• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

U.D.O. - Thunderball
Jaar van release: 2004
Label: AFM Records
U.D.O. - Thunderball
Er zijn een aantal bands op deze wereld die keer op keer met exact dezelfde cd komen aanzetten. Met 'hetzelfde' bedoel ik dat werkelijk alles het zelfde is; teksten, riffs, thema's, songstructuren, zanglijnen en de productiesound. Maar toch blijven bands als AC/DC keer op keer leuke cd's maken ook al is het steeds weer het zelfde trucje. Nog zo'n geval is UDO. Voor diegenen die hem niet kennen hij was jarenlang zanger van één van de bekendste heavy metal bands ooit die de naam Accept droeg. Hij maakte met die band enkele klassieke metal elpees en ook solo bracht hij platen uit als 'Animal house' en 'Mean machine' die inmiddels ook bestempeld worden tot hardrock klassiekers.

Zijn zoveelste plaat brengt niets nieuws. De snelle opener en tevens titeltrack luistert lekker weg en daarna volgt de mid-tempo kraker 'The arbiter'. Daarna volgen enkele standaard midtempo metalnummertjes. Het album wordt naar het midden toe terug interessant met 'The land of the midnight sun' dat een leuke metalhyme is, het agressieve 'Hell bites back' en het erg leuke maar heel erg foute 'Trainride in Russia'. Dat laatste nummer is deels in het Russisch en bevat een leuk accordeonmuziekje dat gespeeld wordt door gitarist Stefan Kaufmann die dus buiten drummer (jaren bij Accept gedrumd), gitarist (nu bij UDO) ook nog een derde instrument kan bespelen. Na dit folklore muziekje zakt de cd nog eventjes in en naar het einde toe komen de zwakste nummers voorbij. De strijkers in 'Blind eyes' te spijt, het blijft een zeurnummer.

Udo heeft weer enkele standaardtracks, enkele klassiekers en enkele leuke opvallende nummers neergepend. Een kunstje dat hij al tien keer eerder heeft geflikt. Maar eerlijk is eerlijk; hij weet waar hij mee bezig is en over het algemeen bekeken is dit een erg aardig albumpje. Het is zoals seks met dezelfde vrouw; soms saai maar altijd leuk!

1. Thunderball
2. The Arbiter
3. Pull the trigger