• Jan Kovar (Castaway) - 41
  • Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

The Great Old Ones - EOD - A Tale Of Dark Legacy
Label: Season Of Mist
Het is altijd goed om het nieuwe jaar te beginnen met een fikse dosis onheilspellende herrie uit de speakers. In dit geval is deze herrie afkomstig van de Franse heren van The Great Old Ones. Zij hanteren de H.P. Lovecraft-thematiek en hebben met EOD - A Tale Of Dark Legacy (qua teksten) een vervolg op The Shadow Over Innsmouth van Lovecraft geschreven. Deze Fransmannen timmeren sinds 2009 hard aan de spreekwoordelijke weg en hebben dan ook al met bands als Aura Noir, Temple Of Baal, Isole en Behemoth op de bill gestaan.

Het is duidelijk dat we hier met een blackmetalband van doen hebben, maar qua niveau ligt dit schijfje toch stukken hoger dan de gemiddelde Marduk-kloon. EOD - A Tale Of Dark Legacy knalt na het intro venijnig uit de speakers met The Shadow Over Innsmouth en het is gelijk menens. Een mix van moderne black metal en agressieve deathmetalpassages worden op hoog tempo afgevuurd en hiermee zet The Great Old Ones de toon voor de komende vijfentwintig minuten. De heren slagen erin om een bak dreigende metal neer te zetten die door de prachtige melodieën en pompende riffs toch catchy blijven. De sound beperkt zich niet tot enkel en alleen death/black metal, want er klinken zo nu en dan progressieve riffs die aan Mastodon doen denken. Wellicht komt dit doordat dit album is gemastered door Alan Douches, die tevens werk leverde voor bovengenoemde band en Tombs.

Dit overweldigende schijfje boet zelden in aan kwaliteit. Het niveau van de instrumentatie blijft ontzettend hoog en de gitaren fungeren als een gitzwarte saus over de prettig klinkende ritmesectie. Tijdens In Screams and Flames klinkt een mooie, maar korte gitaarsolo en aan het begin van Mare Infinitum wordt de luisteraar getrakteerd op een stukje cello. Tijdens deze track sijpelen er wat doominvloeden door in het geluid.

Toch heb ik het gevoel dat er wat meer sjeu aan het geheel gegeven had kunnen worden. Alle tracks zijn stevig en lekker, maar ik word nergens écht verrast. Vanaf de openingstrack is de toon gezet, maar zonder her en der een climax of verrassende melodie. Deze had deze plaat pas écht bovengemiddeld goed gemaakt. Desalniettemin staat het absoluut buiten kijf dat deze langspeler de naargeestige sfeer vanaf de eerste seconde stevig vasthoudt tot het slotakkoord geklonken heeft. Een aanrader voor liefhebbers van Behemoth, Altar Of Plagues en Regarde Les Hommes Tomber.

1. Searching For R. Olmstead
2. The Shadow Over Innsmouth
3. When The Stars Align