• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Dreamshade - The Gift Of Life
Jaar van release: 2013
Label: Spinefarm Records
Dreamshade - The Gift Of Life
Hoewel het in dit genre een aantal jaren wat stiller is geweest door de toenemende populariteit van metalcore en deathcore, lijkt melodieuze death metal als genre weer helemaal terug op de kaart te zijn. Niet alleen leveren de ‘oudjes’ in het genre puik werk af (neem nu het uitstekende laatste album van Soilwork, of van iets minder klassieke, maar inmiddels toch ook alweer aardig wat jaren meedraaiende bands als Nightrage en Mors Principium Est), het komt ook regelmatig voor dat een stel jongelingen me weet te verrassen.

Het Zwitserse Dreamshade is een groep die in deze laatste categorie valt. The Gift Of Life, het tweede album van deze heren, mag dan niet de meest originele of vooruitstrevende plaat van 2013 zijn, maar het is wél een bijzonder fijn klinkend werkstukje geworden. De band combineert aanstekelijk jeugdig enthousiasme met pakkende composities en een bovengemiddelde instrumentbeheersing. Het resultaat is een set opzwepende nummers vol smeuďge melodielijnen en goed geplaatste keyboards, nog eens ondersteund door een bijpassende, transparante en vette productie. Nummers als Your Voice, het knallende titelnummer en Late Confessions zijn daar prima voorbeelden van. De frontman weet zich goed staande te houden in het geweld: zijn grunts zijn lomp en overtuigend, terwijl ook de cleane zang alleszins acceptabel is.

Hoewel Dreamshade mij dus zeker weet te overtuigen met dit lekkere plaatje, zijn er overigens ook nog wel wat verbeterpunten te benoemen. Zo had de band de wat zeikerige ballad Our Flame achterwege mogen laten. Ook klinken sommige nummers nog net iets te inwisselbaar (Sandcastles, Elisabeth). Desondanks is The Gift Of Life een meer dan verdienstelijk album geworden voor de liefhebbers van strakke melodieuze death metal. De band zal er geen wonderen mee verrichten, maar fans van het genre hebben hier een solide aankoop aan.

1. Photographs
2. Your Voice
3. The Gift Of Life