• R.J. Herrera (Suicidal Tendencies) - 60
  • Van Williams (Nevermore) - 55

Holy Moses - Agony Of Death
Jaar van release: 2008
Label: Wacken Records
Holy Moses - Agony Of Death
Holy Moses ist wieder zurück! Jawohl, met een fonkelnieuwe plaat. Nu maar hopen dat men die laatste paar middelmatige platen heeft weten te overtreffen. Het begint al goed met de werkelijk fantastische hoes. Niks geen photoshop gedoe, maar gewoon een prachtige getekende hoes, die zo zou kunnen worden gebruikt in een futuristisch stripboek.

Dan de muziek, want daar gaat het om. Holy Moses schiet op dit album verbazingwekkend sterk uit de startblokken. Ferme thrashnummers als Imagination en Alienation behoren tot het beste materiaal wat er in de laatste jaren van deze Duitsers is verschenen. Opvallend is ook de gevarieerde zang van Sabina Classen. Ze klinkt nog steeds bruut, maar lang niet meer zo eentonig. Ze gooit er gelukkig geen rare 'shrieks', of brulletjes in, zoals de dame van Arch Enemy dat continu doet, maar ze overtuigt gewoon met een brute thrashstrot.

En daarna is het feest helaas weer voorbij. De spannende soundscape-achtige intro's ten spijt, de opvolgende nummers kunnen niet tippen aan de eerste songs. Natuurlijk komen er ook nu nog weer de nodige bottenkrakende drumpartijen voorbij en ook de riffs mogen er soms zeker zijn, maar het is gewoon die verdomde automatische piloot weer. Zoals bij zoveel Duitse thrashbands opent men met een paar geniale nummers en daarna borduurt men voort op dezelfde thema's. Leuk voor een luisterbeurt of twee, maar daarna zal alleen maar meer opvallen hoe veilig en gezapig het allemaal klinkt.

Dat maakt deze plaat overigens helemaal niet slecht. Maar Holy Moses ontkomt ook deze keer niet aan de beoordeling die de meeste Duitse metalbands mee krijgen, namelijk: degelijk. De band beheerst de stijl tot in de puntjes, maar over de gehele linie weet men dat knaleffect niet vast te houden. Daar kunnen de mooie hoes, de goede productie en de twee vette krakers aan het begin van de plaat helemaal niets aan veranderen. Voor Duitse degelijkheid kun je deze plaat met een gerust hart aanschaffen. Voor bijzondere en innovatieve muziek moet je toch nog even verder zoeken. Al stel ik me zo voor dat de liefhebbers van rauwe Duitse thrash daar lak aan hebben. Aan die mensen heb ik alleen het volgende te zeggen:
Es tut mir Leid

Tracklist
1. Imagination