22-11-2019

Dignity - Project Destiny
Jaar van release: 2008
Label: Napalm Records
Dignity - Project Destiny
Als in 2006 drummer Roland Navratil de band Edenbridge verlaat om zijn eigen muzikale pad te gaan verkennen, komt hij in zijn speurtocht keyboardspeler Frank Pitters tegen en wat ex-leden van de band Invictus. Ziehier de geboorte van de band Dignity. Het zal dan ook niemand verbazen dat de muziek een klein beetje in lijn ligt van deze bands. Na veel hangen en wurgen komen ze eindelijk een Zweedse zanger op hun pad tegen die ze goed genoeg vinden om de vocale partijen van de reeds opgenomen nummers in te zingen. Zelfs de hoes was al klaar; een gespreid bedje dus voor Jake E., zoals het zingende heerschap heet.

Het resultaat van deze inspanningen is een verzameling melodieuze, symphonisch getinte, toegankelijke metal, met voldoende tempowisselingen om de muziek interessant te houden. Gitarist Martin Mayr heeft leuke dingen in petto, en ik moet zeggen dat het aantal fast forward momenten beperkt bleef tijdens de luisterbeurten. Maar ze zijn er wél. Ik vind de zang en het ontbreken van échte bombastische momenten door de keyboards het minpunt van de cd. Goed voorbeeld is Dreams Never Die waar de zang als slaappil dient, waar in nummers als Icarus en Inner Circle Sympathy de zang juist de krachtbron is van het nummer. Het slotakkoord van deze cd is de Chris De Burgh cover Don't Pay The Ferryman, wat mij betreft een miskleun aangezien deze versie net zo slaapverwekkend is als het origineel.

Vreemd genoeg weet men geen consistentie op te brengen in de kracht van de zang, waardoor bij mij de indruk achterblijft van "voldoende potentieel maar een aantal gemiste kansen". De mastering die plaatsvond in de beroemde Finnvox studio's heeft evenwicht gebracht in de cd als geheel, en op de sound is dan ook weinig aan te merken. Deze band is nog in de groei, maar zoals gezegd, het potentieel is er zeker. Tóch de duimen omhoog voor dit debuut.

1. Project Destiny
2. Arrogance And Rapture
3. Cry In Despair