17-06-2021

Mephistopheles - Death Unveiled
Jaar van release: 2003
Label: Remedy Records
Mephistopheles - Death Unveiled
Dit is inmiddels al het vierde album van de Duitse band Mephistopheles. De stijl die de heren laten horen is agressieve Death/Black die me doet denken aan het werk van bands als Necrophobic, Soulreaper, Dissection en Naglfar. Mephistopheles is als een fusie tussen The Crown en Immortal, compleet met linke riffs en ijzige Black Metal sound..

"Death Unveiled" is een krachtig album. Er steekt een intense gedrevenheid achter het spel van de band, wat zich laat vertalen naar een drukke sound waarin ieder bandlid zichzelf zo prominent mogelijk lijkt te vertegenwoordigen. Veel van de composities zitten volgepropt met interessante drumpatronen, toepasselijke synths en waardevolle melodieën, wat ze een verzorgd en onderhoudend karakter geeft. Desondanks is de muziek niet zo druk en hectisch als wat bands als Cephalic Carnage en Cryptopsy produceren; van een nadruk op gecompliceerde technische architectuur is zeker geen sprake. De songs hebben een vrij herkenbare, individualistische structuur, die in combinatie met de interessante details een sterk staaltje (diabolische) muziek vormt.

Vocalen manifesteren zichzelf als kille, ruige grunts/screams die ergens halverwege Gothenburg-achtige zang en typische Black Metal ravenvocalen inzitten, wat natuurlijk haast een karakteristieke eigenschap van de Death/Black Metal sound is. Ondanks de respectabele agressie die de sound herbergt, is de muziek van dit zestal muzikanten vrij melodieus te noemen, wat vooral voortkomt uit het onmiskenbaar Zweeds klinkende melodieuze gitaarwerk en de subtiele keyboardpartijen, die als rode draad door de nummers lopen. Memorabele tracks zijn de krachtige opener "Cryosphere Trimension" (toffe titel overigens), het overwegend Black Metal-achtige "Summon Primal Trinity" en het gevarieerde "By Fiery Death Devoured". De productie is vrij schel, wat het Black Metal aspect van de band een beetje benadrukt.

Als liefhebber van de Death/Black stijl en dan met name Dissection en Necrophobic, beschouw ik "Death Unveiled" een interessante toevoeging op het genre. Ik was nog niet bekend met Mephistopheles, maar nu ik op de hoogte ben zal ik deze band in de gaten houden.

1. Cryosphere Trimension
2. From End to End
3. Far Beyond Redemption