• Piero Paravidino (Mesmerize) - 49
  • Robert Balci (Stormwitch) - 51

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Batushka - Litourgiya
Label: Witching Hour Productions
Batushka - Litourgiya
De geheimzinnigheid rond de identiteit van de bandleden en de bijzondere liveshows leveren Batushka veel publiciteit op. Het debuutalbum is inmiddels zelfs al meer dan een miljoen keer bekeken op YouTube. Ongekend veel voor een blackmetalproject dat nog niet zo lang bestaat. Initiator Христофор begon namelijk pas in maart en april van 2015 met het opnemen van de gitaar-, bas- en drumpartijen. Nadien krijgt hij hulp van anderen, waaronder de vaste leden Мартин (drums) en zanger Варфоломей.

De cyrillische naam Батюшка wordt gebruikt bij het aanspreken van een oosters-orthodoxe priester. Ondanks dat de initiator geïnspireerd is door de uitspraak "God’s hymns are more metal than any satanic black metal music out there" - een commentaar op een orthodoxe video op YouTube – is de achtergrond van de mannen onduidelijk. Ze juichen toe dat de luisteraar die zelf gaat ontdekken.

Met de albumtitel Литоургиіа wordt het kerkslavische woord Литꙋргіѧ bedoeld, dat op zijn beurt in het modern cyrillisch wordt vertaald met Литоургия, uit te spreken als Litourgiya. Het gaat hier dus om een liturgie. Deze bestaat uit acht delen en is het beste als geheel te beluisteren. Al snel raak je betrokken bij de ritualistische muziek; een combinatie van doom, (bij vlagen razende) black metal en orthodoxe gezangen.

De verschillende elementen versterken elkaar en vormen een sfeervol geheel. Met name de eerbiedige sfeer is de kracht van deze release. Vooral het koor is een bepalende factor, maar ook de riffs zijn, alhoewel eenvoudig van opzet, beklijvend in sommige fases. Soms lijken de riffs op een zanglijn, zoals die aan het einde van Ектения II: Благословение. Erg fraai gedaan. Op rustige momenten sluipen er ook postmetaltremololeads in de composities, zoals in Ектения IV: Милость.

Het drumwerk is relatief basic. Er wordt wel veel van tempo gewisseld, maar het slagwerk voert nooit de boventoon. Dat doet de bas wel. Het basgeluid is dreigend en sludgy (Ектения V: Святый вход) en zorgt voor een loodzware ondertoon. Een mooi contrast met de hemelse en diepe, hypnotiserende koorzang in het prachtige, doomy Ектения VII: Истина.

Litourgiya is als een ceremonie, een plechtigheid van drie kwartier die blijft intigreren middels zijn specifieke sfeer. Het heeft iets eerbiedigs, iets ontzagwekkends. Of er een tweede deel komt van de liturgie is nog onzeker. De bandleden laten veel in het midden en nodigen de fans uit om zich te verdiepen in de teksten om een waarheid naar boven te halen. Sommigen menen dat bandleden van Hermh en Mgła bij het project betrokken zijn. Dat zijn vooralsnog echter geruchten. Dit debuut is een interessante release, met name vanwege de specifieke sfeer en koorzang die nog nooit eerder zo'n prominente rol speelde als bij Batushka.

1. Ектения I: Очищение
2. Ектения II: Благословение
3. Ектения III: Премудрость