22-10-2020

U.D.O. - Steelhammer
Jaar van release: 2013
Label: AFM Records
U.D.O. - Steelhammer
Het veertiende studioalbum van U.D.O., sinds Udo Dirkschneider in 1987 met zijn eigen band het debuutalbum Animal House uitbracht, ziet eind mei het levenslicht. De hoes, getooid met een soort metalen stormram, verraadt dat het nog steeds menens is en dat het album weer voor het nodige vuurwerk garant staat. Voor de opnames mocht Udo een gitaristenprobleem oplossen want zowel Kaufmann (gezondheid) als Gianola (geen zin/tijd meer) stopten er mee. De vervangers: Andrey Smirnov en de van Amberian Dawn afkomstige Kasperi Heikkinen.

Opgelucht kon Dirkschneider met een half vernieuwde band de studio in. En het moet gezegd worden, het resultaat is er naar. De nieuwe gitaristentandem heeft een wat andere stijl dan het voorgaande duo, en is eigenlijk ook wel meer metal georiënteerd. Dat wordt met name in het solowerk erg duidelijk. Maar ook op dit album is de band niet vies van experimenten. Zo opent Devil's Bite met een dance-achtig piepjesintro maar mondt uit in een stevige rocker. Uit piëteit met de economische situatie in Spanje schreven Udo en Fitty (Wienhold) samen met een Spaanse tekstschrijver Basta Ya, wat zoiets betekent als 'nu is het genoeg' en dat is ook precies de houding die het nummer uitstraalt. Naast de dertien snoeiharde nummers is er ook een onverwacht rustpunt op het album te vinden. Wanneer Heavy Rain opent, ontvouwt zich een pianoballad die je niet snel van Udo Dirkschneider zou verwachten. Onwillekeurig doemt het beeld van Ozzy Osbourne op wanneer Udo zijn zangpartij inzet.

Natuurlijk, er verschijnt ook een digipackversie van het album (met als bonusnummer Shadows Come Alive) en de Japanners zouden de Japanners niet zijn als ook daar een bonustrack opduikt in de vorm van Dust And Rust. U.D.O. levert met dit album het bewijs dat leeftijd er niet toe doet in de metal, aangezien Udo zelf de 60 jaar al weer ruim is gepasseerd. Maar zo lang hij lol beleeft aan de muziek (en er zijn boterham mee verdient) is hij niet af te remmen. En dat moeten we ook niet willen. Een omvangrijke wereldtour staat op het programma, waar Nederland helaas (nog) niet in voorkomt.

1. Steelhammer
2. A Cry Of A Nation
3. Metal Machine