Firebird - Grand Union
Jaar van release: 2009
Label: Rise Above Records
Firebird - Grand Union
In 1999 richtte Bill Steer de stoner band Firebird op. Dat was opeens heel andere koek dan zijn vorige band Carcass. Maar sindsdien bewees hij door vier goede albums gemaakt te hebben, dat hij meer in zijn mars had dan alleen maar death metal (of grindcore, zoals toen bij Napalm Death). Vorig jaar ging hij toch weer op pad met Carcass, de band die hem groot heeft gemaakt. Ook dit jaar staan er nog optredens gepland met Carcass, maar tussen de bedrijven door heeft Bill tijd gevonden om te werken aan een nieuwe plaat van Firebird. Nou ja, tussendoor... het nieuwe Grand Union is al in mei 2008 opgenomen, nog voordat Carcass opnieuw het levenslicht zag. Maar inmiddels is ook Firebird weer volop bezig om podia onveilig te maken, waaronder het recente optreden op het Roadburn Festival in Tilburg.

Simpel gezegd is Grand Union een heerlijk stoner rock-album geworden. Het geluid is erg kaal, sober, maar warm met slechts gitaar, bas en drums zonder enige overdubs. De muziek is relaxed, maar ook heavy. Dat komt door de zware gitaarriffs die tegelijk ook nog eens bluesy en funky zijn! Het swingt de pan uit, maar ook kan men er goed op headbangen. Daarbij komt ook nog eens dat het geheel erg spontaan is opgenomen en de solo's echt goed zijn. Jazeker, de seventies zijn gewoon weer helemaal terug!

Het mooie van Grand Union vind ik dat de songs compact zijn gehouden. Normaal willen stonerbands graag verzanden in minutenlange jams die niet altijd geslaagd zijn, maar hier zijn de nummers kort doch net zo avontuurlijk en spetterend. Daarom luisteren de twaalf composities goed weg en kunnen naast de stoner-fanaten ook de 'normale' hardrock-liefhebbers dit cd'tje blindelings aanschaffen.

1. Blue Flame
2. Jack The Lad
3. Lonely Road