidt de conclusie dat de meningen weliswaar sterk verdeeld zijn, maar dat een kleine meerderheid van de (Nederlandse en Vlaamse) metalfans voorstander is van de coronapas. Zo'n 43 procent kiest namelijk voor de optie "In de huidige situatie is dit een prima besluit" en nog eens 10 procent zou de maatregel zelfs nog willen aanscherpen, door alleen gevaccineerde (en eventueel genezen) personen toe te laten.

Bovendien zegt zo'n 8 procent van de stemmers dat ze niet voor of tegen de coronapas zijn, zolang ze maar weer naar concerten kunnen. Daar staat tegenover dat een derde deel van de metalfans (zo'n 34 procent) kiest voor de keuzemogelijkheid "Belachelijk, maak horeca en evenementen vrij toegankelijk voor iedereen!". De groep die tegen de invoering van de coronapas is, is dus ook aanzienlijk.

Verder vindt zo'n 2 procent het nog te vroeg om de anderhalvemeterregel los te laten, vanwege het gevaar dat de ziekenhuizen weer zullen vollopen. Een ongeveer even groot percentage vindt de nieuwste maatregelen slechts een doekje voor het bloeden voor de entertainmentsector. Tenslotte koos ruim 1 procent voor de optie: "Ik heb een andere mening over dit beleid, namelijk:", bijvoorbeeld omdat men vindt dat iedereen getest zou moeten worden voor toegang tot horeca en evenementen, dus ook de reeds gevaccineerden.

Negen nieuwe clips: Ensiferum, Insomnium, Aephanemer ...
Geplaatst op 21-09-2021 om 17:40u

Op deze eerste herfstdag, waarop het gaandeweg de dag steeds aangenamer weer werd, hebben we weer wat duistere klanken inclusief beelden verzameld. Niet getreurd, ondanks de herfstklanken van Insomnium zit er ook vrolijkere power metal bij, of heb je liever death metal van Aeon?

• Ensiferum (folk metal)
  • Insomnium (melancholic metal)
  • Aephanemer (power metal)
  • Aeon (death metal)
  • Last Of Our Kind (deathcore)
  • Hämatom (alternative metal)
  • Silent Planet (metalcore)
  • Main-De-Gloire (post-hardcore)
  • Cult Of Lilith (melodeath)

Review: Carcass - Torn Arteries
Geplaatst op 21-09-2021 om 11:30u

Review: Carcass - Torn Arteries Net als Iron Maiden zal Carcass nooit meer zo'n baanbrekende plaat maken als de Engelse formatie eind jaren tachtig en negentig deed. Surgical Steel (2013) is evenwel een prima comebackplaat en dat stemt toch hoopvol voor Torn Arteries, waarop oudgedienden Jeff Walker (bas zang) en Bill Steer (gitaar, zang) hulp krijgen van drummer Daniel Wielding.

Ex-Delain-bassist naar Coldbound
Geplaatst op 20-09-2021 om 22:00u

Otto Schimmelpenninck van der Oije (ex-Delain, ex-Detonation) is de nieuwe bassist van Coldbound. Eerder dit jaar verscheen de single Slumber Of Decay van de internationale informatie, die naast Otto bestaat uit de man achter het project Pauli Souka (gitaar, bas, zang, drums) en Meiju Enho (toetsen, orkestraties). Liv Kristine (Midnattsol, ex-Leaves' Eyes, ex-Theatre Of Tragedy) is nog te horen in de single, maar heeft Coldbound inmiddels in goed overleg verlaten. Een dubbel-album met ongeveer zeventien composities is onderweg. Verwacht een grote hoeveelheid instrumenten, meer dan vijftig gastartiesten en tweehonderd tot vierhonderd tracks per nummer. In bijgaand filmpje zie je Otto een nummer van Coldbound spelen.

Review: Eradicator - Influence Denied
Geplaatst op 20-09-2021 om 12:00u

Review: Eradicator - Influence DeniedHet Duitse Eradictor probeert met zijn thrash metal de teutoonse stroming en de bay area thrash met elkaar te verbinden. Dat idee is natuurlijk niet nieuw en dat geldt ook voor de muziek van de nog jonge muzikanten. Op papier oogt het altijd aardig, in de praktijk betekent dit voor de langspeler Influence Denied, dat het veelal klinkt als een variant van Destruction met Metallica-achtige gitaarsolo's.

The Black Album keert terug in de albumcharts
Geplaatst op 20-09-2021 om 10:45u

Dankzij de '30th Anniversary Edition'-heruitgave van Metallica's titelloze album uit 1991, die ook wel The Black Album wordt genoemd, keert die millionseller terug in de Dutch Album Top 100. In zijn in totaal 150ste (!) week in de Nederlandse albumverkoopchart, staat The Black Album op nummer 4. Iron Maidens nieuwste release Senjutsu zakt ondertussen in zijn tweede week van plaats 2 naar plek 11. De Canadese rapper Drake staat nog steeds bovenaan de lijst.

Overigens keert ook Marillions tweede langspeler Fugazi (1984) na vele jaren terug in de Dutch Album Top 100, op nummer 14, dankzij een 'Deluxe Edition'-heruitgave. In Duitsland doen de re-releases het nog beter. Metallica's The Black Album verdringt daar Senjutsu van de eerste plaats, terwijl Marillions Fugazi op plek 4 staat. De progressieve rockfans bij onze oosterburen hebben ook vrij massaal Steve Hacketts kersverse release Surrender Of Silence in een of andere vorm aangeschaft, want de cd van de voormalige sologitarist van Genesis komt de Duitse albumchart deze week op nummer 10 binnen.

In de Vlaamse Ultratop 200 vinden we The Black Album terug op plek 7, drie plaatsen onder Iron Maidens Senjutsu, die bij onze zuiderburen in zijn tweede week van 1 naar 4 zakt. Marillions Fugazi komt daar niet verder dan een 71ste notering, waaruit we opmaken dat Vlamingen (gemiddeld genomen) wat minder snel warm lopen voor een heruitgave van een oude klassieker dan Duitsers en Nederlanders.

<i>The Black Album</i> keert terug in de albumcharts