Blodulv - Wehrkraft
Jaar van release: 2009
Label: Knightmare Recordings
Blodulv - Wehrkraft
Na drie albums en een handvol split-releases (die grotendeels uitsluitend op tape verschenen zijn) besloot de Zweedse blackmetalband Blodulv het een aantal jaren geleden voor gezien te houden. De leden van de band maakten met Deadwood de overstap naar het industrial/noise genre, waar zij inmiddels aardig aan de weg timmeren, getuige hun labeldeal met het toonaangevende Cold Spring Records. Het laatste wapenfeit van Blodulv is dit in 2009 verschenen dubbelalbum Wehrkraft, een compilatie van een groot deel van het materiaal van de band.

Het document is in ieder geval qua omvang imponerend met ruim twee en een half uur aan grimmige black metal. Het eerste schijfje geeft een overzicht van de beste nummers uit het reguliere werk van Blodulv, in chronologische volgorde. Het is vooral het geselecteerde werk van het tweede album dat het meeste indruk maakt, met geweldige nummers als Desolate, Tyrant en Severe Dawn Intrusion. Stuk voor stuk grimmige midtemponummers met eenvoudige, maar effectieve, slepende riffs, waarin het zwaar overstuurde gekrijs van Morn het best tot zijn recht komt. De afstandelijke productie – mechanisch en kil – maakt het materiaal extra krachtig.

Het tweede schijfje is echter het meest interessant, aangezien hierop een collage van minder bekend werk te vinden is. Op deze cd vinden we een bloemlezing van het materiaal dat Blodulv op tape uitbracht, waaronder nauwelijks meer te krijgen split-releases met Aske, Pestiferium en Demiurg. En dat materiaal doet zeker niet onder voor de full lengths. Ook hier zijn het slepende, trage nummers als The Harshest Poison en Grim Disturbance die het meest imponeren. Hoewel de band regelmatig met Gorgoroth wordt vergeleken, hoor ik die vergelijking niet terug. Het enige vergelijkingsmateriaal dat ik kan bedenken, is Ad Hominem (de mechanische sound, maar dan veel minder agressief) en Disiplin, maar die vergelijkingen zijn niet meer dan zeer losse indicaties. Blodulv heeft namelijk een vrij uniek geluid dat zeer herkenbaar (en effectief) is.

Wehrkraft is dus een zeer gedegen overzichtswerk van deze krachtige undergroundband geworden. Het enige minpunt is dat de productie niet goed is afgestemd, waardoor het volumeverschil tussen nummers van de verschillende albums soms vrij groot is. Daarnaast kunnen mensen die niet van een drummachine houden beter wegblijven van deze band. De drumritmes klinken namelijk mechanisch en simpel, maar zijn wel effectief (en sluiten bovendien goed aan bij de kille, afstandelijke sound van de band). Ondanks deze kanttekeningen is Wehrkraft echter een sterke compilatie van een band die er helaas het bijltje bij heeft neergegooid.

1. Regulus - Peaceraper
2. Legion Murdergoat
3. Waffen Blodulv