• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Irrbloss - Bloodline
Jaar van release: 2009
Label: Twilight-Vertrieb

Irrbloss - Bloodline

De uit Zweden afkomstige band Irrbloss werd een jaar of vijf geleden gevormd, maar wist sindsdien niet veel bekendheid te verwerven, omdat het slechts enkele demo’s uitbracht. Nu ligt het eerste album echter op de plank bij Twilight en daar zouden ze wat hogere ogen mee moeten gooien. De band speelt een mengeling van voornamelijk melodieuze black metal, met elementen uit vikingthema’s en de daarbij behorende muzikale insteek. Het is niet een genre waar de laatste jaren veel vooruitstrevende muziek uit voortgekomen is en ook Irrbloss doet daartoe geen poging.

Wat we van Irrbloss te horen krijgen is niet veel meer dan wat andere bands doen, behalve dat bij hen de nadruk meer op black metal ligt, zonder te veel in te leveren op het gebied van de thematiek. Hun muziek klinkt wat zwaarder en serieuzer dan de meeste vikingbands en typische ‘vikingmelodieën’ komen voornamelijk naar voren in de accenten. Qua melodie zit het over het algemeen wel snor met wat deze heren presteren. Klassiek, melodieus en af en toe enige felheid, maken van Bloodline een album dat prima overeind blijft in het genre.

Daar is echter ook alles mee gezegd, want zoals gewoonlijk de laatste jaren, voegt ook dit album niets toe aan het bestaande spectrum. Irrbloss doet zijn trucje en doet dat redelijk succesvol, maar verwacht absoluut niets anders te horen dan de aloude uitgekauwde thema’s, sferen en melodieën. Door de eigen draai die de Zweden hieraan weten te geven, onderscheiden ze zich nog een klein beetje van de rest van de massa, maar voor vernieuwing moet je toch echt ergens anders zijn. Kortom, leuk gedaan, maar om de sleur te doorbreken is meer nodig dan dit.

1. Norse Horde
2. Keep On Walking
3. As We Lived