Helrunar - Sól I - Der Dorn Im Nebel
Jaar van release: 2011
Label: Lupus Lounge
Helrunar - Sól I - Der Dorn Im Nebel
Het Duitse Helrunar houdt niet van half werk. Een kleine vier jaar na het in de underground uitstekend ontvangen pagan/blackmetal-album Baldr Ok Íss keert de band met een bijzonder ambitieus tweeluik terug aan het front. Het nieuwe album Sól bestaat namelijk uit twee afzonderlijke albums, die echter samen wel een conceptueel en muzikaal geheel vormen. In totaal biedt Helrunar de luisteraar ruim 90 minuten aan nieuw materiaal. Aangezien de albums los van elkaar te krijgen zijn, zal ik de albums dan ook afzonderlijk bespreken.

Sól I – Der Dorn Im Nebel is het eerste deel van het tweeluik. De band blijft zelf enigszins vaag over het onderliggende concept van de plaat, om zo de luisteraar zelf een eigen interpretatie aan het materiaal te laten geven. Kort door de bocht lijkt de tekstuele inhoud van Sól te draaien om een catastrofe van apocalyptische proporties, waarin de zoektocht van één individu na deze vernietigende gebeurtenis centraal staat. Het eerste deel plaatst de strijd van dit individu met zichzelf op de voorgrond.

Wat ook de definitieve invulling van deze conceptuele inhoud moge zijn, muzikaal gezien weet Helrunar met dit album enorm te imponeren. Na het korte intro Gefrierpunkt, waarmee de band direct een ijzige sfeer weet op te roepen, volgt met Kollapsar direct een topnummer, dat krachtig en overtuigend uit de startblokken schiet. De slepende gitaarpartijen roepen bij vlagen herinneringen op aan Satyricon. De geweldige Duitstalige krijs/grunt van Marcel Dreckmann geeft de band echter een volstrekt eigen gezicht, hoewel ik qua algeheel niveau en door de ijzersterke productie regelmatig aan een band als Farsot moet denken.

De composities op Sól I zitten stuk voor stuk subliem in elkaar: de nummers zijn krachtig, volwassen en rijkelijk gedetailleerd uitgewerkt. Kenmerkend voor het niveau van de composities is het gemak waarmee Helrunar afwisselt tussen intense, vurige blackmetalpassages en lange, statig gespeelde midtempo-stukken, die bij vlagen een beetje aan het latere werk van Secrets Of The Moon doen denken (zoals Unter Dem Gletscher). Zo begint een nummer als Tiefer Als Der Tag als een razend blackmetalnummer, om halverwege over te schakelen naar een fraai, haast gevoelig akoestisch intermezzo. Het is slechts één voorbeeld van de klasse waarmee Helrunar te werk gaat op dit album.

Wat mij betreft zet Helrunar met dit album een standaard neer die moeilijk te evenaren zal zijn. Sól I - Der Dorn Im Nebel is een fenomenaal album geworden dat van de eerste tot de laatste seconde weet te overtuigen. Verplichte kost voor iedereen die ook maar enigszins in black metal is geïnteresseerd.

1. Gefrierpunkt
2. Kollapsar
3. Unter Dem Gletscher