19-10-2020

Mongo Ninja - Nocturnal Neanderthals
Jaar van release: 2011
Label: Indie Recordings
Mongo Ninja - Nocturnal Neanderthals
Ik vraag me langzamerhand af wat er aan de hand is. Is het de maand van de slechte riffs en monotone zangpartijen? Stiekem hoop ik van wel, want dan kan het alleen maar beter binnenkort. Mongo Ninja (weer zo’n geniale bandnaam…) besloot om voor de derde keer in ruim een jaar een album over ons uit te kotsen. De meegeleverde biografie geeft veel duidelijkheid. Ik citeer: “De vijf imbecielen van Mongo Ninja hebben de laatste zes maanden gespendeerd aan zuipen en het geven van optredens in de omgeving van Oslo”.

Het moet een zeer inspirerende episode zijn geweest in het leven van deze heren. Ik kan best lachen om simpele humor, maar dit is werkelijk te triest voor woorden. De muziek handelt over pies- en poephumor waar zelfs je kleine broertje zich nog voor zou schamen. Piss Piňata? Zelfs Robert Jensen kan beter dan dit. Relationshit? Gefeliciteerd, u bent de tienduizendste bedenker van deze grap. Wie ooit in Noorwegen is geweest, weet dat het een prachtig land is, maar de alcohol is stervensduur. Ik wil absoluut niet weten hoeveel geld er op deze manier gestoken is in deze ronduit verschrikkelijke plaat.

Mongo Ninja doet een serieuze gooi om de meest zielige thrash metalband van het jaar te worden. Ik geef toe dat de gitaarsolo’s soms nog best gaaf zijn, maar de rest is eentonig, lomp zonder enige nuance en vooral saai. De enige constante factor is het snelle gereutel en van opbouw hebben deze zuiplappen duidelijk geen kaas gegeten. Geen idee wie er achter de microfoon staat, maar het is een vijfderangs schreeuwlelijk. Wat me nog het meest verbaast is dat een prima label als Indie Recordings zich aan deze troep waagt. U zijt hierbij gewaarschuwd. Metalfan.nl staat niet in voor hersenschade na het beluisteren van deze plaat.

1. Nocturnal Neanderthal
2. Ota Benga
3. Fuckher!