• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Devious - Acts of Rage
Jaar van release: 2003
Label: Spitzenburg Records
Devious - Acts of Rage
Uit het oosten van het land komt Devious, een death metal band die in 1998 als een door Slayer en Testament geďnspireerde thrash band het licht zag. Na een weinig exposure verkregen te hebben door middel van een demo en een bijdrage aan de recente compilatie van de EHBO, tekende de band bij het kleine label Spitzenburg Records. De accumulatie van de eerste paar jaren Devious is nu verkrijgbaar, en de titel is "Acts of Rage".

Wat als eerste opvalt is de dominantie van death metal binnen de sound, gezien dat de band tot voor niet lange tijd terug nog zeer thrash-geörienteerde muziek speelde. Om die invloeden terug te horen hoef je niet over een geoefend oor te beschikken, maar Devious is nu zonder meer een death metal band te noemen. Volgens de biografie put de band voornamelijk inspiratie uit het werk van Morbid Angel, Death, Immolation en At the Gates, waarvan de eerste en de laatste namen me al onmiddellijk te binnen schoten toen ik de cd voor het eerst luisterde. Van Morbid Angel en Immolation hoor ik wel wat van de bezwerende riffs, sfeer en brutaliteit terug, de technische aspecten van Devious (niet zo zeer op drumgebied als wel op het terrein van gitaar) zijn gemakkelijk tot Death te herleiden en de melodieuze, Zweedse trekjes refereren ietwat aan de herkenbare stijl van At the Gates en verwanten. Gelukkig weet Devious er meer van te maken dan simpel knip- en plakwerk. Door de veelheid en variëteit aan invloeden uit het death metal genre hebben de songs een afwisselend, redelijk complex karakter, en hoor je in een enkel nummer meer ideeën dan in het gemiddelde nummer van menigeen death metal band. Nadeel van deze wat gecalculeerde benadering is dat de muziek af en toe wat kil en berekend overkomt, en ontbreekt het de band wat aan spontaniteit. Daarbij komt dat "Acts of Rage" in z'n geheel niet een zeer opvallende death metal release is. Toch stoort dit niet zo erg als je zou verwachten, en maakt de band veel goed met de doordachte composities en strakke uitvoering daarvan.

Daarnaast bevalt de anti-prekerige houding van de band me wel: "Devious is niet tegen Christendom, is niet Satanisch, anarchistisch, communistisch, of iets dergelijks. Devious doet geen pogingen een bepaalde boodschap te verspreiden. De wereld is al lang naar de kloten, dus de band verspilt geen moeite aan het verbeteren of vernietigen van de Aarde. Hun enige doel in het leven is het verspreiden van hun muziek."

Death Metal liefhebbers hebben er weer een vaderlandse band bij om trots op te zijn. "Acts of Rage" is een kwalitatief goede death metal release, en scoort daarom een ruime voldoende.

1. Haunted
2. Acts of Rage