23-01-2021

Nieuwe single van August Burns Red
Geplaatst op 21-01-2021 om 21:00u

Vorig jaar verscheen de full-length Guardians en sloot August Burns Red het jaar af met een kerstsingle. Standing In The Storm, dat over vechten waarvoor je staat gaat, haalde het album niet, maar verschijnt nu als losse track inclusief videoclip.

Motie garantiefonds voor evenementenbranche aangenomen
Geplaatst op 21-01-2021 om 20:30u

Bijna de hele Tweede Kamer heeft voor het garantiefonds voor de evenementenbranche gestemd. De motie werd vorige week ingediend door Rob Jetten (D66) en Hugo Dijkhoff (VVD). Zonder het fonds is het financiële risico van het organiseren te groot, omdat het risico van annuleren niet verzekerd kan worden. Het te realiseren garantiefonds zou dusdanig ingericht moeten worden, dat het voor ondernemers in de evenementenbranche onverzekerbare risico’s bij het organiseren van een evenement afdekt. Het demissionaire kabinet stopt zeker 300 miljoen euro in het fonds, te verdelen over muziekfestivals, zakenbeurzen en sportwedstrijden die na 1 juli plaatsvinden en minimaal drieduizend bezoekers trekken. Het maakt het de organisatoren van evenementen mogelijk om alvast met de voorbereidingen te beginnen.

Review: Phantom Elite - Titanium
Geplaatst op 21-01-2021 om 13:30u

Review: Phantom Elite - TitaniumVier jaar na Phantom Elite's debuut Wasteland is ie er dan: opvolger Titanium. Dat het even geduurd heeft, is onder meer te verklaren door veel wijzigingen in de line-up. Alleen zangeres Marina La Torraca is overgebleven van de initiële samenstelling, die door Sander Gommans bij elkaar verzameld was om HDK-nummers live te spelen. Op de tweede langspeler krijgt ze hulp van drummer Joeri Warmerdam (ex-System Overthrow, Civil Discourse, Fakie Faceplant) en gitarist/bassist Max "El Maestro" van Esch.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Derde single van Architects
Geplaatst op 21-01-2021 om 09:00u

Op 26 februari brengt Epitaph Records For Those That Wish To Exist van Architects uit. Op die negende langspeler van de Engelse metalcoreformatie staat onder meer het relatief toegankelijke Dead Butterflies, een nummer met een orkestrale touch. Tom Welsh en Taylor Fawcett regisseerden bijgaande clip.

Negen nieuwe clips met o.a. Wardruna en Cattle Decapitation
Geplaatst op 20-01-2021 om 20:55u

Op de dag dat Within Temptation een miljard views bij elkaar heeft verzameld met zijn clips, delen we negen videoclips van andere bands, waarvan Cattle Decapitation en Wardruna qua populariteit erbovenuit steken, maar misschien één van de andere zeven bands uw favoriet is.

• Wardruna (nordic pagan)
  • Cattle Decapitation (death metal)
  • Ignea (modern metal)
  • Sati (progressieve doom)
  • Turbulence (progressieve metal)
  • Darzamat (dark melodic metal)
  • Prospective (progressive metalcore)
  • Wolf King (blackened hardcore)
  • Aversed (progressieve melodeath)

Winterborn-stream en nieuwe ep van Wolfheart
Geplaatst op 20-01-2021 om 17:20u

Morgen zet Wolfheart de Winterborn-stream online. Deze duurt twee uur en bevat een Q&A en een song-instructie. Op 5 maart brengt Napalm Records de nieuwe ep van de Finse melodeathformatie uit, getiteld Skull Soldiers. De release bevat twee nieuwe tracks: Skull Soldiers en Hereditary. In eerstgenoemde zingt Petro Solovey van de Oekraïense band Wolfanger mee. Hij verhaalt samen met frontman Tuomas Saukkonen over een kleine eenheid met sterke Finse soldaten die schedels en skeletten op hun helmen verfden tijdens de Winteroorlog. Naast twee nieuwe tracks zijn er een akoustische versie van Aeon of Cold (2015) met cleane zang van bassist Lauri Silvonen en een live-versie van Reaper, opgenomen tijdens de livestream van vorig jaar. De ep verschijnt in digitale vorm en op een tot driehonderd stuks gelimiteerde vinylversie.

Review: The Dead Daisies - Holy Ground
Geplaatst op 20-01-2021 om 15:00u

Review: The Dead Daisies - Holy GroundRond de release van het coveralbum Locked And Loaded in 2019 gingen de geruchten de ronde dat bassist en zanger Glenn Hughes zich bij The Dead Daisies had vervoegd. Vrij snel kwam de bevestiging. John Corabi en Marco Mendoza (respectievelijk zang en bas) leken in eerste instantie onvervangbaar. De nieuwe song Righteous Days werd meteen bij het nieuws van Glenn’s toetreden uitgebracht en deed de twijfel bij fans wegnemen. Begin 2021 is er dan eindelijk een nieuwe full-length met de 'voice of rock' als volwaardig bandlid.

Nieuwe enquête: te verwachten albums in 2021
Geplaatst op 20-01-2021 om 14:00u

Hoewel veel muzikanten het zwaar hebben, blijft er gelukkig veel nieuwe muziek uitkomen. In de bijgaande enquête staan keuzemogelijkheden gegeven waarvan het zeker is dat die bands dit jaar een nieuw album uit gaan brengen. Indien de titel van dit album ook al bekend is, staat deze erbij vermeld. Naar welk album kijk jij het meest uit? Als jouw keuze er niet bij staat, kies dan voor de optie "Een album van een andere band, namelijk:" en laat ons in de reacties weten naar welk album jij het meest uitkijkt.

Uitslag enquête: artiesten die in opspraak raken
Geplaatst op 20-01-2021 om 13:31u

Iced Earth-gitarist Jon Schaffer is gearresteerd in verband met zijn (vermoedelijke) deelname aan de bestorming van het Amerikaanse parlementsgebouw. Dat nieuws lokte vele reacties en discussies uit. Wij stelden de lezers van Metalfan.nl daarom afgelopen week de vraag: "Als een muzikant in opspraak raakt, zoals recent bijvoorbeeld Jon Schaffer en in het verleden Phil Anselmo of Varg Vikernes, is dat dan voor jou een reden om niet meer naar diens muziek te luisteren?"

Voor iets meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse metalfans (52,6 procent) blijkt het niet uit te maken wat een muzikant buiten de studio of het podium doet en zegt. Zij blijven gewoon naar diens muziek luisteren, ongeacht wat de desbetreffende artiest uitvreet. Ruim een kwart (27,7 procent) blijft nog wel naar de muziek luisteren, maar geeft echter geen geld meer uit aan nieuwe cd's, merchandise en concerten van een muzikant, met wiens daden of uitspraken ze sterk oneens zijn.

Een kleine groep metalfans (6,4 procent) doet zelfs alles weg van de gewraakte artiest en laten bijvoorbeeld de afgebeelde Karl Logan links liggen, de ex-gitarist van Manowar die wegens het bezit van kinderporno is veroordeeld. Daar staat een bijna even grote groep (5,3 procent) tegenover die juist geïnteresseerd raakt door alle heisa en daarop naar de muziek van zo'n omstreden muzikant gaat luisteren.

Acht procent heeft tot slot gestemd voor de optie "anders, namelijk:". Daarbij lijkt het vooral te gaan om reageerders voor wie het cruciaal is wat de gewraakte artiest precies heeft uitgespookt. Vooral bij moord en seksueel (kinder)misbruik trekt menigeen de grens en gaan alle spullen de deur uit. Ook bij racisme, extreem geweld of dierenmishandeling is voor sommigen de maat vol.

Review: Dragony - Viribus Unitis
Geplaatst op 20-01-2021 om 12:30u

Review: Dragony - Viribus UnitisDe Oostenrijkse metalformatie Dragony blijft voor het vijfde studioalbum dicht bij huis. Op voorgaande platen liet de band zich inspireren door He-Man, Game Of Thrones en andere populaire fantasy- en sciencefictionverhalen. Op Viribus Unitis duikt het sextet in de geschiedenis van de Habsburgdynastie en geeft het daar een flinke twist aan. Met verhalen over zombiekeizerin Sisi en keizer Cyberpunk Joseph maakt Dragony de overstap naar een nieuw label en keert de groep in een ruiger jasje terug naar zijn wortels door zich toe te leggen op conceptalbums.

Tweede langspeler van Gotmoor
Geplaatst op 20-01-2021 om 12:00u

In februari brengt Headbangers Records in samenwerking met Big Bad Wolf Records Zonderlingen van Gotmoor uit. Dat is een Vlaamse blackmetalband die vijfentwintig jaar geleden is opgericht, maar nu pas toe is aan zijn tweede langspeler. Andy Classen zorgde voor de mix en mastering, Threadbare Artwork voor de albumhoes. Eeuwige Winter blikt vooruit op de nieuwe collectie songs. De bijgaande video is gemaakt door Jörgen Svensson.

Mini-documentaire van Rage Against The Machine
Geplaatst op 20-01-2021 om 11:30u

Rage Against The Machine kon zijn reünietour vorig jaar helaas niet vervolgen, maar heeft de vrijgekomen tijd onder andere besteed aan het maken van een minidocumentaire over racisme. Dat deed de groep samen met de regisseurs van het kunstenaarscollectief The Ummah Chroma. Het doel van de docu is "to be a fire escape from the fiction known as whiteness and a spring for discovery".

Eerste single van het aankomende album van Enemy Inside
Geplaatst op 20-01-2021 om 10:30u

Crystallize is de titel van de nieuwe single van Enemy Inside. De in 2017 opgerichte band rond zangeres Nastassja Giulia maakt een mix van dark rock en moderne metal en komt later dit jaar met een tweede full-length. De formatie bestaat naast Giulia uit leadgitarist/mede-oprichter Evan K (Mystic Prophecy, Exit Eden), ritmegitarist David Hadarick, bassist Dominik Stotzem (ex-Beeyond The Bridge) en drummer Feli Keith (ex-Aloha From Hell).

Livealbum van Darkest Hour
Geplaatst op 20-01-2021 om 10:00u

Verspreid in februari, maart en april komen verschillende formaten van Live In Lockdown – The Complete Collection van Darkest Hour uit. Dat is een registratie van het optreden dat plaatsvond op 23 september vorig jaar in Washington D.C.’s Black Cat. De band, die de release zelf heeft geproduceerd, speelde elf van zijn favoriete tracks plus een cover. Er werkten diverse gastartiesten mee via een stellietverbinding, te weten Fred Ziomek (ex-Darkest Hour), Kris Norris (ex-Darkest Hour), Buz McGrath (Unearth), Doc Coyle (Bad Wolves, God Forbid), Fella Di Cicco (Dreamshade) en Mark Heylmun (Suicide Silence). Er is een teaser beschikbaar en in de komende maanden zullen er nummers en videoclips vrijgegeven worden, alsmede een 12"-vinylrelease via Patreon. Chad Fjerstad regisseerde de beelden, Mattias Nilsson is verantwoordelijk voor de audiomix.

Gratis Bandcamp-compilatie Transcending Obscurity Records
Geplaatst op 19-01-2021 om 20:10u

Transcending Obscurity Records is een platenmaatschappij uit India, die sinds 2005 actief is. De organisatie heeft diverse bands onder contract staan, gespecialiseerd in het extremere spectrum: death metal/grind/crust, technical/brutal death metal, black en doom/sludge metal. Transcending Obscurity heeft recentelijk een verzamelaar van 38 tracks op zijn Bandcamp-pagina gezet, welke je hier kunt vinden.