25-11-2020

Jenx - Fuseless
Jaar van release: 2008
Label: Massacre Records
Jenx - Fuseless
Fuseless is het debuut van de Franse band Jenx. Deze band maakt industrial metal die het beste te vergelijken is met bands als Fear Factory en Treponem Pal. De band is een paar jaar actief en heeft al aardig wat live gigs erop zitten, hetgeen het niet onbekende label Massacre heeft doen besluiten om Jenx te tekenen.

En er is plek binnen dit genre, helemaal daar een band als Fear Factory al voor langere tijd stil ligt. Jenx klinkt redelijk fris en gaat op Fuseless lekker tekeer. Het album begint sterk met het nummer Hole. Dit nummer sweept je op en bevat precies de kenmerken die industrial zo mooi kunnen maken. Ik doel hier op bombastiek, beukende drums en zware machinale riffs. Ook het nummer Crawling Again valt onder deze categorie. Je hebt nog net niet het gevoel in de Franse loopgraven t.t.v. WOI te staan. Wat me met name bevalt zijn de samples die de band in hun muziek verwerkt. Met name het nummer Kira is hier een goed voorbeeld van. De sample voegt hier echt wat toe en blijft je achtervolgen.

Helemaal vlekkeloos is dit debuut niet. Zo blijft de zanger op een behoorlijk eentonige manier zijn zangkunsten voltrekken. Wat meer diversiteit zal de sound alleen maar ten goede komen. Daarnaast slaagt de band er nog niet in om alle nummers van een hoog niveau te voorzien. Halverwege het album verslapt de aandacht en dan kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Dit neemt niet weg dat Fuseless een prima debuutalbum is en ik verwacht dan ook dat het volgende album nog beter uit de verf zal komen.

1. Hole
2. Kira