• Steven Adler (Guns N' Roses) - 57

• Rhett Forrester (Riot) - 1994

Insane - Finite Number of Exits?
Jaar van release: 2007
Label: Panda Music
Insane - Finite Number of Exits?
Aanvankelijk wordt na het luisteren van enkele nummers op Finite Number of Exits? De interesse gewekt. De stijl is niet direct te duiden en er zijn verfrissende probeersels te horen. Het is typisch een band die in de categorie van onbekende bands valt die mogelijk interessant zijn en potentie hebben, maar het de vraag is hoe het werkelijk uitpakt.

Finite Number of Exits? stamt uit 2007 en is het tweede wapenfeit van de Tsjechen. Instrumentaal is het een thrashend gebeuren op industrial en soms op melodieus-Scandinavische leest. Er komt echter meer kijken, in de vorm van elektronische trance-samples die af en toe even opduiken en de industriële sfeer benadrukken. Vocaal pakt de band ambitieus uit. De zang is meerstemmig met hakkende rauwe thrashzang en melodieuze, dramatische zanglijnen. Een vrij originele muzikale aanpak, zij het dat het geheel enorm aan Fear Factory doet denken.

Ok, de band blijkt dus niet zo origineel te zijn als we dachten. Bovendien schort er het een en ander aan de composities en uitvoering. In elk nummer zijn er namelijk uitstekende momenten te vinden, zoals de groovende riffs op Day after Day of de melodieuze zanglijnen op Life is Suffering, maar er zijn evenveel zwakke momenten die de gehele compositie niet ten goede komen. Eerder noemde ik de zang al ambitieus, maar de uitvoering staat soms wat wankel. De band verdient een grote pluim voor het uitdenken van de zanglijnen en samenzang, maar deze aanpak vereist perfecte zangers en een betere productie. Twee kwaliteiten die nog onvoldoende aanwezig zijn bij Insane. Indien deze minpunten in de toekomst aangepakt worden, heeft Insane stevige grondvesten om met interessant werk te komen. Voor Finite Number Of Exits? blijft overeind dat de er tal van frisse ideeën op te horen zijn, maar alleen de moeite waard voor de hardnekkige luisteraar of Fear Factory liefhebber.

1. Scars of the past
2. Life is suffering
3. Waiting