Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Imperia - Secret Passion
Jaar van release: 2011
Label: Massacre Records
Imperia - Secret Passion
Helena Michaelsen is toch wel een icoon in de gothic rock scene, hoe je het draait of keert. Via Trail Of Tears, Sahara Dust en diverse projecten belandt ze in 2004 bij dit internationale gezelschap waarmee ze eens in de drie jaar een album aflevert. De sympathieke Noorse heeft vele fans en tegelijkertijd haters. Maar ze moet vooral afgerekend worden op haar vocale kwaliteiten, en met deze opvolger van het indrukwekkende en autobiografische Queen Of Light hebben we dan meteen een mooie gelegenheid om daar iets mee te doen.

Muzikaal, om daar maar eens mee te beginnen, is er niet heel veel veranderd aan Imperia. Ik moet zeggen dat dit album me minder pakt dan het vorige, simpelweg omdat er op safe wordt gespeeld. Wat me weer positief opvalt is dat Helena zich van een veelzijdige kant laat zien door minder de voor het gothic genre kenmerkende sopraanzang te gebruiken maar ook meer haar lagere en middenbereik, en dat komt de muziek ten goede. Out Of Sight is hier een mooi voorbeeld van. Met de cleane zang weet Helena het nummer echt sfeer en gevoel mee te geven. Zo ook in het tragere Let Down waarin overigens een mooie cellorol is gegeven aan Tina Guo.

Kijkend naar de songtitels bekruipt mij het gevoel dat Helena niet een erg gelukkig leven leidt. Titels als Suicide, met een theatrale zang, Violence en Greed verraden, mits het inderdaad allemaal autobiografisch is, een redelijk dramatische levensloop. Haar dochtertje blijkt wederom (zoals op Queen Of Light) het lichtpuntje in haar leven, zo blijkt uit My Sleeping Angel waarin ze samen met Oliver Philips (Everon) de zang verzorgt. Diegenen die overwegen de digipackversie aan te schaffen krijgen in Mistress een zwaar overbodig nummer dat het in dance-tenten aardig zou kunnen doen.

Of de opnamen nu wel of niet in verschillende studio's zijn opgenomen maakt me niet zo veel uit want dat is tegenwoordig heel gebruikelijk. Het klinkt in ieder geval allemaal prima en lekker bombastisch. Jammer dat er toch wat te weinig spanning of suspense in dit album zit; dat vond ik bij de vorige cd toch wel erg prettig, al heeft dat de band niet heel veel optredens bezorgd. Nou, wie weet komt het er nu een keer van, dan ben ik van de partij.

1. Touch Of Your Hand
2. Secret Passion
3. Fragile