• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Orphaned Land / Amaseffer - Kna'an
Label: Century Media Records
Orphaned Land / Amaseffer - Kna'an
2016 markeert het 25-jarige jubileum van Orphaned Land. Samen met het Chinese Voodoo Kungfu en het Russische Imperial Age tourt de oriŽntaalse metalformatie rond zanger Kobi Farhi dit najaar door Europa en doet daarbij tweemaal Nederland aan. Kobi is samen met Erez Yohanan van de IsraŽlische progfolkgroep Amaseffer ook betrokken bij Kna'an, een project dat recentelijk een conceptalbum uitbracht.

Het concept is geschreven door regisseur Walter Weyers. De Duitser, die kort geleden afzwaaide als intendant aan het theater Schwaben in Memmingen, pakte het Bijbelse verhaal van Abraham in Kanašn erbij en vertaalde het naar een modern perspectief. Hij zocht vervolgens naar iemand die de soundtrack wilde schrijven en vond Farhi en Yohanan. De muzikale invulling komt van Orphaned Land-musici.

Kna'an is op zijn sterkst als de muziek je meeneemt naar de beschreven setting, zoals in de cinematische intro The Holy Land Of Kna'an (folkinstrumenten en gesproken passage), het ambient The Vision (onweer en mooie, karakteristieke vrouwenzang) of het akoestische Naked Ė Sarah And Abraham (met fraaie samenkomst van de stemmen van Erez en Kobi). Zodra de elektrische gitaren hun intrede doen, zoals in The Angel Of The Lord, klinkt het minder overtuigend en raak je de connectie met het verhaal sneller kwijt. Dat de stevigere tracks niet zo sterk zijn, komt ook vanwege de allesbehalve sterke productie. De snaredrum klinkt krachteloos en het gitaarwerk spettert niet. Het komt daardoor wat levenloos over.

De enige uitzonderingen daarop zijn het organische, melancholische Akeda (sterke percussie van Erez) en de eerste helft van het doomy The Burning Garden Ė Sarah And Hagar, dat vrouwelijke gastvocalen bevat en sfeervol is. Het meerstemmige slot haalt het niveau helaas naar beneden. Zo moet deze plaat het vooral van momenten hebben. De nummers zijn kort, eenvoudig van opzet en klinken aardig, maar highlights zitten er nauwelijks tussen. Naked Ė Abraham en Akeda maken de beste kans in de strijd om die klassificatie. Opvallend is dat de zanglijnen hier en daar veel aan die van Serj Tankian van System Of A Down doen denken. Prisoners Of The Past is een aardige afsluiter die met zijn bijna Amerikaanse karakter echter niet in het geheel past.

Deze release is wisselvallig en overtuigt met name als de ballads aan bod komen of de warmte van de oriŽntaalse melodieŽn klinkt. Gelukkig keren ze regelmatig terug en valt op dat er veel gebruik is gemaakt van akoestische gitaren. Kna'an is gevarieerd, maar niet alle tracks zijn sterk. De levenloze productie doet bovendien afbreuk aan de stevigere songs. Erg jammer, want hierdoor blijf je als luisteraar met gemengde gevoelens achter.

1. The Holy Land Of Kna'an
2. The Angel Of The Lord
3. Naked - Sarah And Abraham