21-11-2019

Evil Invaders - Pulses Of Pleasure
Label: Napalm Records

Evil Invaders - Pulses Of Pleasure

Begin 2013 zag de ep Evil Invaders van de gelijknamige band uit België het daglicht en wist deze meteen een verpletterende indruk te maken. Niet alleen op plaat, maar ook live hebben onze zuiderburen meermaals bewezen hun mannetje te staan met hun frisse, energieke speed metal, die wellicht weinig origineel klinkt, maar desalniettemin er ingaat als zoete koek. Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er een debuutalbum. Pulses Of Pleasure markeert het begin van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van Evil Invaders.

De stijl van de band is na die eerste ep vrijwel gelijk gebleven. De vergelijking met Agent Steel is dan ook weer snel gemaakt. De rappe gitaren, enorm hoge krijsen van zanger Joe en de scherpe ritmesectie zijn allemaal een mooie ode aan de jaren tachtig. In eerste instantie is het vooral het snelle gitaarwerk dat de show steelt, maar wanneer Joe zijn strot open trekt met teksten over van alles en nog wat, en die moddervette bas- en drumsectie ook nog eens flink tekeergaat, is het plaatje compleet. Hier staat een band die goed heeft geluisterd naar zijn idolen en een verouderde muziekstijl nieuw leven weet in te blazen. Vanaf opener Fast Loud 'n' Rude tot aan afsluiter Master Of Illusion is het een bonk energie die mensen nog net zo weet aan te spreken als de platen van de illustere voorgangers van dertig jaar geleden.

Er valt weinig aan te merken op Pulses Of Pleasure. Net als de ep zijn vrijwel alle songs direct raak en halen de mannen geen vreemde streken uit die afbreuk doen aan de songs. De ene na de andere spectaculaire gitaarsolo komt voorbij. Het geheel is daarnaast ook mooi geproduceerd met een geluid dat ruimte geeft aan alle bandleden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het mooie plaatje van het artwork. Het klopt allemaal als een bus.

Slechts Blinded (Intro) valt wat buiten de boot, maar dat is vooral omdat het, zoals de naam ook al zegt, een prelude is bij het laatste nummer van de plaat. Dat de muziek van dit viertal niet bijster origineel is, maakt weinig uit, want het enthousiasme en de energie die dit album weet op te roepen, maken dat meer dan goed. Dit is een musthave voor elke liefhebber van speed metal.

1. Fast Loud 'n' Rude
2. Pulses Of Pleasure
3. Eclipse Of The Mind