• Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Ifing - Against This Weald
Jaar van release: 2014
Label: Blood Music
Ifing - Against This Weald
Ifing is een jonge band die diep uit de Amerikaanse underground komt. Against The Weald is, na een eerdere demo, het debuutalbum van deze groep uit Michigan. Slechts drie nummers telt het schijfje, goed voor zo’n 36 minuten muziek. Een band die episch te werk gaat, mogen we dus op voorhand al concluderen. Ook de bijzonder mooi vormgegeven hoes, die verwachtingen van mystieke, melancholische sfeerlandschappen oproept, spreekt wat dat betreft boekdelen. Wat kan de luisteraar verwachten?

Ifing wordt vaak in één adem genoemd met groepen als Caladan Brood, Gallowbraid en Ered Wethrin. Of die vergelijking hout snijdt, kan ik niet beoordelen, want deze bands waden minstens zo diep in de underground en hebben mijn oorschelpen nog niet bereikt. De atmosferische, meeslepende black metal met folkinvloeden doet mij vooral denken aan het werk van bands als Wodensthrone en Winterfylleth. Groepen die agressie en heroïek naadloos weten samen te voegen met meeslepende, enerverende melodielijnen. Ifing is nog niet op dat niveau aanbeland, maar Against This Weald maakt duidelijk dat de potentie er is.

Het vier minuten durende, instrumentale The Sires Beyond Await dient eigenlijk louter als opmaat naar twee kolossen van nummers. The Stream klokt zo´n dertien minuten en bevat bijzonder veel afwisseling. Ifing switcht van blastbeats naar druilerige akoestische passages en melodieuze riffs met ondersteunend toetsenwerk. Het afsluitende Realms Forged nadert zelfs de grens van de twintig minuten en laat het duidelijkst horen wat deze band in zijn mars heeft. Hoewel het materiaal vooral door de productie hier en daar nog een beetje goedkoop aandoet (zoals de Summoning-achtige keyboards, die nog wat ‘blikkerig’ klinken), zijn de opbouw en afwisseling imponerend. Het nummer is bij vlagen zeer sfeervol, met name door de plechtige cleane zang en het mooie akoestische gitaarwerk dat regelmatig opduikt.

Ifing is het zoveelste bewijs dat er momenteel enorm veel interessante bands in de Amerikaanse blackmetalscene rondlopen, vooral als het gaat om groepen die inspiratie putten uit hun eigen ‘roots’. Naast bovengenoemde namen word ik bij het beluisteren van Against This Weald ook regelmatig herinnerd aan de recente platen van bands als Oak Pantheon en Amiensus (waarvan in 2015 hopelijk nieuw materiaal te verwachten valt). Daarnaast heeft ook Agalloch een onuitwisbare indruk op de band achtergelaten.

Against This Weald is duidelijk een plaat van een band die nog aan het begin van zijn ontwikkeling staat. Als zodanig is het dan ook een album waarop zeker nog wat schoonheidsfoutjes te vinden zijn. Ook de productie mist nog wat aan kracht en gelaagdheid. Maar dat Ifing met zijn eerste wapenfeit al dusdanig indrukwekkende nummers weet te schrijven, belooft alleen maar erg veel moois voor de ontwikkeling van deze band in de komende jaren.

1. The Sires Beyond Await
2. The Stream
3. Realms Forged