Déletère - De Ritibus Morbiferis - Demo Compendium
Label: Sepulchral Productions
Tegelijkertijd met de release van debuutalbum Les Heures De La Peste heeft het Canadese Sepulchral Productions besloten om ons ook maar te voorzien van een compilatie van demomateriaal van de blackmetalband Délétère. Onder de titel De Ritibus Morbiferis verschijnen in gebundelde vorm de twee demo’s Inopia Et Morbo en Sacrificium Necrothytum. Beiden waren oorspronkelijk alleen op cassette te verkrijgen en dus voor een beperkt publiek beschikbaar. Nu hebben blackmetallabels wel vaker de neiging om demo’s die beter onder een laag stof begraven kunnen blijven, opnieuw uit te brengen, dus de vraag is of De Ritibus Morbiferis ook de moeite van het beluisteren waard is.

Dat blijkt gelukkig wel het geval. Sterker nog: Délétère klinkt mijns inziens op dit demomateriaal zelfs bij vlagen overtuigender dan op zijn debuutalbum. De sound van de Canadezen klinkt vrij rommelig en primitief, maar is juist daardoor wel effectief. De riffs hebben een lekker snijdend geluid en de spookachtige synths – in combinatie met de beklemmende strot van Thorleïf – zorgen voor een duistere en onheilspellende sfeer die doet verhullen dat de nummers vaak toch wel vrij standaard in elkaar zitten qua opbouw. In de bespreking van Les Heures De La Peste noemde ik Monarque als verwijzing. Bij De Ritibus Morbiferis waart er ook een Franse wind door de muziek. Zo zijn er bijvoorbeeld sporen van het oude Deathspell Omega terug te horen in lekker authentiek voortrammelende nummers als Une Lampée De Ciguë en Milites Pestilentiae.

Het is een beetje jammer dat de band met een fragmentarisch, ambientachtig nummer als Sacrificium Necrothytum afsluit, want dat klinkt alles behalve overtuigend. Degenen die van primitieve black metal met een orthodoxe sfeer houden, zullen met deze democompilatie echter zeker geen miskoop doen. Déletère kan zich weliswaar niet meten aan bovengenoemde bands, maar komt bij vlagen toch aardig in de buurt. Een leuk collectors item voor de doorgewinterde blackmetalliefhebbers.

1. Credo
2. Une Lampée De Ciguë
3. Le Cantique Des Vers