• Frank Ferreira (Helstar) - 58
  • Jeremiah Riley (Lucifixion) - 46
  • Rhett Forrester (Riot)† - 67

Geezer - Geezer
Label: Ripple Music

Geezer - Geezer

“Cosmic stoner blues” en “heavy psychedelic riff rock”. Met onder andere deze termen omschrijft het Amerikaanse Geezer zich op Facebook. Deze termen zeggen in feite niet veel. Toch geeft het hier de essentie van de muziek van Geezer goed weer. Aan de ene kant is de muziek van deze groep te omschrijven als ongecompliceerde, riffgeoriënteerde stoner. Aan de andere kant schuwt dit trio uit Kingston (New York) het niet om de psychedelische kant te verkennen. De tweede full-length Geezer staat dan ook in het teken van enerzijds kortere, rechttoe rechtaan songs en anderzijds lange, uitgesponnen composities, waarin de tijd genomen wordt.

Het is niet ondenkbaar dat Geezer gecharmeerd is van (The) Melvins. Niet dat dit trio zo experimenteel te werk gaat als deze grondleggers van sludge, maar is het vooral de zang en de prominente aanwezigheid van de ritmesectie die een adoratie voor Melvins verraden. Pat Harringtons stem vertoont zeker overeenkomsten met die van Buzz Osbourne en de stijl van drummen van Chris Turco doet erg denken aan Melvins-trommelaar Dale Crover. Het album opent rechtdoorzee met Sunday Speed Demon dat qua vuigheid wel wat weg heeft van Motörhead en Orange Goblin. Met One Leg Up en Stoney Pony windt Geezer er ook geen doekjes om. Het is klinkklare en vinnige stoner, voorzien van seksueel getinte songteksten.

Met deze directe nummers is niet veel mis, maar met het drieluik Sun Gods, Bi-Polar Vortex en Dust laat Geezer een betere indruk achter. Deze drie songs hebben elk een speelduur van rond de acht, negen minuten. De basis voor deze songs blijft de ronkende ritmesectie, maar Geezer kiest hier voor een geduldige aanpak, wat leidt tot een aantal uitgestrekte, dweperige passages. Vooral in Dust zet de band een mooie, melancholische sfeer neer en laat deze horen een oor voor pakkende melodielijnen te hebben. Geezer is geen foutloos album. Qua songwriting is er zeker nog ruimte voor verbetering. Ook ontbreekt het Geezer nog een beetje aan een eigen identiteit. Hoewel deze plaat als geheel net wat tekortkomt, zijn er genoeg positieve aanknopingspunten voor de toekomst.

1. Sunday Speed Demon
2. One Leg Up
3. Sun Gods
4. Bi-Polar Vortex
5. Dust
6. Hangnail Crisis
7. Superjam Maximus
8. Stoney Pony

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 9 januari 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.