• R.J. Herrera (Suicidal Tendencies) - 60
  • Van Williams (Nevermore) - 55

Divercia - Cycle of Zero
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Divercia - Cycle of Zero
Soms heb je direct het gevoel dat een band het commercieel gaat maken. In 2002 had ik het gevoel dat het Finse Divercia met hun debuut ‘Modus Operandi’ zou doorbreken. Dat gebeurde jammer genoeg nog niet echt, maar met dit nieuwe ‘Cycle of Zero’ kan het gewoon niet misgaan. De Finnen hebben weer negen typische melodieuze Scandinavische liedjes op tape gezet die ook de nodige ballen hebben. De melodie van elk nummer kan je na één enkele luisterbeurt al mee neuriën en fans van Sentenced, nieuwe In Flames, Nightwish, To/Die/For, H.I.M als zowel brave dark/black zieltjes zullen gezellig mee wiegen op de o zo mooie klanken van Divercia.

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van standaard melodieuze metal met een duister randje maar als het zo professioneel in elkaar is gezet als op dit ‘Cycle of Zero’ dan gaat zelf een scepticus als ik voor de bijl. Je moet al heel ongevoelig zijn als je nummers als ‘Of steel and men’ en het niet meer uit mijn hoofd te branden ‘Overwhelming’ kunt weerstaan. Alles is zo overdacht en niets is aan het toeval over gelaten. De nummers bevatten niet teveel grunt, bevatten altijd veel melodie, duren niet langer als een viertal minuten, de keyboard doet alleen nuttige dingen en de cleane poppy zanglijnen maken het geheel af. De heren beheersen hun instrumenten ook volledig maar hebben de kunst gevonden om er nergens mee te patsen zodat de drempelwaarde van deze plaat heel laag wordt, en een zo groot mogelijk publiek kan aanspreken.

Divercia is een band die me doet denken aan succesvolle popacts uit de jaren ’80 wiens muziek ook zo coherent in elkaar zat en zo’n soort melodieën bevatten dat je, of je nu wou of niet, de melodieën spontaan terug boven kwamen als je op de fiets zat of wanneer je aan het wegdromen was. Ik snap dat de heren van Karmageddon Media dit album tot hun prioriteit van september heeft gemaakt, want als ik platenbaas was zou ik deze groep ook wel onder contract willen hebben. De kers op de kaart is dan ook de mooie en duur uitziende videoclip van het nummer ‘Overwhelming’. Dit kan niet mis gaan…

1. Of steel and men
2. Iron hearted cross
3. Overwhelming