03-08-2021

Electric Wizard - Black Masses
Jaar van release: 2010
Label: Rise Above Records
Electric Wizard - Black Masses
Drie jaar na Witchcult Today brengen de wizards een nieuw album uit. Het is zon moment waar veel liefhebbers van stoner en doom metal reikhalzend naar uitkijken, want Electric Wizard is in de laatste tien jaar een grote naam geworden in deze scene. Hoewel hun albums altijd (vrij) positief onthaald zijn, viel Witchcraft Today op door haar toegankelijke sound.

De puristen die daardoor destijds afhaakten, kunnen zich weer melden. Of de band zich de kritiek aangetrokken heeft of niet, weet ik niet, maar Black Masses is een heerlijk ouderwets duister album geworden. Met Black Mass werpt de band direct het beste nummer in de strijd. De jammerende zangstem, de dreunende bass, de sterke, satanische teksten. De belangrijkste handelskenmerken van Electric Wizard zijn volop aanwezig. Less is more, is hierop volledig van toepassing. Venus In Furs laat een ander gezicht zien, want dit nummer belicht de melodieuze kant van Electric Wizard. Ook het psychedelische aspect wordt niet verwaarloosd.

Verder mogen vooral The Nightchild, Turn Off Your Mind en Scorpio Curse er zeker wezen. Let er wel op dat de kwaliteit in het algemeen na Venus In Furs een stukje lager is. Gelukkig is het geheel vooral op de lange termijn interessant genoeg. Alleen Crypt Of Drugula komt over als een lange outro vol vreemde geluiden. Je moet er maar houden. Electric Wizard is nooit een band geweest waarvan je wel even een cdtje opzet. Voor zulke spartaanse muziek is dat een hele prestatie. Deze fantastische band levert weer een prima album af. Misschien niet het beste in haar bestaan, maar het is een waardevolle toevoeging aan de discografie. Het is maar goed dat Electric Wizard nog altijd een band voor de zwarte en niet de grijze massa is.

1. Black Mass
2. Venus In Furs
3. The Nightchild