23-01-2020

Floor Jansen wint Popprijs
Geplaatst op 19-01-2020 om 12:26u

Met Floor Jansen bekroont de jury een zangeres die al meer dan twintig jaar actief is binnen de symfonische metal, eerst bij After Forever en sinds 2012 als frontvrouw van het Finse Nightwish, maar pas afgelopen jaar met haar optreden in het tv-programma Beste Zangers landelijke bekendheid kreeg. Daarin, maar ook in haar concerten met Nightwish, heeft Floor Jansen zich bewezen als een van de beste, meest veelzijdige zangeressen in Nederland. De jury waardeert het dat haar muziek ‘een verbindende kracht heeft, voorbij de subcultuur’.

De Popprijs wordt uitgereikt aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Daarbij spelen zaken als bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière alle een rol, maar geen daarvan is doorslaggevend: het uiteindelijke oordeel is aan de jury.

De Popprijs is een initiatief van BV Pop en de Kunstenbond/Ntb, en wordt uitgereikt door Buma Cultuur. Buma Cultuur ondersteunt en promoot het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek. De jury bestond dit jaar uit: Sharid Alles (NPO 3FM), Guus Bleijerveld (BV Pop / Ntb), Lisa de Jongh (Patronaat), Gijsbert Kamer (De Volkskrant), Jan Douwe Kroeske (Double 2), Joey Ruchtie (De Oosterpoort / Eurosonic Noorderslag) en Job de Wit (freelance journalist).

Floor Jansen wint Popprijs

Review: Disillusion - The Liberation
Geplaatst op 18-01-2020 om 20:18u

Review: Disillusion - The LiberationDertien jaar hebben de fans van Tool moeten wachten op een nieuw album van hun grote idolen. Ze zijn echter niet de enigen die lang geduld hebben betracht. Ook fans van de Duitse, progressieve (death)metalformatie Disillusion kunnen meepraten over uitgestelde albumreleases en lange periodes van inactiviteit. De groep uit Leipzig debuteerde in 2004 met het werkelijk magistrale album Back To Times Of Splendor: een progressief, waanzinnig sterk in elkaar zittend epos dat zich kan meten met het beste werk van Opeth en Edge Of Sanity. Het is nog steeds een van de meest onderschatte albums van de laatste vijftien jaar.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Zes nieuwe clips met o.a. Suicide Silence en Kreator
Geplaatst op 17-01-2020 om 21:00u

Op 31 januari releaset WormHoleDeath Neo Noir van Lamori. De Finse, melodieuze gothicrock/metalband reisde naar de Åland-eilanden, alwaar tussen 1665 en 1668 heksenprocessen plaatsvonden. The Devil’s Mark is daardoor geïnspireerd.

De hardrockers van Hardline hebben live-beelden van het optreden op Frontiers Rock Festival in 2019 online gezet bij Hot Cherie. De track staat op Life Live. Alleen zanger Joey Gioeli is nog over van de originele bezetting.

Het Portugese Ashes Of Life heeft beelden wereldkundig gemaakt bij Shores. De doomtrack staat op Seasons Within, dat op 7 februari uitkomt. Daarop werkt zanger/bassist/gitarist Tiago Silva samen met gruntsman Stefan Nordström (Soliloquium, Desolator) en gitarist Luís Pinto.

Een week later komt Become The Hunter van Suicide Silence uit via Nuclear Blast Records. De deathcoreformatie uit Californië heeft een videoclip laten maken bij Two Steps.

Op diezelfde dag komt London Apocalypticon - Live At The Roundhouse van Kreator uit via hetzelfde label. De opnamen dateren van 16 december 2018. Destijds trad de thrashformatie uit Duitsland op in Roundhouse te Londen. Bekijk hier de preview in de vorm van de live-beelden bij Violent Revolution, die opgenomen zijn in Chili in 2018 en die als bonus komen bij de dvd.

Lamb Of God-gitarist Mark Morton heeft een clip online gezet bij All I Had To Lose. In deze ballad werkt hij samen met Sons Of Texas-zanger Mark Morales en gitarist Joe Harvatt. Het nummer staat op Mortons solo-ep Ether, die vandaag is uitgekomen.

Review: The Spiral Electric - The Spiral Electric
Geplaatst op 17-01-2020 om 20:25u

Review: The Spiral Electric - The Spiral Electric2019 was een uitstekend jaar voor psychedelische rock met veel sterke releases. De nieuwe, zelfgetitelde plaat van The Spiral Electric is er één van. Het derde album van de deze psych/progformatie uit San Francisco is in februari in eigen beheer uitgebracht. De ervaren Clay Andrews is de spil van de band en neemt naast de vocalen onder andere het gitaar-, keyboard-, synthesizer- en additionele percussiewerk voor zijn rekening. Naast Andrews bestaat de band uit Nicolas Percey (leadgitaar, achtergrondvocalen), Michael Summers (basgitaar) en Matias Drago (drums).

Nieuw schijfje van Napalm Death
Geplaatst op 17-01-2020 om 20:00u

Napalm Death komt met een nieuw schijfje. Op de 7" Logic Ravaged By Brutal Force komt naast het titelnummer ook nog een cover van Sonic Youth's White Kross. De ep verschijnt op 7 februari. Dat is ook de datum waarop de komende Europese tournee met Eyehategod, Misery Index, Rotten Sound en Bat begint. Die tour brengt de bands op 16 februari naar Trix in Antwerpen en 25 februari naar Patronaat in Haarlem.

Nieuw schijfje van Napalm Death

Manes en The Dear Hunter naar ProgPower Europe
Geplaatst op 17-01-2020 om 19:55u

De organisatie van ProgPower Europe heeft de komst van Manes en The Dear Hunter naar het festival aangekondigd. De organisatie bevestigde eerder al de komst van Green Carnation, Avandra, Mother Of Millions, Wilderun, Obsidian Tide en Sunless Dawn. ProgPower Europe vindt dit jaar plaats van 2 t/m 4 oktober in JC Sjiwa te Baarlo. De kaartverkoop is reeds begonnen. Meer informatie vind je op www.progpowereurope.com.

Demons & Wizards zet nieuw nummer online
Geplaatst op 17-01-2020 om 19:41u

Vorige maand zette Demons & Wizards de eerste single online van het langverwachte nieuwe album III, nu is er ook eindelijk een tweede nummer te beluisteren. Het betreft de song Midas Disease. Demons & Wizards is de samenwerking tussen zanger Hansi Kürsch (Blind Guardian) en gitarist Jon Schaffer (Iced Earth). Vijftien jaar na het tweede album Touched By The Crimson King verschijnt op 21 februari dan eindelijk opvolger III. Binnenkort lees je er hier alles over in een interview met Jon Schaffer.

Review: Degenerate - Devastation Ahead
Geplaatst op 17-01-2020 om 17:00u

Review: Degenerate - Devastation AheadDrie jaar geleden verscheen Demo 2016 van Degenerate. De band rond songwriter, muzikant en producer Rens Hilgers slaat een brug tussen oud en nieuw, met een crossover van thrash, groove, melodeath en metalcore. De vier tracks op dat schijfje wisten mij nog niet volledig te overtuigen, maar de nieuwsgierigheid naar de eerste full-length was aangewakkerd. Devastation Ahead verscheen medio november en had bijna mijn top vijf gehaald.

Review: Brothers Of Metal - Emblas Saga
Geplaatst op 17-01-2020 om 09:28u

Review: Brothers Of Metal - Emblas SagaUit Zweden komt het bonte gezelschap Brothers Of Metal. Deze powermetalgroep bestaat uit maar liefst acht bandleden, waaronder drie gitaristen en drie vocalisten. Naar eigen zeggen is het een vriendenclub die voor de lol bijeen is gekomen om muziek te maken. Toch is er de ambitie om bekendheid te vergaren en heeft men het debuut Prophecy Of Ragnarök in eigen beheer uitgebracht. Dat viel goed in de smaak bij AFM Records, waardoor het album via dat label eind 2018 een wereldwijde release kreeg. Inmiddels moet je volgens AFM Records onder een steen hebben geleefd als je niet van Brothers Of Metal hebt gehoord.

Clips: British Lion, Serenity, We Came As Romans en meer
Geplaatst op 16-01-2020 om 21:50u

Eerder deelden we Set The World On Fire en Souls And Sins van Serenity. Nu is het de beurt aan My Kingdom Comes. De drie tracks staan op The Last Knight, dat op 31 januari uitkomt via Napalm Records. Op 23 februari staat de symfonische powermetalformatie in Zeche te Bochum, samen met Rage. Op 4 april staat de groep samen met Ad Infinitum, Dynazty en Victorius in Turock te Essen, een dag later in Patronaat te Haarlem, op 7 april in Metropool te Enschede en een dag later in De Klinker in Aarschot.

De Franse electrometalband Elyose komt op dezelfde dag met de dvd Live In Paris. Daarvan delen we de beelden bij Asymétrie. De drie heren in de band gaven vorige maand aan dat hun wegen en die van zangeres Justine Daaé zich scheiden.

From The First Note van We Came As Romans is een eerbetoon aan de overleden zanger/toetsenist Kyle Pavone. Samen met Carry The Weight is dit het eerste wat na het overlijden van de zanger aan nieuw materiaal van de Amerikaanse metalcoreband is uitgebracht.

Het door gitarist/toetsenist Tarek Shehabi geschreven Silence van Wasaya is in Syrië opgenomen. De muzikant krijgt hulp van zanger Mike Anderson (Cloudscape, Tungsten), bassist Kristoffer Gildenlow (ex-Pain Of Salvation, Dial, For All We Know) en drummer Aram Kalousdian (ex-Nu.Clear.Dawn, Ascendant). Daarnaast zijn er bijdragen op kawala van Ibrahim Kadar en percussionist Mohammad Shahada.

God weet waarom, aldus Medico Peste. Dat is een experimentele blackmetalband uit Polen. Op 20 maart releaset Season Of Mist 'ב :The Black Bile. God Knows Why is een voorproefje daarvan.

Morgen komt The Burning van British Lion uit. Dat is een side-project van Iron Maiden-bassist Steve Harris. Bij het titelnummer zijn door Ryan Titley and John McMurtrie gefilmde beelden online gezet.

Review: Sons Of Apollo - MMXX
Geplaatst op 16-01-2020 om 21:00u

Review: Sons Of Apollo - MMXXOndanks dat de heren van Sons Of Apollo het druk hebben met verschillende bands en projecten, hebben ze met de supergroep meer dan tachtig keer opgetreden ter promotie van het debuutalbum Psychotic Symphony (2017). Bovendien ligt drie jaar na die eerste langspeler de opvolger in de winkels. Wat is er veranderd in die tijd en kan deze tweede langspeler net als zijn voorganger een positieve indruk achterlaten?

Het beste van Powerwolf
Geplaatst op 16-01-2020 om 17:18u

Na ruim vijftien jaar en zeven studioalbums vinden de mannen van Powerwolf het tijd voor een verzamelalbum. Op Best Of The Blessed staan dertig tracks, verdeeld over twee schijfjes. Op de eerste cd staan zestien songs, waarvan zeven opnieuw zijn opgenomen. Vorig jaar verscheen het nummer Kiss Of The Cobra King al in een nieuw jasje en nu hebben nog zes andere songs diezelfde behandeling ondergaan. De tweede cd is getiteld The Live Sacrament en werd in 2018 opgenomen op de Wolfsnächte-tour. Wie de Earbook of de lp boxset koopt, krijgt nog vier extra livetracks. Vanaf 5 juni ligt Best Of The Blessed in de winkels.

Het beste van Powerwolf

Paul Di'Anno stopt met optreden
Geplaatst op 16-01-2020 om 15:11u

Paul Di'Anno stopt met optreden. De voormalige Iron Maiden-zanger zal in augustus voor de allerlaatste maal live te zien zijn en wel op het Beermageddon Festival in het Engelse Bromsgrove. Di'Anno stopt met optreden omdat zijn gezondheid het niet meer toelaat.

Onder de noemer Ides Of March wordt Paul op het festival bijgestaan door twee Iron Maiden-gitaristen die beiden op een blauwe maandag in de legendarische band zaten, lang voordat het debuutalbum uitkwam. Het gaat om Terry Wapram en Terry Rance. Rance kun je een van de oprichters van Iron Maiden noemen, want hij was er ten tijde van Kerstmis 1975 bij. Wapram was zat in het voorjaar van 1977 in de band. Achter de drumkit zit Doug Sampson, die de fans wel kennen omdat hij op de legendarische Soundhouse Tapes te horen is. Op basgitaar doet de bassist van de Iron Maiden-tributeband Hi-On Maiden mee.

Het optreden belooft legendarisch te worden, omdat dit het enige optreden in van formatie wordt. Men gaat er de veertigste verjaardag van het debuutalbum van Iron Maiden mee vieren.

Paul Di'Anno stopt met optreden

Review: The River - Vessels Into White Tides
Geplaatst op 16-01-2020 om 14:15u

The River uit Londen is een typisch voorbeeld van een undergroundband in het doomwereldje, waarbij het om de een of andere reden maar niet wil vlotten. Het eerste teken van leven werd middels een demo gegeven in 1999, maar het duurde tot 2006 alvorens het debuutalbum Drowing Down The Sun het daglicht zag. Album nummer twee In Situ volgde in 2009 relatief snel, maar interne problemen zorgden voor een hoop tegenslag. Zo was er het al dan niet gedwongen vertrek van zangeres Vicky Walters en bleek ook positie van de drummer geruime tijd niet invulbaar. In 2013 volgde er een instrumentale demo en daarna bleef het weer lang stil. Eind 2018 kwam er opnieuw een demo uit en werd de band opgepikt door het Poolse platenlabel Nine Records, dat een neusje heeft voor goede doombands. Met Vessels Into White Tides is er dan nu eindelijk album nummer drie.

Negende studioalbum van Nightwish
Geplaatst op 16-01-2020 om 13:19u

Op 10 april brengt Nightwish zijn negende langspeler uit, getiteld Human. :II: Nature. De nieuwe plaat is een dubbelalbum geworden. Op de eerste schijf staan negen songs, terwijl disc twee één lang nummer is, dat is opgedeeld in acht hoofdstukken. De Finse band met Nederlandse frontvrouw is op 23 en 24 november live te zien in de Amsterdamse Ziggo Dome. Beide shows zijn echter uitverkocht. Op 26 november staat Nightwish in de Lotto Arena in Antwerpen, waar nog wel kaarten voor verkrijgbaar zijn. Over een week begint frontvrouw Floor Jansen overigens al aan haar korte solotour door Nederland. Daarvan zijn ook alle optredens al uitverkocht.

Negende studioalbum van Nightwish