• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Saille - Eldritch
Jaar van release: 2014
Label: Code666

Saille - Eldritch

Black metal is het meest veelzijdige en onbegrepen subgenre. Hoewel er een paar bands zijn die vrijwel iedereen kent, laten veel metalheads dit genre een beetje links liggen. Er bestaan nog veel vooroordelen en de meeste bands doen geen enkele moeite deze weg te nemen. De Belgische formatie Saille heeft daar naar mijn mening last van. Ondanks de goede recensies van het in 2013 uitgebrachte album Ritu, zijn de heren nog niet echt bekend bij een groot publiek.

Saille, in 2009 opgericht door Dries Gaerdelen, gebruikt zelf de term epic black metal om aan te geven welke muziek ze speelt. Hoewel de lyrics zijn beïnvloed door horrorverhalen, mythologie en fantasy, kun je deze band toch niet vergelijken met bijvoorbeeld Summoning en Nazgûl. Zanger Dennie Grondelaers is een kenner van de Cthulhu Mythos en andere werken van Howard Phillips Lovecraft. Ook moderne schrijvers als Stephen King vormen een inspiratiebron voor de teksten.

De band besteedt veel aandacht aan details in de composities. Voor de opnames van Eldritch is opnieuw samengewerkt met klassiek geschoolde muzikanten. Ondanks deze toevoeging van symfonische elementen, klinkt het nog steeds als black metal. Het melodieuze gitaarspel van Reinier Schenk en Jonathan Vanderwal trekt de meeste aandacht. Het gebruik van toetsen is vooral ondersteunend, anders dan bij bands als Dimmu Borgir. Het geeft de nummers een duistere, grimmige sfeer, al neemt ook Dries Gaerdelen af en toe flink de ruimte.

Het resultaat is een zeer toegankelijke vorm van black metal, dat ook gewaardeerd zal worden door muziekliefhebbers die normaal gesproken niet direct naar dit genre zouden luisteren. The Great God Pan maakt misschien het meest duidelijk wat ik hiermee bedoel. De kenmerkende continue blastbeats worden regelmatig op speelse wijze onderbroken. Easy listening muziek is het zeker niet, maar het album weet vanaf de openingstrack te boeien en heeft onbewust een enorme aantrekkingskracht.

Met onverwachte melodiewijzigingen, cross-overs naar andere muziekstijlen en geweldige vocalen, is het album in zijn geheel een echte oorwurm. De melodielijnen blijven door je hoofd spoken. Het zijn de details die Eldritch zo bijzonder maken en dat besef je pas goed als je het album meerdere keren hebt geluisterd. Juist die details zijn door de geweldige productie zo duidelijk te horen. Ten opzichte van Ritu heeft de band vooral op dit punt een enorme groei doorgemaakt. Ik ben zeer onder de indruk van deze release.

1. Emerald
2. Walpurgis
3. The Great God Pan