• Soulfly
  • Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Pain Of Salvation - In The Passing Light Of Day
Label: InsideOut Music
Begin 2014 wordt Daniel Gildenlöw opgenomen in het ziekenhuis met een vleesetende bacterie. Er is sprake van een levensbedreigende situatie, maar de frontman van Pain Of Salvation wordt succesvol geopereerd aan zijn rug en herstelt goed. De maanden in het ziekenhuis vormen de inspiratie voor het concept van In The Passing Light Of Day, dat net als Remedy Lane deels autobiografisch is.

In eerste instantie denkt Daniel, het enige overgebleven originele bandlid van Pain Of Salvation, erover na om het nieuwste werk de titel Remedy Lane Part 2 mee te geven, maar hij ziet daar later vanaf. Onder andere omdat het een op zichzelf staand album is, al kent het concept overeenkomsten met dat van Remedy Lane. Ook muzikaal zijn er een paar momenten die doen denken aan vijftien jaar geleden, maar ook The Perfect Element Part 1, BE en Road Salt komen soms in gedachten op.

Het nieuwste werk keert terug naar de heavy roots. Fans van het oudere werk kunnen dus opgelucht ademhalen. Vanaf de eerste seconde al tonen de karakterbepalende zware riffs en het krachtige drumwerk zich aan, maar zijn er eveneens contrasten, middels het gefluister in het couplet, dat bijdraagt aan het verhalende karakter van de tien minuten durende opener en passages met prachtige emotionele zang (begeleid door piano) waaruit veel oprechtheid en gevoel spreekt. Daniel neemt je direct mee in zijn verhaal. Ondanks de sombere sfeer van het album met pijn, wanhoop, frustratie en eenzaamheid, spreekt er soms ook hoop voor de toekomst uit de teksten.

Tongue Of God, dat wel iets heeft van Last Cup Of Sorrow van Faith No More, is net als Meaningless - feitelijk een bewerking van Rockers Don't Bathe van Ragnars band Sign - een trage en groovy, alternatieve, heavy track. Eerstgenoemde doet de jaren negentig van Alice In Chains, Soundgarden, Tool en Faith No More herleven en Meaningless bevat een memorabel refrein met zowel de vocale bijdrage van Daniel als Ragnar.

De muziek is veelal stripped down en opvallend toegankelijk, met slechts de zang nadrukkelijk als melodiecomponent (en in mindere mate de keyboardpartijen). Pas in Angels Of Broken Things komt de eerste (bluesy) gitaarsolo voorbij. Na een kort rustpunt in de vorm van de met veel beleving gezongen pianoballad Silent Gold komt er meer uitdaging voor de luisteraar met polyritmiek in Full Throttle Tribe (uiterst zware riffs aan het einde) en Reasons, met daarin meerdere lagen vocalen.

Daarna neemt de plaat een wending. In zowel Angels Of Broken Things, The Taming Of A Beast, If This Is The End als de afsluiter nemen kalme secties met getokkel het voortouw. Ze nemen bovendien meer speeltijd in dan in de tracks aan het begin, die veel steviger uitpakken met heavy riffs. Alternatieve rock uit de jaren negentig (een mix van dEUS, Eels, Nine Inch Nails en Faith No More in het The Taming Of A Beast, met The Beatles-melodie in de meervoudige backingvocalen), een trage, tokkelmelodie in If This Is The End met Leonard Cohen-zanglijn en in de tweede helft een ontlading, bepalen de ingetogen toon.

Het is niet de sterkste fase van het album, dat wel overtuigend afsluit met het bijna-titelnummer van meer dan vijftien minuten. Net als de eraan voorafgaande track beginnen met een trage, bluesy tokkelmelodie en folky slidegitaar, maar dan met meer impact. Na een lange aanloop van acht minuten volgt een ontlading, waarbij het memorabele refrein veelvuldig terugkeert.

In The Passing Light Of Day is een relatief toegankelijke, goed geproduceerde release met grofweg twee uitersten die elkaar afwisselen. Aan de ene kant zijn er de krachtige passages met stevig drumwerk en heavy riffs, aan de andere kant de emotioneel zeer beladen, kalme secties waar je stil van wordt. Het is een plaat die je vrij snel in je opneemt en weliswaar teruggrijpt op de roots, maar ook zeker zijn eigen moderne karakter heeft. Vocaal veelzijdig met een emotionele voordracht van aangrijpende teksten en somber met donkere riffs. Ondanks een paar nummers die wat ongemerkt voorbijkomen, zijn er veel momenten die bijblijven. Fans die het vergelijken met eerder werk missen wellicht het muzikaal avontuurlijke karakter van voorheen, maar moeten toch erkennen dat er veel indrukwekkende emotionele passages zijn die van In The Passing Light Of Day een prima plaat met karakter maken.

1. On A Tuesday
2. Tongue Of God
3. Meaningless