• Jesper Strömblad (In Flames) - 49
  • Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Trees Of Eternity - Hour Of The Nightingale
Label: Svart Records
Eerder dit jaar verloor Aleah Liane Stanbridge de strijd tegen kanker. De Zuid-Afrikaanse werd slechts 39 jaar. Onder de naam Aleah bracht de in Zweden woonachtige zangeres in 2007 een demo uit met darkfolk- en gothicrocksongs. In 2009 richtte zij met haar partner Juha Raivio Trees Of Eternity op, nadat ze samen aan de Swallow The Sun-song Lights On The Lake hadden gewerkt. Vorig jaar was ze nog te horen als gastzangeres op de nieuwste albums van Amorphis en Swallow The Sun.

In 2013 verscheen de Trees Of Eternity-demo Black Ocean met daarop vier nummers. My Requiem, A Million Tears, Black Ocean en Sinking Ships staan ook op de full-length Hour Of The Nightingale, die reeds in 2014 is opgenomen en gemixt is door Jens Bogren. Naast Juha en Aleah hebben drummer Kai Hahto (Wintersun, live-drummer Nightwish), gitarist Fredrik 'North' en bassist Mattias 'Kryptan' Norrman (beiden October Tide, ex-Katatonia) meegewerkt aan het album en zijn tevens gastzangers Mick Moss (Antimatter) en Nick Holmes (Paradise Lost) te horen.

Hour Of The Nightingale staat vol met prachtige, melancholische doomtracks in het straatje van Draconian, Swallow The Sun en Katatonia, maar dan zonder grunts. Het zijn zwaarmoedige riffs en harmonieuze leads die wisselen met rustige tokkelpassages. Een groot verschil met de genoemde inspiratiebronnen vormen de zachte, bijna fluisterende vocalen van Aleah. Zij raakt de ziel van de luisteraar en tilt de release naar een emotioneel en spiritueel hoger niveau. Luister maar eens naar de memorabele zanglijnen in het titelnummer en Broken Mirror. In met name Black Ocean hoor je haar de teksten bijna ademen en dat brengt veel gevoel met zich mee.

Het is moeilijk om favorieten aan te wijzen. De nieuwe versies van de vier oudere tracks zijn geweldig. Het akoestische Sinking Ships is om stil van te worden. De recentere tracks als het titelnummer, het stevigere The Passage en Broken Mirror (met hypnotiserend getokkel) sluiten makkelijk aan bij dat niveau. In Eye Of Night valt de mooie baslijn op en in Condemned To Silence, het duet met Mick Moss, is dat naast de prima bijdrage van de zanger het percussiewerk. De bijna tien minuten durende kolos Gallows Bird is met zijn veelzijdigheid (indrukwekkende acapella-zang van Stanbridge, rauwe riffs, zware zang van Nick Holmes en fraaie melodieuze gitaarpartijen) een ijzersterke afsluiter, al had Sinking Ships misschien een nog wel passendere afsluiter geweest vanwege de zang van Aleah.

Hour Of The Nightingale is een indrukwekkend werkstuk met een flinke emotionele lading. Een release om stil van te worden vanwege het overlijden van een magische zangeres die met haar tederheid de ziel raakt van haar fans. Juha verklaarde onlangs in een interview dat er in de toekomst wellicht nog meer materiaal uitgebracht wordt van Trees Of Eternity. Ook zal hij het solo-album van Aleah uit gaan brengen. Iets om naar uit te kijken, want hij mag trots zijn op zijn engel die met haar hartverwarmende stemgeluid en persoonlijkheid voor een blijvende impressie heeft gezorgd.

1. My Requiem
2. Eye Of Night
3. Condemned To Silence