10-12-2019

Soulfly - Archangel
Soulfly - Archangel
Er zijn muzikanten die amper een studio van binnen zien en dan heb je muzikanten als Max Cavalera, die elke mogelijkheid aangrijpt om nieuw materiaal op te nemen. In de afgelopen zeven jaar is alleen in 2009 geen Cavalera-gerelateerd album uitgekomen. Aangezien het toch al gauw twee jaar geleden is sinds de laatste Soulfly-plaat, is het alweer de hoogste tijd voor een nieuwe toevoeging aan de discografie van de Braziliaans/Amerikaanse familiefirma.

Archangel is het tiende album van Soulfly in zeventien jaar tijd. Deze hoge productiviteit heeft als onvermijdelijk gevolg dat sommige platen niet helemaal goed uit de verf komen. Zo was de vorige plaat Savages een slordige haastklus, terwijl voorganger Enslaved juist één van de beste Soulfly-albums ooit was. Deze fluctuatie in kwaliteit is dan ook vaak het manco geweest van de band.

Het album start met een ode van Max Cavalera aan heavy metal. We Sold Our Souls To Metal is een typische Soulfly-song, waar het gaspedaal meteen vol ingedrukt wordt. De combinatie van death, thrash en hardcore van de vorige albums wordt moeiteloos doorgetrokken. Er lijkt meer tijd gestoken te zijn in de nummers dan bij voorganger Savages, wat de kwaliteit in ieder geval ten goede komt. Met name het nummer Sodomites is een heerlijke track geworden, mede door de gastbijdrage van Nails-zanger Todd Jones.

Maar toch weet Archangel niet heel veel potten te breken. Het is vooral een oerdegelijke Soulfly-plaat geworden. Op de openingstrack na, gaat de rest van het materiaal weer ouderwets over dood, verderf en het einde der tijden. De Max Cavalera songtekst-bingokaart is werkelijk na tien minuten al vol. Deze degelijkheid en de thematiek is ook meteen het grootste minpunt van dit album; het is weer veel van hetzelfde en biedt geen verrassingen meer. Er valt weinig op of aan te merken in negatieve zin, maar de loftrompet hoeft ook niet te worden gestoken.

Voor een jubileumplaat is Archangel daardoor een redelijk anoniem album geworden. Het gros van de nummers had makkelijk op één van de voorgangers kunnen staan als filler. Op het eerder genoemde Sodomites na, zijn er geen uitschieters te vinden. Maar aan de andere kant is alleen Live Life Hard! een mindere song. Over het algemeen steekt de plaat prima in elkaar, al zal het mij niet verbazen als deze nummers over een paar jaar niet meer op de setlist verschijnen.

1. We Sold Our Souls To Metal
2. Archangel
3. Sodomites