06-03-2021

Angst Skvadron - Flukt
Jaar van release: 2008
Label: Agonia Records
Angst Skvadron - Flukt
Met bands als Urgehal, Thunderbolt en Zarathustra heeft het undergroundlabel Agonia Records al meerdere malen aangetoond een neusje voor kwalitatief hoogstaande black metal te hebben. Het vorig jaar verschenen debuutalbum Flukt van Angst Skvadron (met overigens een bandlid van Urgehal in de line-up) is echter een vreemde eend in de bijt. Waar bovengenoemde bands grossieren in felle black metal met vooral in het geval van Zarathustra een goed gedoseerde hoeveelheid melodieus gitaarwerk, probeert Angst Skvadron de luisteraar met name te overtuigen door het creren van een bizar avant garde sfeertje.

Met songtitels als Silent Light, Alien Night en The Astroid Haemorhoids And The Drunken Sailor doet de band in ieder geval weinig moeite om te verhullen dat hier een onalledaagse aanpak wordt gehanteerd. De intro U.F.O. bevestigt dit: een bizar, maar overtuigend nummer dat vrijwel volledig steunt op spacy keyboardgeluiden die nog het meest doen denken aan een gammele science fiction film uit de jaren 50. Met de eerste echte nummers Silent Night, Alien Night en A Song To The Sky maakt Angst Skvadron echter onmiddellijk duidelijk dat dit geen bizarre grap is, maar prima, innovatieve muziek. Beide nummers zitten uitstekend in elkaar, kennen enkele bezwerende keyboardgeluiden en bevatten lange, uitwaaierende gitaarpartijen die in de verte herinneringen oproepen aan het zweverige gitaarwerk van Enslaved op haar meer recente albums.

Ook het eerder genoemde The Astroid Haemorhoids And The Drunken Sailor mag tot een van de betere nummers op dit debuutalbum gerekend worden en onderscheidt zich door een prachtig ingetogen slot. Bij tijd en wijle doet Angst Skvadron een beetje aan Arcturus denken, hoewel deze band wat rauwer en (nog) wat minder gedistingeerd is. Verder is het album een beetje aan de korte kant en zijn de laatste nummers ook wat minder qua niveau. Desondanks mag Flukt als een geslaagd debuutalbum de geschiedenisboeken ingaan. Het is een origineel album geworden en deze band beschikt zeker over het potentieel om uit te groeien tot een echte topper.

1. U.F.O. (Intro)
2. Silent Light, Alien Night
3. A Song To The Sky