• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Pharaoh - Be Gone
Jaar van release: 2008
Label: Cruz Del Sur Music
Pharaoh - Be Gone
Twee jaar geleden verraste de band Pharaoh mij met het uitstekende album The Longest Night. Deze Amerikanen wisten wel hoe je een stel traditionele heavy metal-nummers vakkundig aan de man moest brengen. Ik was dan ook erg verheugt toen ik tussen mijn stapeltje promo's ook de nieuwste cd van de band tegen kwam. Ook verbaast trouwens, omdat sinds de release van The Longest Night weinig is vernomen van deze band. Live optreden is er niet eens van gekomen. Daar is verandering in gekomen, aangezien ze hun eerste optreden achter de rug hebben op het Duitse Keep It True festival. Laat dit optreden dan maar de eerste van vele zijn.

Het nieuwe werkje heeft de naam Be Gone gekregen. Ondanks dat deze titel duidelijk is gebaseerd op de in 2007 in de bioscoop verschenen animatiefilm Bee Movie, is er verder geen concept te bespeuren dat gaat over bijen. Muzikaal is het wederom genieten van meer dan prima nummers die gebaseerd zijn op de heavy metal van de jaren '80. Maar de nummers zijn ook lekker opgesmukt met diverse invloeden van de bay area thrash metal. Dus als je geen genoeg kan krijgen van de nieuwste platen van Testament en Death Angel, kun je Pharaoh dus ook best eens checken.

Het mooie van deze band is dat men al deze invloeden bij de kladden heeft gepakt en er een mooi eigen geluid van heeft maakt. De nummers zijn zeer divers, bloedmelodieus en zo af en toe zeer groots. Tim Aymar doet zijn duit in het zakje door met zijn hysterische zangstem de cd naar een nog hoger niveau te tillen. Een refrein zoals van No Remains kan ik niet vaak genoeg horen, hoewel de band het wel genoeg vond om die maar twee keer voor te laten komen in dat nummer. Andere noemenswaardige nummers zijn de mysterieuze opener Speak To Me, het zeer epische Cover Your Eyes And Pray en het opzwepende Telepath. Maar de hele cd is van begin tot eind vette shit, dus na The Longest Night wederom een erg goede cd van deze Amerikanen. Aanrader!

1. Speak To Me
2. Dark New Life
3. No Remains