• Kazco Hamano (The Black Mages) - 52
  • Peter "Pepe" Lyse Hansen (Hatesphere) - 43
  • Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kadavar - Berlin
Kadavar - Berlin
Er moet me iets van het hart, en wel dat ik Kadavar twee jaar geleden omschreef als een band die niet goed wist hoe riff-geörienteerde songs geschreven moesten worden. In de tussentijd heb ik Kadavar al enkele keren met eigen ogen aan het werk gezien, waarbij duidelijk werd dat dit beeld begon te wankelen, maar na het luisteren van Berlin ben ik helemaal om. Kadavar kan het wel. Langzamerhand begin ik ervan overtuigd te raken dat dit powertrio zelfs tot de meest toonaangevende bands van de komende jaren kan behoren.

De oplettende fans weten inmiddels wel wat ze te wachten staat. Kadavar stelde in de afgelopen weken al de nummers Lord Of The Sky en Last Living Dinosaur beschikbaar op de digitale luisterpaal. Twee knallers van jewelste en absoluut de beste keuzes als single. Beter dan dit wordt Berlin niet, maar wees niet getreurd. De ZZ Top-lookalikes weten eindelijk de fantastische energie van hun optredens naar de geluidsdrager over te brengen. Het gaat wel ten koste van het retrogeluid, maar dat zorgt er weer voor dat Kadavar die o zo belangrijke eigen smoel begint te krijgen.

Stel maar gerust dat Kadavar volwassen is geworden op Berlin. Het begint al met het smaakvolle artwork, maar zodra de cd of lp rondjes gaat draaien, worden voortdurend puike songs voorgeschoteld. Alle hebben een kop en staart. Het is energiek en de muziek zit goed in elkaar. Vergelijk je dit met het debuutalbum, dan komt daar ook nog bij dat de heren in de tussentijd hun instrumenten veel beter beheersen en daarbij een stuk coherenter in het schrijven zijn geworden. Ik kan niet wachten om Filthy Illusion en Stolen Dreams live te horen, maar ik kan evengoed een paar andere nummers kiezen. De psychedelische stukken lijken verdwenen te zijn en dat vind ik zelf wel spijtig. Berlin draait om hardrock die zowel pakkend als rechttoe rechtaan is.

Het is niet onbelangrijk om mee te delen dat Berlin de beste plaat van Kadavar is. Lupus en consorten bewijzen hiermee echt hun waarde in de wereld van traditionele rock en diezelfde wereld ligt voor ze open. Pak deze plaat mee, koop een ticket van hun aankomende tour en zeg later tegen je kinderen dat je de doorbraak van Kadavar met eigen ogen aanschouwd hebt.

1. Lord Of The Sky
2. Last Living Dinosaur
3. Thousand Miles Away From Home