• Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Floor - Oblation
Jaar van release: 2014
Label: Season of Mist

Floor - Oblation

Dat je als band niet per sé productief hoeft te zijn, bewees stonerformatie Floor in de jaren negentig. In 1992 werd de band opgericht en pas in 2002 kwam de debuutplaat uit. Twee jaar later ging de band uit elkaar. Een behoorlijk opmerkelijke voorgeschiedenis dus. Na het uiteenvallen van Floor richtte gitarist/zanger Steve Brooks een andere stonergroep op, Torche. Met Torche behaalde Brooks redelijke successen door pop en stoner te combineren op albums als Meanderthal en Harmonicraft. Naar aanleiding van een uitgebrachte 8 CD/10LP box in 2010 (waarop materiaal verzameld is uit de lange periode van inproductiviteit) besloot Floor weer bij elkaar te komen, te gaan touren en in 2014 een nieuw album uit te brengen, Oblation.

De band bestaat anno 2014 uit de gitarist/zanger Steve Brooks, tweede gitarist Anthony Vialon en drummer Henry Wilson. Geen bassist? Nee, inderdaad geen bassist. De reden daarvoor ligt bij het geluid van Floor. De muziek van de Floridianen wordt gekenmerkt door een muur van zeer, zeer laag gestemde gitaren. Het is dan ook meteen duidelijk dat Floor een andere band is dan Torche. Bij Torche gaat het om de “hooks” en bij Floor om de enorme zware stonerriffs die op de luisteraar worden afgevuurd. Met name in nummers als Rocinante, Sign of Aeth, The Quil en de titeltrack zijn deze riffs toch wel erg lekker. In deze aparte stijl ligt ook meteen de zwakte van Floor, want de band verliest zich op Oblation regelmatig in de enormiteit van de riffs. De nummers zelf lijden daaronder en worden ondergesneeuwd door al het logge gitaargeweld. Typerend is Love Comes Crushing: de riffs klinken lekker maar het nummer zelf schiet qua structuur en opbouw flink tekort.

Oblation is dan ook een release die af en toe lekker is om op te zetten, puur voor de algehele sound. Voor de luisteraars die eens de bastonen van hun stereo-installatie willen testen bijvoorbeeld. Van de veertien nummers hadden er zeker vijf weggelaten kunnen worden en dan was het album een stuk stabieler geworden. Als geheel komt deze release nu tekort en ga je toch hopen dat Brooks binnenkort Torche weer gaat oppakken.

1. Oblation
2. Rocinante
3. Trick Scene