Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Disquiet - The Condemnation
Jaar van release: 2016
Label: Soulseller Records

Disquiet - The Condemnation

De Utrechtse band Disquiet maakte in 2008 een doorstart met de ep Hate Incarnate. Er lijkt een succesformule gevonden te zijn door samen te werken met producer Tommie Bonajo (gitarist Blind Sight en From Earth), want de nieuwe sound heeft de band geen windeieren gelegd. Het debuutalbum Scars Of Undying Grief werd bijzonder goed ontvangen en de heren stonden op grote festivals als Wacken Open Air (2012) en Dong Open Air (2014).

De melodieuze thrash van Disquiet is beïnvloed door de Bay Area-stijl van Testament, de melodeath van Arch Enemy en moderne metalcore. The Condemnation is de tweede full-length en werd opgenomen na een wissel in de line-up. Bassist Koen Romeijn (gitarist Detonation en Apophys) is nog wel te horen op de plaat, maar zijn plaats is ingenomen door Frank van Boven. Het artwork is verzorgd door Kevin Storm (bassist Autumn). De rode draad in de teksten is het toenemende egocentrische denken in de huidige samenleving, met egoïsme, onrechtvaardigheid en buitensporige zelfverrijking tot gevolg.

De Zweeds/Amerikaanse combinatie zit frontman Sean Maia als gegoten. Zijn vocalen zijn veelzijdig en hij switcht van John Liiva naar Chuck Billy alsof het niets is. De melodieuze leads doen denken aan de stijl van Michael Amott en het vleugje metalcore zorgt voor aangename variatie. Meest opvallende track is The Great Divide, waarin je flink heen en weer geslingerd wordt tussen verschillende stijlen. Het ene moment lijkt het op Faith No More met een melodielijn van King Diamond, het volgende moment luister je naar agressieve thrash met brute deathvocalen. Misschien niet het sterkste nummer, maar het is erg goed in elkaar gezet. Een track waar alle facetten het mooiste in samenkomen, is de ruim zeven minuten durende afsluiter Bred To Fail.

The Condemnation klinkt modern en solide, maar is vooral bruter dan zijn voorganger. De plaat biedt ook zeker voldoende variatie voor diegene die minder opheeft met traditionele thrash. Disquiet is er opnieuw in geslaagd een goede balans te vinden tussen melodie en agressie. Daardoor wordt de lat hoog gelegd voor stijlgenoten, ook buiten de grenzen van ons kikkerlandje.

Tracklist:
1. Ascending
2. The Condemnation
3. Fist Of Persistence
4. Born To Dissent
5. The Great Divide
6. Haul Down The Tree Of Life
7. Las’Pasi
8. From Essence Deprived
9. IDK
10. Bred To Fail

Score: 82 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 19 januari 2016

Meer Disquiet:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.