Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Kaligoh - Kaligoh
Jaar van release: 2013
Label: Eigen beheer

Kaligoh - Kaligoh

“ Kaligoh arises from the misty forest to spread their doom sludge black psychedelic metal.” Zo introduceert de kersverse Eindhovense band zich wat onorigineel op haar social media. Aan originaliteit qua cd-verpakking ontbreekt het de band echter niet. De eerste, zelfgetitelde cd wordt namelijk geleverd op een houten plank met daarop het album-artwork gedrukt. De bandleden komen naar verluidt van diverse metalachtergronden en getuige de in hun introductie eerder genoemde genres weet je als luisteraar al een beetje wat je kunt verwachten.

Op Kaligohs debuutschijfje staan vier nummers en het opent met het sterke Blasphemy, een alleraardigst mid-tempo nummer dat doom-achtige passages afwisselt met furieuze black metalzang. De mannen van Kaligoh geven meteen hun visitekaartje af en laten zien dat ze de capaciteiten hebben om een afwisselend en goed opbouwend nummer te schrijven. Obey heeft mooi gitaarwerk, maar is wat eentonig en minder imponerend. Dies Irae, oftewel de dag van toorn, is een aardig atmosferisch nummer en met het rockende, naar Kvelertak neigende Destroyer gaat het tempo voor het eerst iets omhoog en wordt de plaat op een positieve manier afgesloten.

Na een kleine 23 minuten kan worden geconcludeerd dat Kaligoh een leuke debuutplaat heeft afgeleverd. Uiteraard zijn er altijd wat verbeterpunten. Zo had de mix van genres wel wat subtieler gekund. Met name de zang die puur black metal gericht is, staat af en toe wat los van het doom/sludge-gitaarwerk. Het lijkt alsof de band nog wat zoekende is naar een eigen sound. Kaligoh staat echter nog maar in de kinderschoenen en daarom zal de band wellicht tijd nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. In ieder geval is Kaligoh een bandje om in de gaten te houden.

1. Blasphemy
2. Obey
3. Dies Irae