• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Ellipsis - From Beyond Thematics
Jaar van release: 2004
Label: Adipocere Records
Ellipsis - From Beyond Thematics
De Franse progressieve metalband Ellipsis zet met From Beyond Thematics een aanzienlijke stap in de goede richting. Waar het debuutalbum nogal wat oneffenheden kende en geen stabiel, logisch geheel vormde, is deze nieuwe schijf praktisch vrij van die zwakke aspecten. Daarbij komt dat het materiaal sterker en meer pakkend is. Met From Beyond Thematics heeft Ellipsis z'n eerste echt goede plaat uitgebracht.

Een van de zwakke kanten van het debuut Comastory was dat de verschillende muzikale invloeden op een onsamenhangende manier over het album verdeeld waren. Na beluistering bleef er daardoor een wat vreemde smaak in de mond achter. De band heeft z'n sound inmiddels verfijnd, en het resultaat is een solide progressief getinte metal plaat van een band die eindelijk z'n identiteit gevonden heeft.
Instrumentmasturbatie is voor de leden van Ellipsis kennelijk niet zo'n bevredigende bezigheid. De band richt zich (wellicht noodgedwongen) meer op het schrijven van pakkende, boeiende nummers met een fraaie instrumentale invulling. Verwacht dus geen buitenaardse maatsoorten en hogere wiskunde. Songs als Butterfly Process, Divination en Darkness Call kennen een herkenbare structuur en weten de luisteraar dan ook al vrij vlot in te pakken, en met nummers als Circle of Psycho Universe en Dark Sensual Nymph laat de band z'n tanden zien. Ditmaal zijn de verschillende nummers dusdanig over het album verdeeld, dat het geheel gedurende de volledige speelbeurt interessant blijft.

Van het merkwaardige stemgeluid van zanger Emmanuelson zal ik nooit wild worden, maar, op een paar momenten van irritatie na, bevalt zijn vocale bijdrage aan dit album me stukken beter. De man is inmiddels bekend met de beperkingen van z'n bereik en z'n vocalen staan wat dieper in de mix. Verder komt er regelmatig zeer aardige vervormde zang voorbij.
De productie had wel wat steviger gekund en met name het drumgeluid zou wat extra power niet hebben misstaan. Echt hinderlijk is dit gelukkig niet, en het ligt waardering voor deze goede plaat dan ook niet in de weg. Een van de betere bands op het Adipocere-label.

1. Infernal and Beautiful
2. Spiritual Flower Bath
3. Butterfly Process