Pain Of Salvation - Entropia
Jaar van release: 1997
Label: Avalon
Pain Of Salvation - Entropia
Daniel Gildenlöw is pas elf jaar als hij in 1984 Reality opricht. Drie jaar later wint hij in de categorie Best Vocalist bij Rock SM, een jaarlijkse muziekwedstrijd in Zweden. De andere bandleden zijn vrienden. Daniel Magdic, destijds dertien, blijkt een vaste waarde en neemt pas afscheid vlak voordat het tweede album van Pain Of Salvation is opgenomen. Entropia is derhalve het enige album waarop hij te horen is, samen met drummer Johan Langell, toetsenist Fredrik Hermansson, Daniel en diens jongere broer Kristoffer op bas.

Voeg Entropia en Utopia samen en je krijgt het porte-manteauwoord Entropia. Het is een omschrijving die volgens Daniel Gildenlöw dichtbij de daadwerkelijke situatie van de wereld staat. Het concept handelt over een familie in een oorlogssituatie, over een vader die zijn zoon niet beschermt, over een kind die zijn vader nodig heeft en niet een soldaat, over een maatschappij die moordt en uitsluit en die vervolgens zijn handen afneemt van de gevolgen als reactie op de schok die het geheel teweegbrengt.

Het debuut, dat dit jaar het twintigjarig jubileum viert, is het meest veelzijdige werk van het Zweedse progcollectief. Van de glam van Europe tot de prog van Queensrÿche en Dream Theater, van de alternatieve rock van Faith No More en Queen tot de grunge van Pearl Jam en Alice In Chains; er zit van alles in. De nummers zitten propvol ideeën en het duurt dan ook even voordat alles inzinkt.

De eerste helft bestaat louter uit hoogtepunten. Absolute topper is het dynamische People Passing By, dat funky begint, maar middels verrassende tempowisselingen zowel stevig uitpakt met riffs als balladesque en alternatief rockend met een sterke climax inclusief soleerwerk. Een knap staaltje songwriting en complimenten aan bassist Gustav Hielm (die in 1994 vertrekt, maar in 2011 terugkeert). Je aandacht blijft er dan ook moeiteloos bij. Er valt zoveel te ontdekken in de gelaagde en avontuurlijke muziek.

Chapter 2 (het concept is opgedeeld in verschillende secties) begint hectisch met het experimentele Stress en het ijzersterke Revival. Void Of Her is een atmosferisch instrumentaal intermezzo en in To The End klinkt de meerstemmigheid van Queen in combinatie met System Of A Down-elementen en een jazz-sectie. Vermeldenswaardig van hoofdstuk drie zijn het geweldige Nightmist, dat veel sterke twists bevat, en het vocaal schitterende Plains Of Dawn.

Entropia is in zijn tijd een frisse wind in het prog-genre. Toch wordt de plaat in eerste instantie slechts in Azië uitgebracht. Pas na opvolger One Hour In The Concrete Lake releaset InsideOut Music het debuut in Europa. Dat is in 1999, het jaar waarin Pain Of Salvation op de eerste editie van ProgPower Europe in Baarlo acte de présence geeft. Daniel Gildenlöw speelt nog altijd graag nummers van de bij vlagen funky plaat. Het debuut vliegt alle kanten op en toont het talent van een jonge groep muzikanten die na Entropia doorgroeien op technisch vlak en als songwriters, zoals blijkt uit The Perfect Element Part 1 en Remedy Lane. Na een periode met releases die gemengde reacties oproepen (Scarsick en Road Salt) keren de ervaren proggers terug met het heavy In The Passing Light Of Day.

Prologue:
1. ! (Foreword)

Chapter 1: