16-06-2021

Shining - IV: The Eerie Cold
Jaar van release: 2005
Label: Avantgarde Music
Shining - IV: The Eerie Cold
Een nieuw album biedt altijd een mooie gelegenheid om de oudere werkstukken van een band nog eens uit de kast te trekken. Zo nodigde het onlangs verschenen Redefining Darkness van het Zweedse Shining mij ertoe uit om weer eens wat oudere albums van dit gezelschap te beluisteren. Nu blijft natuurlijk met name V: Halmstad een waar meesterwerk, maar ook het twee jaar eerder verschenen IV: The Eerie Cold behoort tot het beste materiaal van deze band. Het werkstuk verscheen in een tumultueuze periode in de historie van Shining, waarbij lang onduidelijk was of de band überhaupt nog bestond.

Ondanks – of misschien wel juist door – alle uitspattingen rondom de muziek, laat IV: The Eerie Cold een band horen die de traditionele blackmetalstructuren toen al ver ontgroeid was. Zoveel maken het buitengewoon sfeervolle, kalme begin en de fantastische solo in I Och Med Insikt Skall Du Förgå al duidelijk. Alsof dat nog niet fraai genoeg is, worden we in dit briljante openingsnummer ook nog eens getrakteerd op een vet rockgedeelte dat er hard inhakt. Het hierop volgende Vemodets Arkitektur is inmiddels een klassieker in het oeuvre van de band: een nummer dat vrijwel altijd in de setlist van live-optredens is terug te vinden. En terecht, want het is een episch klinkend, dreigend en meeslepend nummer waarin Kvartforth zich volledig laat gaan.

Zo blinkt ieder nummer uit op dit album, of het nu gaat om de effectieve samples en het extreem getergde gekrijs van Kvartforth in Någonting Är Jävligt Fel, de dynamische schakelingen van venijnig en bitter naar subtiel en melancholisch in Eradication Of The Condition, of het ingetogen, huiveringwekkende The Eerie Cold (Samvetskvalens Ballad). Het afsluitende Claws Of Perdition mag ook weer gezien worden als klassieker. De tekst is aangedragen door Nattefrost (Carpathian Forest), maar sluit perfect aan bij de esthetiek en instelling van deze band. Tegelijkertijd is dit met afstand het meest groovende en rockende nummer op het album: stoere riffs, opzwepende drumritmes en als kers op de taart een fantastische, gierende gitaarsolo.

Shining is het afgelopen decennium een van de meest overtuigende en innovatieve bands binnen de black metal geweest. IV: The Eerie Cold heeft dan ook totaal niet aan kracht ingeboet: de plaat klinkt nog steeds zo relevant alsof de releasedatum gisteren was. Een meesterlijke plaat die bij geen enkele extreme metalfan mag ontbreken in de kast.

1. I Och Med Insikt Skall Du Förgå
2. Vemodets Arkitektur
3. Någonting Är Jävligt Fel