• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

All That Remains - Overcome
Jaar van release: 2008
Label: Prosthetic Records
All That Remains - Overcome
Twee jaar geleden blies All That Remains menig metalfan ondersteboven met het verrassende The Fall Of Ideals. Een veelzijdige metalcoreplaat met een keur aan death metalinvloeden en minstens zoveel melodie. Als extra troef was daar ook nog een werkelijk fantastisch zingende Phil Labonte. Als je dan de eerste keer de opvolger van die prachtplaat hoort is het wel even schrikken. Overcome is een stuk minder agressief en er staan veel meer melodieuze stukken op.

All That Remains is op Overcome niet helemaal overgestapt op een ander geluid, toch kan niemand ontkennen dat er wat elementen in zijn geslopen die de power eruit halen. Zo zijn er een aantal nummers die de Bullet For My Valentine-formule (quasi ruige coupletten, ultra catchy refreinen) hanteren. Daarbij heeft topproducer Jason Suecof de plaat een net iets te cleane productie aangemeten. Voorbeeld daarvan is Two Weeks, dat veel weg heeft van het Trivium-nummer This World Can’t Tear Us Apart. Hierin worden de vocalen van Labonte totaal onnodig met wat effectjes aangepast. Die jongen heeft een geweldige strot, waarom zou je daaraan gaan lopen knoeien? Nu moet ik wel zeggen dat Labonte zelf een stuk minder opvalt en in vergelijking met The Fall Of Ideals een beetje gewoontjes klinkt.

Een aantal keer maken de gitaristen er een fraai spektakel van met hun (dubbele) gitaarsolo's, maar verder vallen er geen elementen uit te lichten die beter zijn dan op The Fall Of Ideals. Dat wil niet zeggen dat Overcome een aaneenrijging van misbaksels is, dat zeker niet. Sterker nog, slechte nummers staan er niet op. De afwisselende screams en zuivere zang, plus de sterke melodieuze riffs maken van Before The Damned een hele aardige opener. Chiron wordt opgesierd met een uitstekende solo en het 36 Crazyfists-achtige Forever In Your Hands werkt zelfs opjuttend. Daarbij zijn de eerdergenoemde catchy refreinen makkelijk te absorberen.

Als ik de plussen en minnen tegenover elkaar zet, kan ik niet anders dan concluderen dat Overcome een klein beetje teleurstelt. Of misschien waren mijn verwachtingen na The Fall Of Ideals gewoon te hoog. Ik vind op Overcome te veel softe stukken, een paar geformuleerde songs en een productie die de band veel te gelikt laat overkomen. All That Remains heeft nog steeds de potentie om een grote naam te worden, ook al doet het met dit album, spijtig genoeg, een stapje terug.

1. Before The Damned
2. Two Weeks
3. Undone