Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Iron Savior - Titancraft
Label: AFM Records

Iron Savior - Titancraft

De overstap naar het label AFM heeft de power/heavy-metalformatie Iron Savior geen windeieren gelegd. De twee meest recente studioalbums waren muzikaal en commercieel een succes. Bovendien is verleden jaar het album Megatropolis in opgepoetste en verbeterde versie uitgebracht en zag de eerste liveplaat van de band het daglicht. Het nieuwe album Titancraft krijgt zelfs voor het eerst in de vijfentwintigjarige geschiedenis van de groep een officiële videoclip. Het gaat dus goed met de band rond zanger, gitarist en componist Piet Sielck.

Qua muziek en thematiek borduurt Iron Savior voort op voorgaande platen. Het is een veilige succesformule: tien stevige heavy- en powermetalsongs met science fiction-teksten die worden ingeleid met een bombastische opener. De groep wijkt amper af van het recept van rappe metalsongs met pakkende refreinen die we zo goed kennen van eerdere albums. Uiteraard zijn de gelijkenissen met Gamma Ray, Helloween, Rage en Blind Guardian nog veelvuldig aanwezig.

Wat betreft productie is Titancraft misschien wel het sterkste staaltje van Iron Savior tot nu toe. De nummers voelen perfect aan; de harmonieën van de refreinen klinken vol en meeslepend en er is een bijzonder mooie balans tussen de instrumenten. Dit leidt tot pakkende, snelle tracks als Beyond The Horizon en Gunsmoke. Daarnaast mogen de ballad I Surrender en het van klassieke metalgalop voorziene Rebellious niet onvermeld blijven.

Ondanks de zoals altijd pakkende nummers, aanstekelijke refreinen en fantastische productie, voelt Titancraft als album minder sterk aan dan de twee directe voorgangers. Hoewel de plaat enorm goed klinkt, zijn de nummers minder memorabel dan bijvoorbeeld het materiaal van The Landing uit 2011. Wellicht dat de groep dit keer te veel op veilig heeft gespeeld. Desalniettemin is dit een absolute aanrader voor liefhebbers van stevige Teutoonse heavy metal, want ondanks het kleine punt van kritiek is Titancraft het derde sterke album van Iron Savior op rij.

1. Under Siege (Intro)
2. Titancraft
3. Way Of The Blade