28-03-2020

Eerste nummer van vernieuwde Vandenberg
Geplaatst op 26-03-2020 om 11:04u

Begin dit jaar kondigde Adrian 'Adje' Vandenberg de terugkeer van zijn oude band Vandenberg aan. Daarmee had hij in de jaren 80 grote successen met onder meer de single Burning Heart, voordat de gitarist toetrad tot Whitesnake. Voor de nieuwe Vandenberg-formatie heeft Adje zanger Ronnie Romero (Rainbow), drummer Koen Herfst en bassist Randy van der Elsen (Tank) ingelijfd. Op het aankomende album van Vandenberg zijn naast deze muzikanten bovendien de ervaren rotten Brian Tichy (drums) en Rudy Sarzo (bas) te horen, die beiden met vele grote namen hebben gewerkt, waaronder Whitesnake. Vandenberg heeft nu het eerste nummer onthuld: Shadows of the Night. Het volledige album 2020, dat door Bob Marlette (black Sabbath, Alice Cooper) werd geproduceerd, volgt op 29 mei.

Review: Fleddy Melculy - Sabbath Fleddy Sabbath
Geplaatst op 26-03-2020 om 08:00u

Review: Fleddy Melculy - Sabbath Fleddy SabbathToen Fleddy Melculy in 2016 debuutalbum Helgië aan ons eenvoudige stervelingen schonk, omschreef ik de Vlaamse redder van de metal als een eendagsvlieg. Dat bleek een forse misvatting te zijn. De band van Jeroen Camerlynck is 'here to stay' en is inmiddels - na dubbelaar De Kerk Van Melculy - toe aan zijn derde studioplaat. En in deze barre tijden komt Sabbath Fleddy Sabbath als geroepen.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Zeven nieuwe clips met o.a. Devin Townsend
Geplaatst op 25-03-2020 om 20:50u

Hier nog een gratis corona-adviesje: Social distancing, zo doe je het niet. De mathrockformatie Forager komt uit Manchester en heeft de videoclip Pine zo te zien opgenomen in het oefenhok en heeft daar een handjevol vrienden bij uitgenodigd. De single maakt onderdeel uit van een reeks singles met hun eigen specifieke merch. Mensen, hou afstand.

Oranssi Pazuzu brengt ons het een clip bij het nummer Uusi Teknokratia van het op 17 april via Nuclear Blast te verschijnen album Mestarin Kynsi. Als u aan de woorden denkt te herkennen dat dit dan wel een Finse band moet zijn, heeft u goed gedacht. Oranssi is het Finse woord voor 'oranje' en Pazuzu is een winddemon uit de Babylonische mythologie. Dat u het maar even weet.

Hoewel Paul Masvidal in meerdere bands heeft gespeeld, kennen we zijn gitaarkunsten natuurlijk van Cynic. Hij heeft zijn snarenplukkunsten echter ook verleend op de debuutplaat van Moon Destroys. Op 27 maart komt het bewuste album uit, met daarop onder andere het nummer Stormbringer.

Het hoeft niet altijd snel te zijn om bruut te zijn. Zo bewijst Göden ons met deze nieuwe videoclip. Twilight is afkomstig van het album Beyond Darkness dat op 8 mei in de schappen ligt. Ook behoefte aan stroperige, slopende doomsludge, laat u dan kastijden door deze obscure band.

Het Finse Decaying bestaat intussen tien jaar, maar heeft er nog steeds geen genoeg van. Op 29 mei verschijnt dan ook het nieuwe album Shells Will Fall. Bij de titeltrack is deze videoclip gemaakt met heel oude zwart/wit-beelden van (ik denk) de Eerste Wereldoorlog. Kijken of ik gelijk heb? Doe het hier!

Op 4 maart stond Kingcrow in Hedon te Zwolle. Daarvan heeft Giorgio Amadori opnamen gemaakt. Thundra Cafolla regisseerde deze vervolgens tot een clip bij Astray. De track van de Italiaanse proggers is niet op een album te vinden.

Devin Townsend zou Devin Townsend niet zijn als 'ie niet aan de lopende band muziek uitbracht, en zo is hier dan deel 6 van het Quarantine Project van onze virtuele vriend Dev. Honeybunch is de naam. Niet heel metal, wel heel melodisch.

Interview met Dark Fortress
Geplaatst op 25-03-2020 om 20:38u

Vanwege verschillende bezigheden van de bandleden van Dark Fortress heeft het zes jaar geduurd voordat er een opvolger van Venereal Dawn op de markt is gekomen, maar zoals we van de progressieve blackmetalband gewend zijn, is Spectres From The Old World een zeer verzorgd album, dat zowel de liefhebber van het oudere als het nieuwere werk zal aanspreken. Frontman Florian Magnus Maier, ook bekend onder de artiestennaam Morean, vertelt graag uitgebreid over het proces en over gecancelde optredens en zijn andere projecten. Je kunt het interview hier lezen!

Interview met Dark Fortress

Batushka en Malevolent Creation
Geplaatst op 25-03-2020 om 20:00u

Metalconcerten zijn helaas een zeldzaamheid in onze hoofdstad. Wellicht dat de betrekkelijk nieuwe Q-Factory in Amsterdam-Oost daar in de toekomst verandering in gaat brengen. Op zaterdag 7 maart was het alvast raak wanneer Batushka en Malevolent Creation op de planken stonden. Wessels verslag van deze avond black en death metal kun je hier lezen!

Batushka en Malevolent Creation

Phil Campbell en DeWolff naar Nirwana Tuinfeest
Geplaatst op 25-03-2020 om 14:17u

Naast alle afgelastingen en verplaatsingen in verband met de coronapandemie is er af en toe gelukkig ook iets positiefs te melden op festivalgebied. Op 14, 15 en 16 augustus staat in het Noord-Brabantse dorp Lierop de 45ste (!) editie van het Nirwana Tuinfeest op het programma. De organisatie gaat er vooralsnog van uit dat dit feestje gewoon plaats kan vinden en heeft vandaag weer een rijtje namen toegevoegd aan de affiche.

Dat zijn niet de eerste de besten, want Phil Campbell And The Bastard Sons komen nummers van Campbells voormalige werkgever Motörhead spelen, terwijl DeWolff en Pyro de eer van de Nederlandse rockscene hoog zullen houden. Zowel Phil Campbell als DeWolff speelt op de vrijdag. Tevens is een reeks coverbands toegevoegd voor de gratis toegankelijke zondag.

Eerder waren voor de eerste twee dagen van het festival, waarvoor een kaartje moet worden aangeschaft, al mooie namen bevestigd als Flogging Molly, Wolfmother, Red Fang, De Staat, Sloper, Bökkers, First Blood, Temple Fang, Speedmobile en Danny Vera. Bijgaand vind je de volledige line-up tot dusver. Alleen de winnaar van de Eurosjopper-wedstrijd ontbreekt nog. Combitickets en zaterdagkaarten zijn reeds uitverkocht, maar er zijn nog wel dagkaarten beschikbaar voor de vrijdag (waarop de meeste 'harde bands' spelen). Meer informatie vind je op de website van Nirwana Tuinfeest.

Review: Thanatos - Violent Death Rituals
Geplaatst op 25-03-2020 om 13:00u

Review: Thanatos - Violent Death RitualsOok Thanatos is één van de slachtoffers van het coronavirus, COVID-19 of SARS-CoV-2, zo u wilt. De in maart geplande releaseshows kunnen vanwege het sluiten van de concertzalen niet plaatsvinden en worden daarom op een later moment ingehaald. Gelukkig komt Violent Death Rituals wel gewoon op de geplande datum uit, en dat terwijl er in de aanloop naar het opnemen en uitbrengen meerdere obstakels, zoals technische problemen, privézaken en bezettingswisselingen, zijn overwonnen.

Nieuwe enquête: Naar welk album uit kwartaal twee kijk jij uit?
Geplaatst op 25-03-2020 om 13:00u

De komende maanden staan er weer bijzonder veel smakelijke releases van metal- en rockplaten op het programma. Deze week zijn wij benieuwd naar welk album dat uitkomt in april, mei of juni jullie uitkijken. Wellicht gaat jouw hart sneller kloppen bij de gedachte aan de nieuwe Nightwish, Deep Purple of de excentrieke Glenn Danzig met zijn Danzig Sings Elvis. We geven alvast een aantal suggesties. Staat jouw keuze er niet tussen? Dan kun je deze kwijt in een reactie.

Voormalige drummer van Ministry en R.E.M. overleden
Geplaatst op 25-03-2020 om 12:14u

Bill Rieflin is gisteren (24 maart) overleden. De Amerikaanse multi-instrumentalist leed aan kanker. Rieflin werkte in de jaren negentig, de bloeiperiode van de industrial metal, vooral als drummer met bands als Ministry, Revolting Cocks, Lard, KMFDM, Pigface, Swans en Nine Inch Nails. De muzikant is onder meer te horen op de baanbrekende releases The Land Of Rape And Honey (1988), The Mind Is A Terrible Thing To Taste (1989) en Psalm 69 (1992) van Ministry.

Nadat R.E.M.-drummer Bill Berry in 1997 met pensioen ging, fungeerde Bill Rieflin als zijn opvolger tot het uiteengaan van de populaire alternatieve rockers in 2011. Daarna sloot de slagwerker zich in 2013 aan bij de progressieve rockers van King Crimson, waarmee hij tot zijn dood actief was. Bill Rieflin is slechts 59 jaar oud geworden. Afgelopen jaar overleed reeds zijn echtgenote Francesca Sundsten, een Amerikaanse kunstenares, eveneens aan een vorm van kanker.

Uitslag enquête: Metalfans houden van blues
Geplaatst op 25-03-2020 om 11:25u

Afgelopen week vroegen we jullie welk muziekgenre favoriet is, naast rock en metal. Uit de reacties op deze enquête maken we op dat hoewel een aanzienlijk deel van onze lezers alleen naar stevige gitaarmuziek luistert, vele metalfans wel degelijk openstaan voor andere genres. Een kleine twintig procent van de stemmers koos voor blues, wat beduidend meer is dan voor elke andere optie die we in de poll hadden opgenomen. Op de tweede plaats staat popmuziek en het brons is voor klassiek, beide met zo'n tien procent van de stemmen.

De top tien ziet er als volgt uit:
1. Blues
2. Popmuziek
3. Klassiek
4. Country
5. Rap/R&B/Hiphop
6. Gothic
7. Folk
8. Elektronische muziek
9. Ska/Reggae
10. Jazz

Zes nieuwe clips met onder meer Sacred Reich
Geplaatst op 24-03-2020 om 20:55u

Op 22 mei releaset Napalm Records Panoptikum van Die Kreatur. Dat is een samenwerking van Dero Goi (OOMPH!) en Chris Harms (Lord Of The Lost). In september is er een tour die onder meer Keulen en Essen aandoet. VDPictures is de regisseur van de eerste single Die Kreatur.

De Portugese proggers van Subversive komen deze zomer met het debuutalbum Dissonance. Het kwartet heeft ter promotie een clip online gezet bij de track Kobaloi & Keres.

Het Maltezer gezelschap dat schuilgaat achter de naam A Broken Design maakt stonerrock met uitstapjes naar andere genres. Welke? Dat kunt u hier beluisteren. De titeltrack van het op 23 mei te verschijnen album Another Day In Hell is verkozen tot single.

Er zijn van die bands die graag op de zaken vooruitlopen. Zo vindt het Poolse Warbell het nodig om het pas op 13 september te verschijnen album Plague nu al te voorzien van de tweede video, genaamd Mercenary's Fate. Bij nadere bestudering blijkt echter dat de bandleden zelf een foutje hebben gemaakt. De plaat kwam vorig jaar al uit.

Johan G Winther, Markku Hildén en Kenneth Jansson vormen samen Barrens. Het trio maakt donkere post-rock met elektronica, zoals blijkt uit Atomos, dat vooruitblikt op het op 10 april via Pelagic Records te verschijnen Penumbra.

Vorig jaar kwam na 23 jaar eindelijk een nieuw album van Sacred Reich uit. Op Awakening staat onder meer Salvation. Frontman Phil Rind zegt over die track: "Salvation gaat over de vaardigheid van muziek om aan te moedigen, te inspireren en ons bij elkaar te brengen. Het is juist nu goed om daaraan herinnerd te worden."

Grindhoven heeft nieuwe datum
Geplaatst op 24-03-2020 om 14:20u

Begin volgende maand zou in Dynamo te Eindhoven de negende editie van Grindhoven plaatsvinden, met onder meer Entombed A.D. en Severe Torture op het programma. Ook dit festival kan geen doorgang vinden vanwege de coronapandemie, maar gelukkig heeft de organisatie nu een nieuwe datum gevonden. Op zaterdag 28 november gaat het festival alsnog plaatsvinden. Aangezien agenda's natuurlijk al overvol zitten op het einde van het jaar, zijn helaas niet alle bevestigde bands erbij. Het is de organisatie gelukt om negen van de bands van de line-up te behouden, inclusief headliner Entombed A.D. Kaarten voor de originele datum van 4 april blijven natuurlijk geldig voor 28 november. Wie dan niet kan, kan zijn geld terugkrijgen. Alle informatie vind je op www.dynamo-eindhoven.nl.

Grindhoven heeft nieuwe datum

Review: Graceless - Where Vultures Know My Name
Geplaatst op 24-03-2020 om 11:40u

Review: Graceless - Where Vultures Know My NameHoewel Graceless pas vanaf 2016 actief is, maakt de deathmetalband momenteel grote sprongen. De Leidense formatie is een graag geziene gast op de podia en zowel het prima debuutalbum Shadowlands (2017) als de vrijgegeven nieuwe tracks kunnen op veel positieve reacties rekenen. Geldt dat ook over de hele lengte van Where Vultures Know Your Name

Alle optredens tot 1 juni afgelast ivm coronapandemie
Geplaatst op 23-03-2020 om 19:49u

In verband met de coronapandemie heeft het kabinet vandaag de maatregelen uitgebreid. Tot 1 juni worden alle evenementen afgelast. Dit houdt in dat onder meer Roadburn, Paaspop, Netherlands Deathfest, Pitfest, Sonic Whip, The Hague Metal Fest, Graveland, Willemsfest, Grindhoven, Little Devil Doom Day, Eastern Promises Fest en Metalcon zijn afgelast of worden verzet, evenals concerten van bijvoorbeeld Within Temptation & Evanescence, Korn, Tarja, Igorrr, Gojira, As I Lay Dying, Geoff Tate, Turilli/Lione Rhapsody, Deathstars, Visions Of Atlantis en Michael Schenker Fest. Laten we hopen dat de maatregelen effect hebben en we vanaf juni weer een concert kunnen bijwonen.

Review: Asgrauw - IJsval
Geplaatst op 23-03-2020 om 15:00u

Review: Asgrauw - IJsvalIJsval is alweer de vierde full-length van Asgrauw en toch is de blackmetalband voor de meesten een onbekende. Met de nieuwe plaat en een contract met Death Kvlt Productions als wapenfeiten treedt het trio uit Groesbeek in zijn jubileumjaar – de groep werd in in 2010 opgericht - meer dan voorheen naar buiten.