• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Powerstroke - Done Deal
Label: Spinal Records

Powerstroke - Done Deal

Het Meetjesland is een dynamische plattelandsregio in Oost-Vlaanderen. Dynamisch is ook een passende omschrijving voor het groovende geweld van Powerstroke, die de regio tussen Gent en Brugge als thuisbasis heeft. Het is een strakke, energieke mix van thrash, old school hardcore, rock, stoner en punk. Het derde studioalbum In For A Penny, In For A Pound werd in 2014 wereldwijd uitgebracht. In mei dit jaar kwam de opvolger Done Deal uit en speelde de band met Six Feet Under in Baroeg.

Powerstroke werd opgericht in 2008 en bracht twee jaar later het debuutabum Once… We Were Kings uit. Een jaar later wonnen ze de Wacken Metal Battle en in 2012 volgde Awaken The Beast, dat goed werd ontvangen. Nadat het album In For A Penny, In For A Pound werd uitgebracht, verlieten Jonathan Matthys (vocalen/bassist) en Jannick Govaert (drummer) de band. Het gitaristenduo Maarten Geeraerts en Frederiek Nuyt wist snel een nieuwe line-up te vormen. Met zanger Bavo Coene, bassist Collin Boone en drummer Jan Taets was Powerstroke te zien op Graspop Metal Meeting en eind vorig jaar toerden ze als support voor Pro-Pain door Europa.

De bijnaam ‘De Belgische Volbeat’ is echt misplaatst, want Powerstroke speelt aanmerkelijk agressiever. Regelmatig worden de catchy melodielijnen afgekapt en wordt je volledig overdonderd door de brute agressie. Hoewel ik geen liefhebber van metalcore ben, maken de vele wijzigingen het toch interessant om te blijven luisteren. Sterker nog, ik kan deze muziek best goed waarderen. Wat ook ten goede komt aan het luisterplezier, is het hoge technische niveau van deze muzikanten. Een groot pluspunt van de nieuwe line-up is dat Bavo naast grunts ook uitstekende cleane vocalen gebruikt en dat maakt deze smeltkroes van stijlen nog aangenamer.

Diversiteit is zonder twijfel de grote kracht van Powerstroke, maar hier schuilt ook de valkuil. Omdat Done Deal het vierde album is, verwacht ik niet dat de band zich ooit in een hokje zal laten plaatsen. In Hold On is die verscheidenheid zelfs samengepakt in een enkele song, maar velen zullen zich bij dit nummer achter de oren krabben. Gelukkig voor hen doet de rest van het album niet onder voor de tweede bijnaam; The Belgian Steamroll. In oktober is Powerstroke weer te zien in Baroeg, op Blok Rock.

1. Blood Oasis
2. Blessing In Disguise
3. Walk The Talk