22-10-2020

Almah - Motion
Jaar van release: 2011
Label: AFM Records

Almah - Motion

Ondanks het feit dat de naam Almah mij in eerste instantie niets zei, deed de naam Edu Falaschi dit absoluut wel. Er is per slot van rekening voor mij maar een beste zanger van Angra en dat is toch echt de persoon die Temple Of Shadows in zong. Gelukkig klinkt Almah totaal niet als een Angra-kloon, maar komen de kwaliteiten van Edu alsnog erg goed naar voren.

Motion is een perfect voorbeeld van hoe een modern powermetalalbum hoort te klinken. De nadruk op melodie en sterke zanglijnen is vanzelfsprekend erg groot, maar in de nummers zelf gebeurt er (gelukkig) zoveel meer dan alleen dubbele basdrums en gitaarsolo's. Nu is meneer Falaschi hier zelf ook wel een belangrijke oorzaak van, want de beste man heeft niet de standaard gilstem die bij dit genre gebruikelijk is, maar laat ook af en toe rauwe screams horen. Muzikaal gezien is het album echter een perfecte middenweg tussen Systematic Chaos van Dream Theater en de latere Nevermore-werken, waarbij tempo-wisselingen, grooves en laag gestemde gitaarriffs afgewisseld worden met vliegensvlugge solo's en mooie toetsenpassages.

Dit dubbele gezicht laat zich extra goed zien bij Soul Alight, dat van start gaat als een oldschool death metal nummer, om halverwege moderne thrashriffs voorbij te laten vliegen, die op hun beurt weer onderbroken worden door gevoelige zanglijnen en orkestrale toetsenpartijen. Een nummer als Living And Drifting is dan weer gewoon lekker up-tempo power metal, maar dan wel met licht elektronische invloeden, terwijl Daydream Lucidity een sterke ballad met Pink Floyd invloeden is.

Motion is in dit opzicht voor iedere liefhebber van melodieuze metal die zich niet laat afschrikken door invloeden van buitenaf een absolute aanrader. Technisch, heavy, progressief en melodieus zijn de sleutelwoorden van dit verbazingwekkend sterke album, dat met 43 minuten toch echt te kort duurt. Een zeer aangename verrassing zo aan het einde van het jaar!

1. Hypnotized
2. Living And Drifting
3. Days Of The New