• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Equilibrium - Rekreatur
Jaar van release: 2010
Equilibrium - Rekreatur
Hoewel de pagan en folk metalbandjes de laatste jaren als paddenstoelen (of onkruid, het is maar hoe u het wilt bekijken) uit de grond schieten, heeft het Duitse Equilibrium altijd een aantal belangrijke aspecten op zijn concurrenten voor gehad. Zo slaagt Equilibrium erin om fris en vrolijk te klinken, zonder te vervallen in simplistische composities. Sterker nog: de albums Turis Fratyr en vooral het geniale Sagas lieten horen dat deze band in staat is om moeiteloos de ene na de andere heerlijke, goed uitgewerkte en volwassen klinkende folk metalsong uit de mouw te schudden.

Met twee uitstekende albums op zak wordt het moeilijk om een derde voltreffer af te leveren. Bovendien kreeg Equilibrium een aardige tegenslag te verwerken, aangezien de oorspronkelijke zanger Helge Stang – geliefd bij veel fans – uit de band stapte. Desondanks doet Equilibrium met Rekreatur een meer dan geslaagde poging, waarbij nieuwe frontman Robert Dahn zich een verdienstelijk vervanger toont. Hoewel het album het wat mij betreft niet haalt bij het sublieme Sagas, laat de band horen nog altijd moeiteloos boven 99 procent van de overige bands in dit genre te staan. De composities zijn frivool, speels maar toch agressief, en vooral buitengewoon goed uitgewerkt. De vlekkeloze, krachtige productie zorgt er bovendien voor dat de nummers goed tot hun recht komen.

Met opener In Heiligen Hallen laat Equilibrium goed horen waar men anno 2010 voor staat: epische, vol klinkende folk metal die rijk is aan ideeën en tempowisselingen. Ieder nummer zit boordevol interessante wendingen, krachtige riffs en frisse keyboards, zonder ook maar ergens in overdadige kitsch of goedkope clichés te vervallen. Een nummer als Aus Ferner Zeit spreekt wat dat betreft boekdelen, aangezien dat nummer ondanks de lengte van tien minuten geen seconde verveelt. Het beste bewaart Equilibrium echter wederom tot het eind, in de vorm van het dertien minuten durende, instrumentale Kurzes Epos, dat zijn naam eer aandoet. Het nummer is – net als afsluiter Mana van het vorige album Sagas – een schitterend gecomponeerde tour de force waarin de band helemaal los gaat. Een uitermate boeiende compositie die nogmaals de muzikale klasse van Equilibrium onderstreept.

Rekreatur haalt het wat mij betreft net niet bij zijn voorganger, maar dit derde album is desondanks een album waar Equilibrium met recht trots op mag zijn. Ondanks de ingrijpende bezettingswissel staat de band nog altijd mijlenver boven veel genregenoten. Equilibrium is wat mij betreft het levende bewijs dat folk metal frivool en opzwepend, maar tegelijkertijd ook intelligent, goed gecomponeerd, krachtig en uitdagend kan klinken.

1. In Heiligen Hallen
2. Der Ewige Sieg
3. Verbrannte Erde