16-10-2021

D-A-D - Monster Philosophy
Jaar van release: 2008
Label: Cargo Records
D-A-D - Monster Philosophy
De grootste rockband van Denemarken heeft een nieuwe cd uit genaamd Monster Philosophy. De meeste cd's die de band heeft uitgebracht, zijn alleen in Denemarken te verkrijgen. Maar de laatste cd uit 2006 Scare Yourself was ook beschikbaar in de rest van Europa. D-A-D heeft de smaak dus weer te pakken, want ook de nieuwe cd zou je kunnen vinden bij de Nederlandse platenboer. Mijn eerste kennismaking met Scare Yourself beviel goed, want het was een knapperig, zomers rockplaatje geworden en over de gehele linie behoorlijk stevig. Daarom was ik wel benieuwd naar het nieuwe album.

Het verschil is duidelijk te horen: D-A-D heeft er voor gekozen om het wat rustiger aan te pakken. De rock-songs zoals Revolution en Too Deep For Me Abeau hebben een cleaner geluid gekregen, zodat het lekker rauwe gitaargeluid van de vorige cd nauwelijks meer aan bod komt. Toch mogen ze er zijn en komen we lekkere melodieën, goede refreinen en een paar stevige solo's tegen. Echter, vanaf het nummer Milk And Honey wordt de cd steeds zoetsappiger. Klonk D-A-D eerst als Green Day, nu is Coldplay opeens als inspiratiebron gebruikt. Afgezien van het ruigere If You Had A Head en Chainsaw, krijgen we luiter sfeervolle, maar erg softe ballads voorgeschoteld.

D-A-D heeft met Moster Philosophy duidelijk een meer radiovriendelijke richting gekozen. Het speelse van de vorige cd is weg. De songs zijn stuk voor stuk tot in de puntjes verzocht, dus we kunnen echt niet spreken van een slechte cd. Of het dit keer de echte hardrocker zal aanspreken betwijfel ik. Scare Yourself vond ik een aanrader voor de echte rocker, Monster Philosophy kan ik echter beter aanraden voor de vrouw van de echte rocker.

1. Revolution
2. Nightmares In The Daytime
3. Too Deep For Me