• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Henrik Nordvargr Björkk - The Missing Link
Jaar van release: 2013
Label: Eigen Beheer
Naast een imposante fysieke discografie is de Zweedse darkambientcomponist Henrik ‘Nordvargr’ Björkk ook via digitale middelen bijzonder actief. Zo trakteert hij zijn fans via zijn Bandcamp-pagina regelmatig op interessante digitale releases, die in sommige gevallen zelfs gratis beschikbaar worden gesteld. Op die manier dook eind vorig jaar ook The Missing Link op, een bijzonder interessante release voor degenen die het werk van deze Zweed al geruime tijd volgen.

The Missing Link is namelijk een plaat die eigenlijk al bijna tien jaar oud is, maar destijds nooit het levenslicht heeft gezien. Volgens Björkk omdat de muziek te vreemd en moeilijk was om destijds met het publiek te delen. The Missing Link valt qua tijdsperiode dan ook tussen de releases I End Forever en For Blood Is The Life (uitgebracht onder de naam Nordvargr), pakweg 2004 tot 2006 dus. Voer voor de verzamelaars, die eens te meer zullen likkebaarden bij de constatering dat sommige fragmenten die in latere nummers van de Zweed zijn verwerkt hier hun oorsprong hebben liggen.

Hoewel The Missing Link ontegenzeggelijk uit een verzameling nogal fragmentarische curiositeiten bestaat, is het (digitale) schijfje ook interessant voor mensen die minder goed bekend zijn met het oeuvre van Björkk (hoewel het vanzelf spreekt dat die uitspraak alleen betrekking heeft op mensen die ook wel eens buiten de grenzen van de metal rondsnuffelen). In plaats van de verstikkende dark ambient waarvan deze componist zich normaliter bedient, laat The Missing Link namelijk een heel andere kant horen, waarin vooral bizarre loops en glitch de hoofdmoot vormen.

Het resultaat is erg interessant, hoewel logischerwijs ook wel wat inconsistent. Het best bevallen nummers als Negativat en Uncharted Depths, waarin de combinatie tussen vloeiende ambientklanken met een achtergrond van subtiele glitch- en noise-effecten zeer fraai werkt. Het zijn heerlijke tracks om langzaam in weg te zinken. Daar staan echter ronduit bizarre geluidscollages als At Ease With Disease en Action Man tegenover: volstrekt fragmentarische experimenten van opgeknipte en verwrongen elektronica. Intrigerend, maar zeker niet voor iedereen geschikt. Laten we het erop houden dat je in ieder geval erg open-minded moet zijn voor dit soort spinsels.

Zo doet The Missing Link recht aan de beschrijving van zijn maker. Het is inderdaad een behoorlijk vreemd schijfje, dat een interessant inkijkje geeft in de meest experimentele klanken van Björkk. Metalpuristen kunnen dit album beter mijden als de pest, maar vooral degenen die de Partikel-trilogie (Merzbow Vs. Nordvargr) in de kast hebben staan, zullen dit een boeiende aanvulling vinden.

1. Attempta
2. At Ease With Disease
3. Sammi V