27-11-2020

Michael Schenker viert vijftigjarig jubileum met nieuw album
Geplaatst op 22-11-2020 om 17:55u

Op 29 januari brengt Nuclear Blast Records het nieuwe album van Michael Schenker Group uit. Immortal markeert het vijftigjarig jubileum van Schenker als muzikant. Drilled To Kill is de eerste single en tevens de openingstrack van de nieuwe langspeler. Je hoort onder andere Ralf Scheepers op zang, Schenker op gitaar en Derek Sherinian (ex-Dream Theater) op keyboard.

De collectie nummers werd opgenomen in de Kidroom Studio in Duitsland, met co-producer Michael Voss, die in twee nummers zingt. Ronnie Romero (Rainbow) neemt het leeuwendeel van de zangpartijen voor zijn rekening. Naast Romero, Voss en Schepers is Joe Lynn Turner (ex-Deep Purple, Rainbow) in twee composities te horen. Andere gastartiesten zijn Steve Mann (keyboards), Barry Sparks (bas) en drie drummers, te weten Bodo Schopf, Simon Philipps (ex-Toto) en Brian Tichy (ex-Whitesnake).

In Search Of The Peace Of Mind is de meest speciale track. Schenker schreef het nummer in 1970. Het was zijn allereerste geschreven track, welke twee jaar later belandde op Lonesome Crow van Scorpions. Toen het album uitkwam, had hij die band al verlaten om zich in juni van dat jaar aan te sluiten bij UFO. De nieuwe versie, die door Simon Phillips is voorzien van drumpartijen, heeft aan het einde een extensie ten opzichte van het origineel en bevat wat verrassingen. Gary Barden zingt het eerste couplet, gevolgd door Ronnie Romero en aan het einde hoor je Ronnie, Doogie White en Robin McAuley schreeuwen.

Review: Darkness - Over And Out
Geplaatst op 22-11-2020 om 13:00u

Review: Darkness - Over And OutHet Duitse Darkness zal niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen. De thrashers uit het Ruhrgebied zijn begonnen in de vroege jaren tachtig en stopten er begin jaren negentig een tijdlang mee. Drummer Lacky en gitarist Arnd lieten het er niet bij zitten en gingen voor een doorstart in het nieuwe millennium. Vers materiaal volgde er in de vorm van The Gasoline Solution (2016) en First Class Violence (2018) met gitarist Meik en zanger Lee. Hoewel de naam anders doet vermoeden, is Over And Out niet het afscheid van de groep. De zeven songs vormen een brug tussen heden en verleden en belichamen de muzikale richting voor de toekomst. Gezien het verleden van de groep komt het niet als verrassing dat dat snoeiharde, meedogenloze old school thrash betreft.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Interview met Eleine
Geplaatst op 21-11-2020 om 21:13u

Eind november komt Dancing In Hell van Eleine uit. Het is de derde full-length van de Zweedse symfonische metalband rond levenspartners Rikard Ekberg en Madeleine "Eleine" Liljestam. Het componistenduo praat ons graag bij over de ontwikkelingen rond de band, full-time muzikant zijn in deze bijzondere tijd, het belang van de steun van Patreons, Metal Archives, easter eggs en Zweedse chocoladeballetjes. Je kunt Jeffreys interview met Eleine hier lezen!

Interview met Eleine

Clips: Killer Be Killed, Transatlantic, Sodom en meer
Geplaatst op 21-11-2020 om 20:45u

Terwijl velen zich aan de social distancing-regels houden, heeft rocker Ted Nugent er geen boodschap aan. Hij feest gewoon door met wie hij wil, liet de Amerikaan recentelijk weten. Wij doen momenteel nog liever wat rustiger aan en doen u van respectabele afstand wat videoclips toekomen.

• Killer Be Killed (groove metal)
  • Transatlantic (progressieve metal)
  • Sodom (thrash metal)
  • Angelus Apatrida (thrash metal)
  • Ten Ton John (groove metal)
  • Chased By Wolves (progrock)
  • Sal3m (alternative rock/metal)
  • The Enigma Division (filmmuziek)
  • Serpents Of Secrecy (stoner)

Review: My Dying Bride - Macabre Cabaret
Geplaatst op 20-11-2020 om 21:15u

Review: My Dying Bride - Macabre CabaretHet is een productief jaar voor My Dying Bride. Aan het einde van de winter kwam The Ghost Of Orion uit en nu ligt er al weer een nieuwe ep op de draaitafel. Tussendoor verscheen er ook nog eens een bier (om precies te zijn een vienna lager) met de naam Old Earth, gebrouwen in Yorkshire. Frontman Aaron Stainthorpe grapte recentelijk nog dat hij van de drie producten het meest enthousiast was over het bier.

Clips: Clutch, In Flames, Dark Tranquillity en veel meer
Geplaatst op 20-11-2020 om 20:05u

Vrijdag is traditioneel een dag waarop in metalland veel nieuwe albums uitkomen en ter promotie daarvan veel nieuwe clips op YouTube verschijnen. We hebben er vandaag weer een negental weten te verzamelen. Een prettig weekend gewenst.

• Clutch feat. Randy Blythe (rock)
  • In Flames (melodic rock/metal)
  • Dark Tranquillity (melodeath)
  • Chaos Rising (melodeath)
  • FirstBorne (heavy metal)
  • Vicious Rumors (heavy/thrash metal)
  • Aeternitas (symfonische metal)
  • Scour (black metal)
  • Mud Factory (groove metal)

Diamond Head covert Metallica op heropgenomen debuut
Geplaatst op 20-11-2020 om 18:40u

De cirkel is rond, aldus gitarist Brian Tatler, oprichter van Diamond Head in 1976. De NWoBHM-formatie was met het debuut Lightning To The Nations (1980) van grote invloed op onder meer Metallica en Megadeth. Metallica coverde songs van dat album en het leek Tatler dan ook een goed idee om ook eens een nummer van Kill 'Em All (1983) te coveren. Zie en beluister hier het resultaat in de vorm van de door Costin Chioreanu geregisseerde clip bij No Remorse. Het nummer verschijnt ter promotie van de jubileum-editie van het debuutalbum, dat op 27 november in heropgenomen versie zal verschijnen.

De opnamen vonden in verschillende secties op verschillende locaties plaats. Brian en Abbz namen in de eerste helft van dit jaar hun gitaarpartijen op in Andersen’s Raw Sound Studios in London. Zanger Rasmus Bom Andersen, drummer Karl Wilcox en bassist Dean Ashton werkten elders aan de nummers. De mastering is gedaan in Metropolis Studios in London.

Nieuw album van Mina Caputo op Bandcamp
Geplaatst op 20-11-2020 om 17:15u

Mina Caputo, bij de meeste lezers bekend van Life Of Agony, heeft een solo-album uitgebracht, dat alleen via Bandcamp te beluisteren is. Caputo, die volgende week in Nederland zou optreden, werkt op The Mones wederom samen met multi-instrumentalist/producer/componist Andy Kravitz. Daarnaast zijn er gastbijdragen van John (Norwood) Fisher (Fishbone), Rick Boston (Joe Cocker) en Rob Mastrianni, die ook meeschreef aan de songs en al eerder samenwerkte met Caputo. Kravitz is verantwoordelijk voor de mix en Joey Zampella voor de mastering. Het artwork komt van de hand van Alan Robert.

Nieuw album van Mina Caputo op Bandcamp

Butcher Babies kijkt diep in het glaasje
Geplaatst op 20-11-2020 om 16:50u

Bottom Of A Bottle is de eerste single van het aankomende Butcher Babies-album, dat begin volgend jaar verschijnt. Het is nog onbekend via welk label dat gebeurt. Wel is bekend dat Matt Good verantwoordelijk is voor de productie, mix en mastering. Zangeres Heidi Shepherd (35), die meer zingt dan schreeuwt in de nieuwe composities, over de single: "Ik schreef het nummer op een mooie zomeravond in de Arizona-woestijn. "Op dat moment was ik die kerel aan het einde van de bar die verhalen van weleer vertelde." Zangeres Carla Harvey (44): "We hebben er allemaal wel eens doorheen gezeten. Ik wilde die zielensmart omdraaien naar iets positiefs." Het vierde album van de Amerikaanse band, die dit jaar het tienjarig jubileum viert, wordt de eerste met bassist Ricky Bonazza, die oudgediende Jason Klein in juli 2019 verving. =ZB2qNlv9r6Q">

Danny Vera houdt AC/DC van eerste plaats af
Geplaatst op 20-11-2020 om 16:28u

AC/DC heeft al flink wat keren in de Dutch Album Top 100 gestaan, maar kwam tot deze week nooit hoger dan plaats 3 (met de langspeler Black Ice in 2008). Dat persoonlijke record verbreekt het gezelschap met de kersverse studioplaat Power Up, want die komt in zijn eerste week op plek 2 binnen van de wekelijkse albumverkooplijst van Nederland! Bandleider Angus Young en zijn collega's hebben enkel pech dat de Zeeuwse singer-songwriter Danny Vera in dezelfde week een cd uitbrengt, want diens The New Now is de nieuwe lijstaanvoerder. The New Now werd in zijn eerste week in Nederland bijna twee keer zo vaak verkocht en gestreamd als Power Up.

Ook in Vlaanderen komt AC/DC op plaats 2 binnen in de verkooplijst. Daar stond de Australische formatie in het verleden al wel enkele keren op nummer 1, namelijk met het bovengenoemde Black Ice, de soundtrack van Iron Man 2 (2010) en het vorige studio-album Rock Or Bust (2014). Ook in Vlaanderen is het een gloednieuw nationaal product dat Power Up van de eerste plaats houdt, namelijk de op kinderen gerichte cd Dans Van De Farao van het damestrio K3.

In sommige andere landen heeft de nieuwe release van AC/DC wel de top van de albumcharts gehaald, zoals in Wallonië en Duitsland (ondanks de concurrentie van een nieuwe cover-cd van het bij onze oosterburen razendpopulaire Die Toten Hosen). Vind jij het succes van Power Up terecht? In onze wekelijkse frontpage-enquête vragen we jullie momenteel: "Wat vind jij van het nieuwe AC/DC-album?" Stemmen en reageren kan via deze link.

Review: Raven - Metal City
Geplaatst op 20-11-2020 om 16:00u

Review: Raven - Metal CityDe Britse heavymetalband Raven heeft aan het begin van de jaren tachtig enkele klassiekers uitgebracht die tot op de dag van vandaag worden aanbeden door New Wave of British Heavy Metal-fanaten. Rock Until You Drop (1981), Wiped Out (1982) en All For One (1983) zijn dan ook terecht pareltjes te noemen. Raven was vooral opzienbarend vanwege zijn enorm energieke vorm van heavy metal en de net zo wilde optredens van het trio. De gebroeders John en Mark Gallagher, de oprichters van de band, zijn inmiddels de zestig gepasseerd en halen dat niveau allang niet meer op het podium. Op plaat is het echter geen enkel probleem om net zo fel als vroeger te klinken.

Nieuwe single van Within Temptation
Geplaatst op 20-11-2020 om 11:20u

De nieuwe single The Purge is het tweede gloednieuwe nummer dat Within Temptation tijdens deze coronacrisis uitbrengt. De track volgt Entertain You op, die afgelopen voorjaar uitkwam. Je kunt de nieuwe single hieronder beluisteren. Within Temptation zou eigenlijk afgelopen voorjaar met Evanescence door Europa touren, maar om welbekende redenen gingen de shows niet door. De tour werd in eerste instantie verzet naar september van dit jaar, maar ook toen waren er wereldwijd geen shows mogelijk. Daarop werd besloten om de tour een jaar uit te stellen. Within Temptation en Evanescence zullen in september en oktober 2021 door Europa trekken op de Worlds Collide-tournee. Op 17 en 18 september staat de Ziggo Dome in Amsterdam op het programma, op 27 en 28 september Paleis 12 in Brussel.

Review: Hjelvik - Welcome To Hel
Geplaatst op 20-11-2020 om 09:30u

Review: Hjelvik - Welcome To HelHalverwege 2018 verliet Erlend Hjelvik de band Kvelertak, waarvan hij mede-oprichter is en waarmee hij tussen 2006 en 2018 drie albums maakte. Na zijn vertrek nam hij eerst een aantal maanden pauze voordat hij in de eerste helft van 2019 alle songs schreef die op het debuutalbum Welcome To Hel van zijn soloband Hjelvik staan.

Eerste single van dertiende album van Moonspell
Geplaatst op 20-11-2020 om 08:45u

Op 26 februari komt het dertiende studio-album van Moonspell uit via Napalm Records. Hermitage werd opgenomen, gemixt en gemasterd door Jaime Gomez Arellano in Orgone Studios in Engeland. De Portugese groep heeft een mix gemaakt van vertrouwde en moderne elementen, zoals blijkt uit de eerste single The Greater Good.

Frontman Fernando Ribeiro: "The Greater Good is een sociologisch concept dat het voordeel van de maatschappelijke gezindheid prevaleert boven het egoïstische gedrag van zowel wereldleiders als mensen. Dat laatste resulteert in wangedrag." De zanger maakte de screenplay van de onderstaande clip. Guilherme Henriques (Gaerea, Schammasch) heeft de clip geregisseerd die de clash toont tussen problemen die we nooit hebben kunnen (willen) oplossen en onze eerstewereldobsessies. "Het is een kwestie van bewustzijn. We zijn allemaal verantwoordelijk voor wat we zien. Alleen wij kunnen ons eigen menszijn redden door ons gedrag te veranderen."

Fernando vervolgt: "Het nieuwe album gaat over ons afzetten tegen de conventies van de huidige maatschappij. We zijn onszelf aan het overtuigen dat het allemaal om onszelf draait, maar dat is niet zo. Hermitage is een openhartige uitnodiging om bescheiden en dankbaar te zijn."

Clips: Phil Campbell, Vanden Plas, Thunder en meer
Geplaatst op 19-11-2020 om 17:35u

Op de dag dat Exodus laat weten dat de titel van de nieuwe plaat Persona Non Grata wordt en Matt Sorum zijn zestigste verjaardag viert, delen we negen clips van muzikaal uiteenlopende bands.