• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Slow Season - Westing
Label: RidingEasy Records

Slow Season - Westing

De manier waarop de nieuwe plaat van de retrorockers Slow Season tot stand is gekomen, kun je bijna idyllisch noemen. Slow Seasons derde wapenfeit Westing is namelijk analoog opgenomen in de thuisstudio van drummer Cody Tarbell. Deze studio bevindt zich schijnbaar midden in de maisvelden in de buurt van de stad Visalia, dat onderdeel uitmaakt van het uitgestrekte agrarische landschap van Californië. Naast het opnameproces zijn de songs geschreven, gemixt en geproduceerd door de band zelf. Het resultaat mag er zijn, al zijn er wel wat vraagtekens bij het wel erg grote Led Zeppelin-gehalte in alle acht songs.

De term ‘opzwepend’ is een vaak gebruikte term bij het omschrijven van muziek. Eigenlijk is het een wat nietszeggend begrip, aangezien rockmuziek in zijn algemeen als opzwepend kan worden betiteld. Bij de liedjes van Slow Season is deze term wel het eerste wat mij te binnen schoot. Luister maar naar Y’wanna, Flag en Damascus en je weet direct wat ik bedoel. Deze energieke en ritmische songs hebben iets swingends over zich. Het drumwerk van Tarbell heeft hier een groot aandeel in. Ik ga mij niet wagen aan vergelijkingen met Led Zeppelins John Bonham, maar dat Tarbell een uitstekende drummer is, wordt op Westing wel duidelijk.

Hoewel Slow Season zo af en toe wel enkele moderne elementen toevoegt aan de songs, zijn het vooral seventies-bands als Free en Led Zeppelin die je terughoort. Vooral de Led Zeppelin-vibe is dermate hoog, dat je gedurende de plaat gaat twijfelen of je zojuist toch echt niet naar Zeppelin-klassiekers als When The Levee Breaks, Immigrant Song en You Shook Me hebt geluisterd. Wat dat betreft bevinden de Amerikanen zich op het randje van toelaatbaarheid. Dit neemt niet weg dat Westing een erg vermakelijk plaatje is, met nummers waar Led Zeppelin in de jaren zeventig best content mee was geweest, mochten deze van hun hand gekomen zijn.

Een Led Zeppelin-kloon zou ik Slow Season niet noemen. Daarmee doe je deze Californiërs als muzikanten tekort. Toch doen de heren op Westing net iets te veel hun best om het geluid van 'Zep' te benaderen. Dat is spijtig, want Slow Season lijkt mij een band die dergelijke afhankelijkheden niet nodig heeft en prima op eigen benen kan staan.

1. Y’wanna
2. Flag
3. The Jackal